پشت ویترین

نویسنده

راز فال ورق در اسطوره بازگشت جاودانه

 

آهای یکی اینجا تنهاست

نویسنده: بزرگمهر حسین‌پور

ناشر: روزنه

تعداد صفحه: ۱۰۴

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۳

جهان در تنهایی‌زاده می‌شود. بار‌ها برایمان پیش آمده که در بین هزاران نفر بوده‌ایم اما در بین آن‌ها نبوده‌ایم.

بارهای بسیاری هم بوده که در تنهایی بوده‌ایم ولی تنها نبوده‌ایم…

وقتی یه دل آشنا توی آسمون دید،

دیگه دلهای دور و برش براش غریبا شدن

و تازه اونجا بود

که قصه جزیره اون شروع شد…

 

 

تیرهای سقف را بالا بگذارید

نویسنده: جی. دی. سلینجر

مترجم: امید نیک فرجام

ناشر: ققنوس

تعداد صفحه: ۲۰۶

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۷

اغلب انسان‌ها می‌دانند که چطور این شک‌گاه و بی‌گاه را که دنیا اصلا جای زندگی نیست نادیده بگیرند اما افراد خانواده گلس و در راس آن‌ها سیمور نه.

سیمور که اولین بار در داستان کوتاه و تکان دهنده  یک روز خوش برای موز ماهی  قدم به جهان داستان گذارد و پس از گفتگو با دخترکی معصوم در ساحل فلوریدا به اتاقش بازگشت و تیری در سر خود خالی کرد، بار دیگر ظاهر شده است تا شاید دلایل خود کشی اسرار آمیز این شخصیت به اسطوره بدل شده بیش از این در پس پرده نماند.

جی. دی. سلینجر که هر یک از آثارش حادثه‌ای در ادبیات خوانده می‌شود، از مطرح‌ترین و تاثیر گذار‌ترین نویسندگان معاصر آمریکاست. شهرت گریز است. کم سخن می‌گوید بسیار می‌نویسد و به ندرت منتشر می‌کند.

 

 

مانی و تعلیمات او

نویسنده: گئو ویدن گرن

مترجم: نزهت صفای اصفهانی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۲۱۸

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۴

مانی، بنیانگذار کیش و آیینی که زمانی توانست در پهنهٔ گسترده‌ای از جهان کهن، از غرب امپراتوری روم تا هند و از مرزهای چین و عربستان، رواج یابد و قرن‌ها دوام پیدا کند، چهرهٔ تاریخی و فرهنگی برجسته و کنجکاوی انگیزی بوده که درباره زندگی و افکار و نهضت او پژوهشهای فراوان و دامنه داری در همه جهان انجام شده است.

با این حال در زادگاه او، ایران، آثاری که دربارهٔ او به فارسی دارم انگشت شماری بیش نیستند.

اثر حاضر، از شرق‌شناس و ایران‌شناس برجسته‌ای با شهرت جهانی، پژوهشی جامع و مستند و معتبر است که زندگی مانی را در متن اوضاع سیاسی، فرهنگی و مذهبی زمانه‌اش بررسی کرده، رویدادهای مهم زندگی و نهضت او را گزارش داده و از تعلیمات او و ادبیاتی، که تحت تأثیر آن پدید آمده و نیز از هنرپرآوازهٔ مانوی توصیف کاملی عرضه می‌کند.

 

استبداد دموکراسی و نهضت ملی

نویسنده: محمد علی همایون کاتوزیان

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۱۴۳

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۵

استبداد و دیکتاتوری، به رغم شباهتهای ظاهریشان یکی نیستند. در استبداد، قدرت دولت منوط و مشروط به هیچ قانون یا قرارداد طبقاتی یا اجتماعی نیست؛ حال آنکه در دیکتاتوری حاکمیت در چار چوب قرار داده‌های موجود به قدرت حاکم تفویض می‌شود.

