گفت بیا خبرگان را عوض کنیم

نویسنده
حسین محمدی

» افشاگری زاکانی درباره احمدی نژاد

علی‌رضا زاکانی٬ نماینده‌ی اصول‌گرای مجلس نهم٬ فاش کرده است که محمود احمدی‌نژاد٬ پیش از انتخابات مجلس خبرگان در سال ۸۵ از وی خواسته بود که با حضور در دولت٬ برای تغییر در ترکیب مجلس خبرگان تلاش کند.

وی با اشاره به پیشنهاد احمدی‌نژاد٬چنین گفته است: “خرداد ۸۵ احمدی نژاد به من گفت بیا داخل دولت و با ما کارهای سیاسی انجام بده، دست به دست هم دهیم و خبرگان رهبری را عوض کنیم و پیرمردها را برده و به جای آن جوانان را بیاوریم”. زاکانی اضافه کرد که پیشنهاد احمدی‌نژاد را نپذیرفته و پرسیده است که “رئیس جمهور بعد از هفت هشت ماه خدمت چه کارش با خبرگان رهبری است؟”

پیش از این برخی اصول‌گرایان گفته بودند که احمدی‌نژاد و اطرافیان وی٬ قصد دارند که تغییراتی در ترکیب مجلس خبرگان ایجاد کرده و آن را در اختیار خود قرار دهند. آن زمان محمدتقی مصباح‌یزدی که هنوز حامی محمود احمدی‌نژاد بود برای این تغییر تلاش کرده بود. وی در آن انتخابات لیستی متفاوت با دو تشکل روحانی ساکن شهر قم٬ جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم٬ برای انتخابات خبرگان ارائه کرده بود که با واکنش این دو تشکل هم مواجه شده بود.

در زمان انتخابات مجلس خبرگان٬ بسیاری از شاگردان و نزدیکان مصباح‌یزدی برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند که البته برخی از آن‌ها موفق به عبور از سد شورای نگهبان نشده بودند. یکی از این افراد ردصلاحیت شده توسط شورای نگهبان٬ علی مصباح‌یزدی٬ فرزند محمدتقی مصباح یزدی بود. در جریان انتخابات مجلس نهم٬ مصباح‌یزدی٬ با تشکیل گروه‌های متعدد٬ برای در اختیار گرفتن مجلس نهم نیز تلاش کرده بود.

همان زمان روزنامه جمهوری اسلامی درباره تحرکات مصباح یزدی و شاگردانش برای کسب کرسی‌های مجلس خبرگان، نوشته بود: “در داخل کشور یک جریان نوظهور اما پر اشتها برای تسخیر مجلس خبرگان رهبری و پیاده کردن اهدافی که تشریح آنها فرصت دیگری می‌طلبد، خیز برداشته بود اما خوشبحتانه ناکام ماند… این جریان از یکطرف به دلیل برخورداری از تفکر افراطی فی نفسه خطرناک است و از طرف دیگر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اگر به پیروزی می‌رسید، تهدیدی برای رهبری انقلاب و نظام محسوب می‌شد”.

این روزنامه همچنین تلویحا مدعی شده بود که در زمان انتخابات مجلس خبرگان در سال ۸۵ تحرکات مصباح یزدی و شاگردانش برای در اختیار گرفتن کامل مجلس خبرگان با واکنش آیت‌الله خامنه‌ای مواجه شده و به این ترتیب رد صلاحیت فرزند مصباح یزدی و همچنین بسیاری از شاگردانش را به وی نسبت داد: “نقش بی‌بدیل تاثیرگذار و سرنوشت ساز رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای در سامان گرفتن ابعاد گوناگون انتخابات خبرگان رهبری بسیار کارساز و سرنوشت ساز بود”.

برخی از اصول‌گرایان بر این باورند که هدف نخست مصباح‌یزدی برای در اختیار گرفتن قدرت در مجلس خبرگان٬ کنار زدن هاشمی‌رفسنجانی و تضعیف نقش وی در این مجلس بود.

اصول‌گرایان در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد٬ بارها اطرافیان وی را متهم کرده بودند که قصد عبور از رهبر جمهوری‌اسلامی را دارند. آن‌ها معتقد بودند که “جریان انحرافی” هدف نهایی خود را تضعیف و حذف ولایت‌فقیه از قانون اساسی٬ قرار داده است.

“جریان انحرافی” نامی است که اصول‌گرایان حلقه‌ی اطرافیان احمدی‌نژاد - رحیم‌مشایی٬ بقایی٬ رحیمی و .. - رابا آن معرفی می‌کردند.

علی اکبر محتشمی‌پور٬ عضو مجمع روحانیون مبارز٬ نیز سه سال پیش در گفت‌وگویی پیرامون قدرت گرفتن مصباح‌یزدی در مجلس خبرگان٬ گفته بود: “فرقه مصباحیه که من چند سال است روی آن تاکید می‌کنم، بی‌کار ننشسته است اینها جریانی بسیار خطرناک و خشن هستند که به هیچ کس رحم نمی‌کننند و نه امام را قبول داشته و دارند نه حتی آیت‌الله خامنه‌ای را و از ایشان پلی ساخته‌اند برای رسیدن به اهدافشان و وقتی اهدافشان رسیدند ریشه رهبری را هم می‌زنند”.

براساس قانون اساسی جمهوری‌اسلامی٬ مجلس خبرگان رهبری٬ وظیفه انتخاب و نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری‌اسلامی را بر عهده دارد. این مجلس با تشکیل چند اجلاس در سال٬‌ اقدام به بررسی عملکرد رهبر جمهوری‌اسلامی می‌کند. شرح مذاکرات مجلس خبرگان رهبری٬‌ محرمانه است و در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود. وظیفه نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری‌اسلامی هم توسط کمیسیونی خاص با عنوان کمیسیون نظارت بر رهبری٬ انجام می‌شود.

با این وجود اسفندماه دو سال پیش٬ رهبر جمهوری‌اسلامی به اعضای این کمیسیون گفته بود که به آن‌ها اجازه دخالت در جزییات عملکرد خود را نمی‌دهد: “اگر بر شرایط خدشه‌ای وارد شد، بیایید مشخص کنید و معلوم شود آنهایی که مدعی هستند راه انحراف می‌روند یا اینکه به شرایط رهبری خدشه‌ای وارد شده است. اگر باقی هست آن وقت در مورد خرده‌ریز‌ها نمی‌پذیرم که شما وارد جزئیات شوید… اینکه بگویید شرایط هست و کاملا وجود دارد، اما ما می‌خواهیم درباره این موارد که مثلا چرا این آقا را به فلان سمت برگزیدید و چرا به فلانی اجازه داده‌اید، نمی‌شود”.