تحریم های شدید و طرح دوباره گزینه نظامی

نویسنده

» واکنش شدید غرب به مخفی کاری هسته ای احمدی نژاد

درحالی که روزنامه کیهان فاش شدن فعالیت یک مرکز هسته ای ایران را برگ برنده تهران در مذاکرات اکتبر با کشورهای ۱+۵ نامیده است، واکنش های جهانی با طرح اعمال تحریم های بیشتر و حتی طح مجدد گزینه هایی چون حمله نظامی ابعاد تازه ای به خود می گیرد.

روز گذشته رابرت گیتس در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریکا گفت که احتمال جدی تحریم های گسترده تری علیه ایران وجود دارد. او در خصوص تحریم های جدید گفت که سیاهه ای از تحریم بانک ها، فن آوری های صنعت نفت و گاز و دیگر حوزه های تحریم وجود دارد که در زمان خودش مطرح خواهد شد. غرب افشای فعالیت های دو مرکز هسته ای ایران را نشان دهنده “فریبکاری تهران” دانسته است.

به نوشته روزنامه لوموند اخبار مربوط به این سایت مخفی هسته ایران پس از آن منتشر شده که هیات فرانسه در جلسه با کشورهای اروپایی فرانسه وانگلیس ونیز آمریکا اعلام کرده که باید خبری که درخصوص این مرکز دارند را از طریق تریبون نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل که به ریاست باراک اوباما تشکیل می شود به اطلاع دیگر کشور برسانند تا دنیا متوجه شود که رهبران ایرانی مخفی کاری کرده اند، اگرچه ایالات متحده با این پیشنها موافقت نکرده است. به گزارش لوموند حتی سارکوزی می خواسته بخشی از سخنرانی خود را در شورای امنیت را به موضوع وجود تاسیسات مخفی هسته ای در قم ومخفی داشتن آن از سوی مقامات تهران اختصاص بدهد. دراین میان مقامات ایرانی نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته اند تا جلوی تبعات افشای ناگهانی کشورهای اروپایی را بگیرند. ایران سرانجام  روز جمعه با انتشار بیانیه ای رسمی اعلام کرد به جز نطنز یک تأسیسات جدید غنی سازی در دست احداث دارد.

 

سه هزار سانتریفوژ مخفی

این مرکز که در شمال قم قرار دارد در کمال استتار ومخفی کاری ساخته شده است. منابع مختلف خبری اعلام کرده اند که تعداد سانتریفوژ های مورد استفاده دراین مرکز ۳۰۰۰ است. درحالی که برای مراکز تحقیقاتی تنها ۱۶۴ سانتریفوژ لازم است. اگر چه برای ساختن یک کلاهک اتمیحتی  این تعداد سانتریفوژ کافی است که به مدت یک سال کار کنند.

برخی سیاستمداران آمریکایی خواستار آن شده اند که تحریم های جدید حتی پیش از آغاز مذاکره با تهران مطرح وتصویب شود تا به این وسیله به دولت تهران پیامی جدی داده شود. برخی دیگر معتقدند که دولت تهران با اقداماتی که صورت می دهد عملا غرب را درشرایطی قرار می دهند که چاره ای جز اعمال سیاست های تهاجمی دربرابر ایران ندارد.

دراین میان، کشورفرانسه ازجمله کشورهایی است که به سختگیری بیشتر علیه ایران اعتقاد دارد. نیکولا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه گفته از اینکه ایران بخواهد با سیاست های هسته ای اش تنها زمان بخرد نگران است. روزنامه فیگارو چاپ فرانسه درتحلیلی در این ارتباط نوشته است: با توجه به اینکه حکومت اسلامی به سرعت به سوی دستیابی به سلاح اتمی پیش می رود ، پاریس از این نگران است که رئیس جمهوری آمریکا در تله ای که تهران برای بدست آوردن زمان برای غرب پهن کرده است بیفتد. دولت پاریس بر این باور است که سال ها مذاکره با تهران جز دادن فرصت بیشتر به حکومت اسلامی حاصلی نداشته است. تحلیلگر فیگارو می افزاید ، واقعیت این است که سارکوزی و دولت پاریس از دودلی ها و تردید ها و در یک کلام آرمانگرائی (ایده آلیسم)  دولت جدید آمریکا ناخشنود است.

سازمان های اطلاعاتی کشورهای غربی معتقدند که آنها تاسیسات جدید هسته ای ایران را کشف کرده اند. ایران هم درمقابل می گوید که از مدتها قبل اطلاعات تاسیسات جدید هسته ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده است. سارکوزی گفته است  که  ماه دسامبر نهایت مهلت برای رسیدن نتیجه در مذاکرات هسته ای با ایران است و پس از آن باید گزینه تحریم در دستور کارکشورهای غربی قرارگیرد.

در واکنشی جداگانه، رابرت گیتس درگفت وگو با سی ان ان و دررابطه با تحریم های احتمالی اظهار داشت: به خاطر فریبی که ایرانی ها دادند در نقطه خیلی بدی قرار دارند. روشن است که در بعد از انتخابات شکاف جدی در سیاست و رهبری ایران وجود دارد. این یکی از دلایلی است که تحریم های سخت و قوی می تواند تاثیر جدی داشته باشد.

 

حمله نظامی، دوباره روی میز

کشورهای اروپایی درسال ۲۰۰۳ وپس از انکه اطلاعاتی درخصوص یک برنامه هجده ساله هسته ای ایران منتشر شد همواره ایران را به دروغگویی وپنهان کاری درخصوص برنامه اتمی اش متهم کرده اند.

بسیاری از دیپلمات ها در نیویورک متعقدند که افشای مرکز هسته ای قم، باتوجه به نوع ساخت وسازی که دارد و نشان می دهد که دولت ایران عملا می خواسته این تاسیسات از تیررس دوربین ها و ماهواره ها دور بماند، عملا باعث خواهد شد که دولت های اروپایی و آمریکایی برای متقاعد کردن چین و روسیه برای پیوستن به کشورهای غربی به منظور تحریم های جدیدتر ایران شرایط بهتری داشته باشند.

طی چهل وهشت ساعت گذشته ودرحالی که پس از روی کار آمدن دولت اوباما موضوع حمله نظامی به ایران اساسا از دستور کار کاخ سفید ورسانه های آمریکایی خارج شده بود، بار دیگر به سوژه رسانه های خبری این کشور تبدیل شد. در لا به لای برنامه های مختلف خبری شبکه های آمریکایی کارشناسان مختلف با بررسی اینکه حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران تا چه حد می تواند موفقیت آمیز باشد، گزینه های محتمل در این خصوص را بررسی کرده اند.

سناتوراوان بایه از ایندیانا در گفت وگو با شبکه سی ان ان گفته که در مذاکره پیش روی ایران و کشورهای غربی بخش دولت تهران شاهد چماق (تهدید)  بزرگتری نسبت به هویج(مشوق ها) خواهد بود: “اگر ایرانی ها رفتار خود را عوض نکنند در مرحله اول تحریم ودرمرحله بعد گزینه های دیگر روی میز خواهد بود. حمله نظامی برنامه ایران را به مدت چند سال به عقب خواهد انداخت.”