ناجا برای انتخابات آماده می شود

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» احمدی‌مقدم از توقف گشت ارشاد پشیمان شد

بنا به گفته‌ فرمانده نیروی انتظامی، طرح‌ “امنیت اجتماعی” دوباره در دستور کار پلیس قرار می‌گیرد؛ طرحی که سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در مهر ماه گذشته آن را “شکست خورده” توصیف کرده و از اجرای آن در فصل پاییز و زمستان انصراف داده بود.

 

دوباره انتخابات، دوباره امنیت اجتماعی

صبح سه‌شنبه ۲۰ فروردین ماه، اولین نشست خبری سردار بود که هم در آن کارنامه سال ۹۱ نیروی انتظامی ارائه شد و هم صحبت از طرح‌های جدید پلیس به میان آمد. از اصلی ترین برنامه‌های جدید، یکی جلوگیری از برگزاری کارناوال‌های بدون مجوز کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است و دیگری آغاز دور جدید طرح امنیت اجتماعی از ابتدای اردیبهشت ماه.

مشخص نیست دور جدید این طرح، دوباره شامل گشت‌های ارشاد هم خواهد شد و یا اینکه به برنامه‌هایی مانند “جمع‌آوری اراذل و اوباش” منحصر خواهد شد.

احمدی‌مقدم توضیح داده است: “این طرح‌ها تابع مسائل انتخابات نیست و در آن ایام هم اجرا می شود. البته رویکرد جدید پلیس اجتماعی و فرهنگی است و ما نباید کاری کنیم که مردم به جای توجه از ما متنفر شوند. به همین دلیل در طرح امسال اقدامات فرهنگی اجتماعی و آگاه سازی در دستور کار قرار دارد.”

او اضافه کرده: “انتخابات البته تاثیرات خود را نیز دارد و بالاخره ما باید با افزایش مراقبت‌ها نسبت به امن‌تر شدن صحنه انتخابات اقدام کنیم اما این مسئله ربطی ندارد که تا زمان انتخابات کار پلیس تعطیل شود.”

این در حالیست که فرمانده پلیس در مهر ماه سال ۹۱ در اظهارنظری دور از انتظار به شکست گشت‌های ارشاد اعتراف کرده بود و به دنبال آن برای اولین بار طی سال‌های اخیر، مقرراتی برای پوشش بانوان در فصل زمستان ابلاغ نشد. او عنوان کرده بود که طرح گشت ارشاد مطلوب این نیرو نیست و پلیس از روی اکراه در این حوزه مشغول است: “ناجا در اوقات مختلف ناگزیر به انجام طرح گشت ارشاد است. این طرح مطلوب ما نیست اما گاهی مجبور می‌شویم در برابر فردی که مورد تذکر قرار می‌گیرد و نسبت به این تذکر بی‌توجهی و بعضا با مامور ما نیز درگیر می‌شود واحدی را قرار دهیم که با وی برخورد کند حالا با هر اسمی مانند گشت انتظامی یا گشت ارشاد.“ 

جالب اینکه احمدی‌مقدم، موضوع طرح امنیت اجتماعی را بار دیگر در کنار انتخابات قرار داده است. او در دی ماه سال گذشته هم افشا کرده بود که احمدی‌نژاد از فرمانده ناجا خواسته “فتیله رسانه‌ای” گشت ارشاد را پایین بکشد: “به جهت فرارسیدن مناسبت‌هایی مثل انتخابات‌های مختلف حمایت نمی‌شویم… آقای رییس جمهور در همان شرایط فتنه ۸۸ بعد از انتخابات رسما اعلام کردند که ما با شکل اجرا ی قانون عفاف و حجاب مخالفیم و اعلام کردند که نیروی انتظامی تحت امر ما نیست. البته نگفتند خودسر عمل می‌کنیم، لطف کردند گفتند نیروی انتظامی تحت امر ما نیست. خب معلوم است که ما خودسر نیستیم و سرخود هم عمل نمی‌کنیم. قانونی است که باید اجرا شود و نیروی انتظامی مسٔول اجرای آن است.”

 

تجمع انتخاباتی، فقط با مجوز

“پلیس با هرگونه راهپیمایی و ایجاد کارناوال انتخاباتی بدون مجوز برخورد می کند و اجازه برگزاری آن را نمی‌دهد.” این اظهارنظر صریح سردار اسماعیل مقدم درباره انتخابات و امکان تکرار حضورهای خیابانی طرفداران کاندیداها همانند سال ۸۸ است.

او اضافه کرده است: “اولویت اول پلیس برگزاری انتخابات امن است و با هماهنگی سایر دستگاهها و رصد اوضاع و اشراف اطلاعاتی از بروز مشکل جلوگیری می کنیم. از کاندیداها می خواهم از ایجاد تنش، توهین و تخریب جلوگیری کنند.”

فرمانده ناجا در زمینه انتخابات چند آمار هم ارائه کرده: “با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده شاهد حضور بیش از ۶۵ درصدی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهیم بود. بررسی‌ها نشان داده است علاوه بر حضور بالای مردم در انتخابات آتی، روحیه دشمن‌ستیزی نیز افزایش یافته و ۸۵ درصد از مردم فشار اقتصادی و گرانی را متوجه فشار دشمنان می‌دانند و به همین دلیل نیز می‌خواهند در برابر دشمن ایستادگی کنند.”