نویسنده پس از بحث درباره این نظریه، مصداق آن را در تاریخ ایران می‌جوید و نشان می‌دهد که معمولا نظام حاکم استبدادی، و بدیل آن نیز بلوا و هرج و مرجی بوده که به بازگشت استبداد ختم شده است.

وی بر آن است که برای امحاء استبداد استقرار حکومت قانون کافی است اما نظام دمکراتیک منوط به وجود نهاد‌های مستقل اجتماعی و رای و مشارکت مردم و تحمل آراء و عقاید مخالف است.

 

 

اسطوره بازگشت جاودانه

نویسنده: می‌رچا الیاده

مترجم: بهمن سرکاراتی

ناشر: طهوری

تعداد صفحه: ۲۰۵

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۳

رویارویی با زمان سرنوشت ناگزیر آدمی است که از دیرباز تا امروز نه تنها به صورت یک مشکل فلسفی، بلکه به عنوان یکی از بدیهی‌ترین واقعیت‌های حیات، ذهن بسیاری از مردان روزگار را به خود مشغول کرده است.

اگر چه در گذشته نیز تامل درباره زمان همواره با اضطراب توام بوده و هراس از دهر همیشه وجود داشته است، اما پیش از این هرگز انسان سایه زمان را بر روی سرنوشت خود این چنین سنگین احساس نکرده بوده است.

در این عصر که بشر بی‌می‌انجیگری واسطه‌های دیرین در برابر دهر تنها ایستاده، مواجهه بااین اهمال پیر، با بیم و تشویش عمیق تری همراه است و شهامت و یارستن بیشتری می‌خواهد.

 

 

راز فال ورق

نویسنده: یوستین گوردر

مترجم: عباس مخبر

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۳۸۸

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱۵

انسان‌ها در معرض “تاراج زمان” قرار می‌گیرند و پیر می‌شوند اما رویاهای بشر همیشه جوان می‌ماند. راستی شنل قرمزی چند ساله است؟

و این کتاب داستان رویاهای انسان است، یوستین گوردر نویسنده توانای نروژی که با کتاب دنیای سوفی آوازه‌ای جهانی یافت در این اثر، با شگردی خلاقانه ماجرایی دویست ساله را در سفری دو هفته‌ای فشرده و در قالب رمانی پر فراز و فرود خیال انگیز و دلنشین تصویر کرده است.

دغدغه‌های فکری نویسنده که مسائل اساسی هستی چون زندگی، عشق و مرگ است محور اصلی داستان را تشکیل می‌دهد.

جوانی بیست ساله، داستان را آنگونه که از دوازده سالگی خود به یاد دارد روایت می‌کند بنمایه‌های حیرت انگیز تفکر خیامی، کتاب گوردر را برای خوانندهٔ ایرانی بسیار دلپذیر می‌کند.

 

 

تدوین فیلم و ویدئو

نویسنده: راجر کریتندن

مترجم: روبرت صافاریان

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۳۶۸

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۳

نقشی که تدوین در فرایند ساخت فیلم دارد هنوز هم کمتر از دیگر عوامل فهمیده و قدر گذاشته می‌شود،

هر چند دقیقاً در این مقطع است که جادوی فیلم شکل می‌گیرد.

در چند سال اخیر تکنولوژی تدوین فیلم شاهد انقلابی بوده است.

امکان ذخیره دیجیتالی تصویر تؤام با دسترسی به دلخواه به ماده خام، برای تدوینگر این امکان را فراهم آورده است که تصمیمات حوزه تدوین را با چنان سرعتی اجرا کند که مغز از تصورش ناتوان است.

از سوی دیگر، تسلط تدوینگر آینده به فن تدوین هیچ زمان دیگری به اندازه امروز ضروری نبوده است، چرا که اگر بر فن خود مسلط نباشد، ماشین بر او مسلط خواهد شد.

هدف این کتاب این است که مشوق درک بهتری از فن تدوین باشد، تا تدوینگر با استعداد بتواند الگو‌ها و ریتم‌هایی را خلق کند که به هنر داستانگویی زندگی جادویی می‌بخشند.