هیچ کس به هیچ چیز مطمئن نیست

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از آینده هسته ای ایران

جابی وارویک

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل گفت آژانس با قاطعیت این فرض را که ایران احتمالا تلاش هایی برای بدست آوردن فن آوری هسته ای دارد، رد نمی کند. گزارش های اطلاعاتی حاکی از آن است که دانشمندان ایرانی در این چند سال اخیر دست به تحقیقات مشکوکی زده اند.

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که این بسیار مهم است که ایران از گذشته اتمی خود پاک بیرون بیاید و اجازه دسترسی کامل به تاسیسات اتمی و مدارک و دانشمندانی را که در این زمینه کار می کنند به آژانس بدهد.

آمانو در جریان کنفرانس خبری در مورد منع تولید سلاح اتمی در واشنگتن گفت: “فعالیت های ایران ممکن است تا به امروز ادامه پیدا کرده باشد. من از ایران خواسته ام شفاف برخورد کند.”

این پاسخ آمانو بود به سووالی در مورد تلاش های دائم آژانس برای دستیابی به تاسیسات نظامی ایران جایی که گفته می شود دانشمندان ایران ده سال پیش دست به تحقیقات بر روی مواد منفجره مورد استفاده در بمب اتمی زده اند. ماموران اطلاعاتی آمریکا گمان می کنند که سایت پارچین بخشی از برنامه های تحقیقاتی برای بدست آوردن فن آوری ساخت سلاح اتمی بوده است.

جاسوس های غربی گمان می کنند که فعالیت های مشکوک ایران به دستور رهبران ایران در سال 2003 متوقف شده است. اما آژانس بین الملل انرژی اتمی گزارش می دهد که شواهدی مبنی بر فعالیت های تحقیقاتی محدود وجود دارد که در سال 2009 دیده شده است.

آمانو می گوید که شاهد محکمی وجود ندارد که نشان بدهد این فعالیت ها امروز هم ادامه داشته است، اما عدم شفافیت ایران باعث تردید ها می شود.

آمانو به کارشناسان اتمی که در کنفرانس سالانه موسسه کارنگی شرکت کرده بودند، گفت: “ما اطلاعات معتبری داریم که نشان می دهد ایران از بعد از سال 2003 به فعالیت هایش ادامه داده است. اما بطور رسمی نمی دانیم که این تحقیقات همچنان ادامه دارد یا نه”.

این اظهارات در آستانه مذاکرات دیپلماتیک و در تلاش برای تسهیل نگرانی های بین المللی در مورد برنامه های اتمی ایران، گفته شد. مذاکرات ایران و شش قدرت جهان در قزاقستان هیچ پیشرفتی نداشت و قرار بود در این مذاکرات توافق بشود که ایران برنامه های اتمی اش را محدود کند.

ایران همواره اصرار دارد که برنامه های اتمی اش صلح آمیز است و خواستار برداشته شدن تحریم های اقتصادی در برابر هر نوع محدود کردن غنی سازی اورانیوم شده است.

روز شنبه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که زمان برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک به سرعت می گذرد.

وی گفت: “ما بطور رسمی نمی دانیم که آیا تحقیقات همچنان فعال است یا نه.”

کری در کنفرانس خبری اش در جریان دیدار از ترکیه گفت: “در این مورد نمی شود با زمان بازی کرد. نمی توان تاخیر کرد و برای مذاکره مذاکره کرد. به همین دلیل ما مکرر به ایرانی ها گفته ایم تمایل ما پیدا کردن راه حل دیپلماتیک است، اما انتخاب با شماست”.

واشنگتن پست، 8 آوریل