هدف رسانه‌های امنیتی‌: ممنوعیت فعالیت گردانندگان رسانه‌های زنجیره‌ای

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» لغو امتیاز مردم‌امروز و احضار مدیرمسوول

پس از حکم دادسرای فرهنگ و رسانه برای توقیف روزنامه مردم امروز، هیات نظارت بر مطبوعات، امتیاز انتشار این روزنامه را لغو کرد و پرونده مردم امروز را به دادگاه فرستاد. احمد ستاری، مدیر مسوول این روزنامه هم به دادگاه احضار شده است.

به اعتقاد هیات نظارت بر مطبوعات، تیتر “کلونی: من هم شارلی هستم” مصداق “اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن” بوده که طبق بند ۷ ماده ۶ قانون مطبوعات ممنوع است. همچنین اعلام شده که لغو امتیاز و معرفی مدیرمسوول به دادگاه بر اساس ماده ۲۷ این قانون بوده است. در این ماده آمده: “هرگاه در نشریه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی ایران و یا مراجع مسلم تقلید اهانت شود، پروانه آن نشریه لغو و مدیرمسئول و نویسنده مطلب به محاکم صالحه معرفی ومجازات خواهند شد”. اما مشخص نیست که این تیتر چگونه مبنای توهین به رهبری و مراجع تقلید شناخته شده است.

از سوی دیگر حرکت هماهنگ رسانه‌های امنیتی و نظامی علیه این روزنامه هنوز متوقف نشده و با وجود تعطیلی مردم‌امروز، در گزارش‌ها و مصاحبه‌های خود خواستار جلوگیری از ادامه فعالیت مطبوعاتی این تیم و به طور مشخص، محمد قوچانی هستند.

بولتن داخلی “اخبارها و تحلیل‌ها”ی اداره سیاسی سپاه نیز به این موضوع ورود کرده و نوشته است: “قوچانی پیش از این به همراه گروه معروف خود در هشت نشریه و روزنامه فعالیت داشته است و در همه این هشت مورد، فعالیتش منجر به توقیف و بسته شدن آن‌ها شده است. این مسئله، سؤالات قابل‌تأملی را در ذهن خیلی‌ها مطرح کرده و آن اینکه، پشت پرده‌ این گروه رسانه‌ای چه خبرهایی است!”

در ادامه این مطلب آمده: “قوچانی در روزنامه آسمان با غیرانسانی توصیف کردن حکم الهی قصاص(!) و زیر سؤال بردن نص قرآن مجید، باعث بسته شدن این روزنامه شده بود[…] گروه رسانه‌ای قوچانی نشان داده است که به‌دنبال توقیف شدن می‌دود و هر بار با توهینی جدید، موجب توقیف شدن یک روزنامه می‌شود.”

این بولتن مرجع و مورد اعتماد چهره‌های سیاسی و مذهبی، همچنین طرح سوال کرده که “ چرا باید قوانین مطبوعاتی کشور ما به شکلی باشد که موجب شود یک گروه، امکان توهین‌های مکرر و ثبت رسانه‌های جدید را داشته باشد؟ قطعاً تخلف مطبوعاتی منجر به تعطیلی برای هشت بار در سال‌های متمادی قابل بخشش نیست.”

این رویکرد از سوی خبرگزاری تسنیم، منتسب به اطلاعات سپاه پاسداران و خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران هم دنبال می‌شود. تسنیم پیش از این با انتشار مطلبی، محمد قوچانی را “رکورددار توقیف” نامیده و در پی القای این پیام بود که توهین و قانون‌شکنی، رویه نشریاتی است که قوچانی سردبیری‌شان را برعهده داشته است. این خبرگزاری در ادامه به سراغ سردبیر روزنامه اصول‌گرای سیاست‌روز و مدیر “سرای روزنامه‌نگاران”(یک تشکل ساخته شده توسط وزارت ارشاد دولت احمدی‌نژاد) رفته که هر دو خواستار ممنوعیت فعالیت مجدد مطبوعاتی تیم قوچانی شده‌اند.

محمد صفری، سردبیر سیاست‌روز عنوان کرده: “چه لزومی دارد هیات نظارت بر مطبوعات به تیم های رسانه‌ای با سابقه مشخص مجوز انتشار بدهد؛ به طور مثال زمانی که یک پزشک در چند مورد خطای پزشکی را تکرار کند پروانه پزشکی وی لغو می‌شود و نمی‌تواند کار خود را در آن حوزه ادامه دهد اما چرا در حوزه مطبوعات برای تکرار اشتباهات، افراد از ادامه فعالیت منع نمی‌شوند.”

مجید امرایی، مدیر “سرای روزنامه‌نگاران” هم با محکوم کردن اقدام مردم‌امروز گفته است: “جامعه مطبوعاتی باید به سوال بزرگ این جامعه پاسخ دهد که چرا نشریات یک تیم رسانه‌ای مدام توقیف می‌شود و مجدداً از هیات نظارت بر مطبوعات برای انتشار یک نشریه مجوز بگیرد این مسئله باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد چراکه برای هر کسبی در صورت تخلف صدور مجدد مجوز ملغی می‌شود اما در حوزه مطبوعات ما اینچنین نیست.”

