تومور جریان انحرافی جراحی می شود

نویسنده
حسین محمدی

» غیبت ‌مشایی در جلسات هیات دولت

غیبت‌های مکرر و گاه طولانی اسفندیار رحیم‌مشاییدر کابینه، علاوه بر رسانه‌ها، کنجکاوی برخی مسوولان را نیز برانگیخته وعدم حضور وی در برخی سفرها و همچنین جلسات دولت، باعث انتشار شایعاتی شده است.

محمد کرمی‌راد، نماینده‌ای که از مشایی و بقایی به کمیسیون اصل 90 شکایت کرده، درباره سرنوشت مشایی به خبرنگارانگفته است: “خبر ندارم مشایی کجاست. برخی می‌گویند حصر خانگی است. برخی می‌گویند فقط به محل کارش باید برود. تعدادی هم می‌گویند که مشایی در دفتر کارش است.”

وی همچنین با اشاره به سفر احمدی‌نژاد به کرمانشاه، گفته است: “آقای رئیس‌جمهور به کرمانشاه آمدند و مشایی همراه او نبوده است. ما هم همین را می‌خواهیم که مشایی از رئیس‌جمهور جدا شود. مشایی با هدف به رئیس‌جمهور نزدیک شده است”.

پیش از این محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس نیز، در یک کنفرانس مطبوعاتی که اوایل هفته جاری برگزار شد، از وضعیت مشایی اظهار بی‌اطلاعی کرده بود: “اگر آقای مشایی را دیدید سلام ما را نیز برسانید. البته ایشان در دفتر رییس جمهور هستند و ماموریت خودشان را انجام می دهند ولی مدتی است رسانه​ای نمی​شوند”.

پرسش درباره وضعیت مشایی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این چندین بار شایعاتی مبنی بر بازداشت و یا حبس خانگی وی مطرح شده بود، اما این مساله از سوی مقامات قضایی تکذیب ‌شده است.

 

کاربه جراحی می کشد

علاوه بر اسفندیار رحیم‌مشایی، از  حمید بقایی نیز به عنوان یکی از سران “جریان انحرافی” یاد می‌شود. بقایی که جانشین مشایی در سرپرستی نهاد ریاست جمهوری شده، توسط دیوان عدالت اداری به 4 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده بود. جعفر شجونی پیش از این در گفت‌وگویی  با روزنامه شرق خبر داده بود: “خود همین آقای بقایی هم چند وقت پیش دستگیر شد و بنا به دلیلی آزاد شد؛ ولی تحقیقات قضایی از او ادامه دارد”.

گرچه سخنان شجونی به فاصله یک روز توسط روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری تکذیب شد، اما تاکنون بارها اخبار مختلفی از بازداشت و بازجویی بقایی نیز منتشر شده است.

در تحولی دیگر، حمیدرضا ترقی، از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه، در گفت‌وگویی که با روزنامه شرق انجام داد، جریان انحرافی را  این‌گونه توصیف کرد:“چیزی است که در قالب یک تومور در درون دولت پدید آمده…این تومور مهار شده و درحال کنترل است. البته ممکن است کار به عمل جراحی بینجامد و تومور را از بدن دولت جدا کنند. [گرچه این عمل ممکن است به مرگ بیمار نیز منتهی شود،اما] این عمل این نوع مشکلات را هم دارد”.

اما این‌ها تنها حملات به مشایی و اطرافیان وی نبوده است. علی‌رضا طهماسبی، وزیر سابق صنایع و معادن، در گفت‌وگویی خبر داده که در انتخاب مدیران زیردستی خود اختیار عمل نداشته و مجبور به تمکین در برابر خواسته‌های مشاوران احمدی‌نژاد بوده: “وقتی وزیری درچارچوب محدودیت های مشخص قرار می گیرد و نمی تواند وظایف خودش را انجام دهد بهتر است استعفا بدهد.بنده طی ۲ سال تلاش کردم ضمن دریافت راهنمایی های ریاست جمهوری جوابگویی خودم راحفظ کنم اما برای ادامه فعالیت مشکل داشتیم چون که مدیران زیردست مداوم از محل دیگری مثل مشاوران رییس جمهور پیشنهاد می شدند”.

در چند روز گذشته موج دیگری از حملات علیه حلقه پیرامون احمدی نژاد به ویژه رحیم‌مشایی ادامه یافت. جعفر شجونی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگویی با خبرآن‌لاین، با اشاره به خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد در زمان برکناری وزیر اطلاعات، درباره رابطه وی با رهبر جمهوری‌اسلامی گفت: “رهبری دیگر حامی 100 درصدی آقای احمدی​نژاد نیست و از برخی حرکات ایشان دلخوری دارد”. وی از رحیم‌مشایی و تحرکات وی به عنوان عامل اصلی تغییر رفتار احمدی‌نژاد یاد کرد.

سخنان شجونی درباره مواضع مشایی و منافقانه خواندن حرکات جریان انحرافی، در حالی بیان شده که زهره الهیان، خبر از آن داد که در دیدار نمایندگان شهر تهران با ایت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه‌قضاییه، این نمایندگان خواستار آن شدند که “سران و اعضای جریان انحرافی” محاکمه شوند.

پیش از این یک وب‌سایت نزدیک به سپاه پاسداراناز دیدارهای نزدیکان مشایی با سرویس‌های جاسوسی غرب خبر داده و اضافه کرده بود که به زودی اسناد این دیدارها را منتشر خواهد کرد.

مهران طهماسبی، معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در بسیج نیز، در همایشی مربوط به سپاه با اعلام این نکته که “حساب جریان انحرافی از دولت جدا” است، خبر از آن داده بود که “به زودی با آنان برخورد خواهد شد”.