تهدید روزنامه نگاران در داخل و خارج کشور

نویسنده
نازنین کامدار

» از طریق رسانه های حکومتی

با وجود بازداشت تعداد کثیری از روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتی ایران از سال 88 تاکنون، توقیف دهها روزنامه و نشریه منتقد، پلمب غیر قانونی انجمن صنفی مطبوعات و تهدیدهای پیدا و پنهان روزنامه نگاران و خبرنگارانی که در رسانه های اصلاح طلب و منتقد فعالیت می کردند و در نهایت نیز مجبور به ترک کشور شدند، حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان روز گذشته به بهانه  روز حکومتی خبرنگار، در سرمقاله این روزنامه از “نفوذ دشمن” در روزنامه های موجود در کشور خبر داد و خواستار “پاکسازی رسانه ها از عوامل و مزدوران بیگانه” شد.

روزنامه رسالت دیگر ارگان جناح حاکم نیز در مقاله مشابهی، پاکسازی را کافی ندانسته و خواستار برخورد با روزنامه نگاران در خارج از مرزهای ایران هم شده و برای این منظور از “گروه های اسلامی” دعوت به “عمل” کرده است.

همزمان محمود احمدی نژاد هم در اظهاراتی، اگر چه عرصه رسانه ای  ایران را “پاکترین عرصه اطلاع رسانی” دانست و خواستار “فضای باز حداکثری” در ایران شد، اما او نیز به بهانه تجلیل از خبرنگاران، دستوراتی  به روزنامه نگاران داد.

حسین شریعتمداری پیش از این نیز در موارد متعددی برخورد  با روزنامه نگاران را زمینه چینی و با نگارش مقالاتی همچون “ شبکه عنکبوت” مقدمات توقیف بسیاری از روزنامه ها و بازداشت روزنامه نگاران را فراهم کرده است. شریعتمداری زمینه چینی های امنیتی خود را به عنوان “پیش بینی” مطرح  می کند و پس از آنکه پروژه سرکوب به اجرا در می آید، از “تحقق پیش بینی درست کیهان” خبر می دهد.

او روز گذشته نیز بار دیگر یکی از پروژه های برخورد با روزنامه نگاران را در یادداشتی با عنوان لانه شارلاتان ها کلید زد و خواستار “پاکسازی” رسانه ها، آنهم دو روز پس از روز حکومتی خبرنگار شد.

شریعمتداری “نفوذ دشمن به رسانه ها و صدا و سیما” را “دغدغه جدی آقا” دانسته و نوشته است: “دشمن در جریان فتنه 88، بسیاری از عوامل نفوذی- و تا آن هنگام پنهان- خود را به میدان آورد و نه فقط آنها را سوزانید، بلکه تبدیل به زغال کرد. باور نمی فرمائید؟! فقط یک نیم نگاهی به روزنامه نگاران و مدیران مطبوعاتی و مشاوران و نزدیکان خاتمی و موسوی و کروبی که بعد از فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 به آمریکا، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی پناهنده شده و امروز رسما به خدمت سازمان های اطلاعاتی این کشورها درآمده اند، بیندازید!و اما، امروز، همان خط سیاسی و فرهنگی که نفوذی های به خارج گریخته دنبال می کردند، در برخی از مطبوعات و شماری از برنامه های رادیو و تلویزیون به وضوح دیده می شود و حاکی از آن است که دشمنان بیرونی کماکان برخی از رسانه ها و یا بخش هایی از برخی رسانه ها را به عنوان «پایگاه تبلیغاتی» و «عملیات روانی» در اختیار دارند. پالایش رسانه ها از نفوذ عوامل دشمن برخلاف آنچه به عمد تبلیغ می شود، چندان دشوار نیست و مسئولان مربوطه به جای آن که در پاسخ به بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب، زبان به تمجید و تقدیر بگشایند- که جای تقدیر فراوان نیز دارد- بایستی برای رفع دغدغه آقا که دغدغه همه مردم مسلمان این مرز و بوم است کمر همت ببندند”.