خبرگزاری فارس همین نظرات را از زبان سه نماینده مجلس منتشر کرده است. صریح‌ترین این اظهارنظرها مربوط به فاطمه آلیا، نماینده تهران است که گفته: “ همان گونه که افراد در سایر مشاغل پس از تکرار تخلف، انفصال از خدمت برای آنها در نظر گرفته می‌شود و در قانون این موضوع برای آنها پیش‌بینی شده است، در حوزه رسانه و مطبوعات نیز باید کار به همین گونه باشد. این هشتمین باری است که شاهد توقیف رسانه تحت مدیریت آقای قوچانی هستیم و این فرد هر بار پس از توقیف نشریه با نام دیگری کار خود را از سر گرفته است.”

او معتقد است که “در نظر گرفتن انفصال از خدمت برای متخلفان در حوزه رسانه جنبه بازدارنده دارد و سبب می‌شود تا افراد متخلف در این حوزه همچون سردبیران اجازه جسارت به همکاران‌شان را ندهند.”

حسین طلا، دیگر نماینده تهران اما از در دلسوزی وارد شده و “حضور برخی از افراد و عوامل” را باعث به خطر افتادن “امنیت شغلی خبرنگاران” دانسته است.

به پیشنهاد او، قوه قضاییه باید “برای فعالیت سردبیرانی که در حوزه رسانه سابقه خوبی ندارند و امنیت شغلی خبرنگاران را به خطر می‌اندازند” ایجاد محرومیت کند.

نصرالله پ‍ژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مجلس هم از ضعف قانون گلایه‌مند است: “امروز متاسفانه مشکل ما با افراد و اشخاصی هستند که به دنبال تحقق اهداف خود در رسانه‌ها به شکل زنجیره‌ای حضور دارند به گونه‌ای که اگر روزنامه‌ای نظیر مردم امروز تخلف داشته باشد و توقیف شود، صاحب امتیاز و شخص مسئول آن رسانه در جریده و رسانه دیگری آغاز به کار کرده و اهداف خود را این‌چنین پیش می‌برد.”

او توصیه کرده است که “ باید به جای توقیف روزنامه مردم امروز، برخورد جدی با صاحب امتیاز، مدیرمسوول و سردبیر این روزنامه صورت گرفته و هرگونه توقیف و محرومیت برای شخص مسئول در این روزنامه باشد نه خود آن روزنامه.”

 

انتقاداتی از سوی مقابل

اولین شماره روزنامه مردم‌امروز به سردبیری محمد قوچانی و مدیریت احمد ستاری، روز شنبه ششم دی ماه به روی دکه‌ها رفت. قوچانی که پیش از این سردبیر شماری از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نشریات دو دهه اخیر ایران بوده، این بار در شرایطی انتشار یک روزنامه را آغاز کرد که رسما در شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی عضویت دارد و صراحتا اعلام کرده بود مردم‌امروز “حامی دولت یازدهم” خواهد بود.

احمد ستاری با سابقه حضور در هسته اصلی راه‌اندازی روزنامه همشهری و مدیرکلی مطبوعات وزارت ارشاد در دوران وزارت محمد خاتمی نیز پیش از انتشار این روزنامه، یک بیانیه طولانی منتشر کرد. ستاری در این بیانیه، نظام جمهوری اسلامی را “بهترین گزینه ممکن در مقطع پس از انقلاب اسلامی” دانسته و با ارائه یک منشور اعتقادی و التزامی نوشته بود: “رسانه‌ها، باید در چارچوب نظام اسلامی و ارزش‌های برخاسته از آن گام بردارند”. او همچنین تاکید کرده بود که “رسانه ها باید حافظ و منادی ارزش های اصیل انقلاب، نظام و امام و رهبری باشند”.

حالا این روزنامه‌نگار و مدیر مطبوعاتی علاوه بر این که در مرکز حملات رسانه‌های امنیتی و نظامی قرار گرفته‌اند، با انتقاد و سرزنش برخی اهالی مطبوعات هم رو به رو شده اند. از جمله اظهارنظر کامبیز نوروزی و جمیله کدیور در فیس‌بوک مورد توجه بسیار قرار گرفته که از سوی رسانه‌های اصولگرا و صدا و سیما هم بازنشر شده است.

نوروزی که وکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز هست، نوشته : “من هم از نظر حقوقی و هم از نظر روزنامه‌نگاری، این توقیف و هر توقیف دیگری را نمی‌پسندم. اما، در این مورد اخیر، اشتباهی بسیار غیرحرفه‌ای و بی‌توجهی به حساسیت‌هایی که یک روزنامه‌نگار حرفه ای باید آنها را حتما ببیند، نقش بزرگی در این ماجرا داشت. وقتی یک راننده هرچندماه یک‌بار تصادف می‌کند، لابد رانندگی را خوب نیاموخته است.”

جمیله کدیور هم معتقد است که این اقدام مردم‌امروز، “گل به خودی” بوده است: “من معتقدم این بار اشتباه از جانب همکاران مان بود، ولو مورد انتقاد دوستان قرار بگیرم. خوب است گاهی اشتباهات خود را هم بپذیریم.”