 

گرانی دلار و تاثیر بر قیمت مواد مخدر

تریاک کیلویی سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، هروئین کیلویی ۱۴ میلیون تومان و شیشه کیلویی ۱۷ میلیون تومان. این‌ها آخرین قیمت عمده‌فروشی مواد مخدر از زبان سردار است. او می‌گوید که افزایش قیمت دلار در ایران و افزایش ریسک انتقال در مرز‌ها موجب افزایش قیمت موادمخدر شده، به طوری که دو سال پیش تریاک کیلویی ۷۰۰ هزار تومان بوده و شیشه هم پیش از این سه تا چهار میلیون تومان به فروش می‌رسیده است.

او با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۰ تن موادمخدر در مرز‌ها کشف و ضبط شده است مدعی افزایش ۳۷ درصدی کشفیات موادمخدر در مرز‌ها شده و از کاهش ۴۰ درصدی ورود سلاح و کاهش ۲۷ درصدی ورود مشروبات‌الکلی از مرزهای کشور سخن گفته است.

 

خداحافظی رشوه با نیروی انتظامی؟

۶۸۳ مامور نیروی انتظامی در سال گذشته برکنار و تعدادی هم به شیوه‌های دیگری تنبیه شده‌اند. این خبر در ارائه کارنامه سال گذشته ناجا عنوان شد و فرمانده این نیرو گفت که در زمان آغاز به کارش در سال ۸۴، تعداد چهار هزار و ۶۰۰ پرونده جرایم ماموران پلیس وجود داشته که با ۶۰ درصد کاهش در سال ۹۱ به یک هزار و ۹۰۰ پرونده رسیده است.

احمدی‌مقدم بیشترین جرایم نیروهای تحت فرمان خود را “توهین و ضرب و جرح مردم” دانسته و تاکید کرده است: “نیروی انتظامی حتی برای دریافت پنج هزار تومان رشوه فرد را اخراج می‌کند… مجموعه اقدامات سخت‌گیرانه در نیروی انتظامی سبب شده که کم کم دریافت رشوه توسط نیروی انتظامی از این سازمان خداحافظی کند.”

 

سال ۹۱ از زبان فرمانده ناجا موضوع مدعیات سردار آمار ارائه شده

مدعیات سردار قتل کاهش ۱۰ درصدی وقوع قتل – افزایش میزان کشف قتل‌ها تا ۸۸ درصد مجموع قتل‌های سال ۹۱: ۱۹۲۳

کاهش ۱۰ درصدی وقوع قتل – افزایش میزان کشف قتل‌ها تا ۸۸ درصد آدم ربایی مجموع قتل‌های سال ۸۱: ۲۴۰۰ کشف ۱۰۰ درصدی همه آدم‌ربایی‌ها - کاهش ۷۰ درصدی این جرم  مجموع آدم‌ربایی‌های سال ۹۱: ۳۲۱

مجموع قتل‌های سال ۸۱: ۲۴۰۰

مجموع آدم‌ربایی‌های سال ۹۱: ۳۲۱ سرقت مسلحانه مجموع آدم‌ربایی‌های سال ۸۳: ۱۱۴۰ کشف ۷۷ درصدی این جرم       مجموع سرقت مسلحانه سال ۹۱: ۷۶۰

مجموع آدم‌ربایی‌های سال ۸۳: ۱۱۴۰

مجموع سرقت مسلحانه سال ۹۱: ۷۶۰ سرقت مجموع سرقت مسلحانه سال ۸۱: ۱۵۱۹ ۷۰% سرقت‌ها زیر ۱۰۰ هزار تومان ارزش داشته است وقوع روزانه ۲۸۰۰ سرقت

مجموع سرقت مسلحانه سال ۸۱: ۱۵۱۹ تصادفات نرخ جان باختگان تصادفات ایران بهتر از نرخ جهانی است – آمار سال ۹۱ آمار بسیار خوبی است. مجموع کشتگان تصادف در سال ۹۱: ۱۸ هزار و ۸۷۳ نفر مجموع کشتگان تصادف در سال ۸۴: ۲۷ هزار و ۷۶۰ نفر

نرخ جان باختگان تصادفات ایران بهتر از نرخ جهانی است – آمار سال ۹۱ آمار بسیار خوبی است. مجموع کشتگان تصادف در سال ۹۱: ۱۸ هزار و ۸۷۳ نفر جرایم سایبری کسب موفقیتی بی‌نظیر در دنیا – کشف ۴ هزار و ۸۰۰ جرم. مجموع جرایم اینترنتی در سال ۹۱: ۶ هزار و ۵۰۰ جرم  

کسب موفقیتی بی‌نظیر در دنیا – کشف ۴ هزار و ۸۰۰ جرم. مجموع جرایم اینترنتی در سال ۹۱: ۶ هزار و ۵۰۰ جرم اقدامات تروریستی هیچ اقدام تروریستی موفقی در کشور رخ نداد -

هیچ اقدام تروریستی موفقی در کشور رخ نداد