محمد کاظم انبارلویی، سردبیر رسالت نیز در یادداشت دیروز این روزنامه در همین راستا و تحت عنوان غفلت از تهاجم فرهنگی دشمن نوشت: “وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات همان کسی که «تهاجم فرهنگی» را «تبادل فرهنگی» ترجمه می‌کرد یکی از اشرار فتنه سال 88 بود که صدا و تصویر او را از بی بی سی فارسی می‌شنیدیم. او به همراه برخی قلم به مزدان اجنبی که روزگاری در مطبوعات کشور قلم می‌زدند اتاق فکر لندن را علیه ملت و انقلاب و اسلام تجهیز می‌کردند. آنها مامورند راه بازگشت سلطه غرب به ایران را از طریق بازتولیداستبداد در ایران هموار کنند.با آنکه طی سه دهه گذشته بارها از سوی مردم مورد لعن و نفرین قرار گرفتند و شناسایی شدند مرتب در رسانه‌های جدیدالتاسیس، خود را باز تولید کردند. فقط آنهایی که کارشان به رسوایی کشید ننگ پناهندگی به بیگانگان را پذیرفتند و رسما جیره غذایی خود را به دلار و یورو در آمریکا و اروپا می‌گیرند. اما هنوز کسانی از آنها در داخل هستند که جیره «جنگ فرهنگی» خود را به ریال می‌گیرند.سئوال مردم از مسئولان این است که با این پدیده چه باید کرد؟ آنها به بهانه آزادی بیان و حقوق بشر می‌خواهند مصونیت حقوقی برای خود درست کنند. آنها پیش‌قراول جنگ سخت دشمن هستند و مسلسل‌های خود را پنهان کرده‌اند و با ظاهری اتو کشیده و آرام در حالی که قلم در دست دارند دشمن را در لایه‌های پیچیده جنگ نرم تدارک و تجهیز می‌کنند. مردم انتظار دارند در سه سطح حقوقی، سیاسی و امنیتی با سربازان ارتش رسانه‌ای غرب در ایران و خارج از مرزهای ایران برخورد شود و از حقوق ملت و نظام دفاع شود. آیا نهادهای مسئول در نظام می‌توانند به این مطالبه حقیقی مردم پاسخ دهند؟ آیا دستگاه قضائی کشور، احزاب و گروه‌های اسلامی و نهادهای مسئول امنیتی می‌توانند مردم را در سطوح حقوقی، سیاسی و امنیتی یاری دهند؟”

تهدیدهای مطرح شده در این دو روزنامه درحالیست که محمود احمدی نژاد روز دوشنبه در یک مراسم دولتی که به بهانه تجلیل از خبرنگاران برپا شده بود، خود را طرفدار آزادی بیان معرفی کرد.

بنا به نوشته خبرآنلاین احمدی نژاد در واقع با مخاطب قرار دادن مخالفان خود در حکومت گفته است: “جامعه خبری ما به فضل الهی از سالم‌ترین جوامع خبری در دنیاست و خبرنگاران ما جزو پاک‌ترین خبرنگاران هستند ولی در برخی از لایه‌ها مشکلاتی پیش آمده است. مثلا به خبرنگار می‌گویند که این را در بیاور یا خروجی این باشد که مثلا فلانی بالا برود یا پایین و اسم آن را می‌گذارند نقد. این نقد نیست، نسیه هم نیست”.

او افزوده است: “اگر کسی تلاش کند که یک عده ببازند و خود ببرد، خود او بازنده است. از اصحاب رسانه متواضعانه خواهش می‌کنم که در این دام نیفتند. مهم‌ترین موضوع در این قضیه تحمیل روش کار، مبانی کار و اندیشه است و در واقع اگر مبانی کار و اندیشه آنها را بپذیریم در ریل آنها قرار گرفته‌ایم و در واقع اگر در آن فضا قرار بگیریم و آن مبانی را بپذیریم در همان مسیر حرکت کرده‌ایم”.