هواپیماهایی که در مرزهای شرقی سقوط کردند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» فرود اضطراری دیگری در سیستان و بلوچستان

نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس گفته‌اند یک هلی‌کوپتر نیروی انتظامی که “خطوط قاچاق سوخت را زیر نظر داشت” در این استان فرود اضطراری کرده و برخی از سرنشینان آن صدمه دیده‌اند.

روز دوشنبه، ۲۸ دی ماه، محمد سعید اربابی، نماینده ایرانشهر در مجلس به خبرگزاری ایرنا گفت بالگرد ناجا از حدود سه روز پیش تاکنون در منطقه در حال گشت‌زنی بوده و راههای عبور سوخت قاچاق را شناسایی می‌کرده است.

به گفته او این بالگرد نهایتا روز شنبه در ادامه ماموریت شناسایی راههای عبور سوخت قاچاق، به علت ارتفاع کم با کابل‌های فشار قوی برق برخورد و بلافاصله در منطقه کهیری شهرستان سرباز فرود اضطراری کرده است.

به گزارش ایرنا سه سرنشین این بالگرد “بطور سطحی” صدمه دیده‌اند.

این درحالیست که به گزارش ایسنااین هلی کوپتر به علت نقص فنی مجبور به فرود اضطراری شده است و هیچ یک از سرنشینان آن آسیب ندیده‌اند.

این اولین بار نیست که در سیستان و بلوچستان سوانح هوایی رخ می‌دهد.

در اردیبهشت ماه گذشته یک هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت آسمان مجبور به فرود اضطراری شد اما هیچ مصدومیتی به دنبال نداشت.

در آذرماه نیز یک فروند بالگرد ناجا در منطقه سروان سقوط کرد ولی سرنشینان آن جان سالم به در بردند.

در اسفند ماه سال ۹۰ هم یک بالگرد دیگر بر اثر برخورد با دکلی در شهرستان خاش از توابع سیستان و بلوچستان سقوط کرد و خلبان آن در دم جان سپرد.

شهرستان سرباز در ۵۰۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد.

مرزهای مشترک ایران با افغانستان و پاکستان در سالهای گذشته از جمله تنش‌زا ترین مرزهای ایران بوده و در این مدت درگیری‌های نظامی متعددی به خود دیده است.

 این درگیری‌ها عمدتا در ارتباط با قاچاق مواد مخدر بوده اما برخی از نمایندگان مجلس خبر داده‌اند که قاچاق سوخت نیز در این مناطق بار دیگر شدت گرفته است.

اسماعیل کوثری، رئیس کمیته دفاعی مجلس حدود یک سال پیش گفته بود که “روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر سوخت از مرزهای شرقی به خارج قاچاق می‌شود.”  

چند سال پیش زمانی که دولت یارانه گازوئیل را قطع کرد، قاچاق گازوئیل به ویژه از ایران به پاکستان و از طریق مرزهای شرقی کاهش یافت، اما با وضع و تشدید تحریم‌های بین المللی و سقوط ارزش ریال، بازار قاچاق گازوئیل به پاکستان مجددا رونق گرفت.