کرباسچی: نمایندگان مجلس بهانه جویی می کنند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ۲۱ نماینده مجلس خطاب به ظریف: چرا راه رفتی!

بیست و یک نماینده مجلس با امضای طرح سوالی، خواستار پاسخگویی محمدجواد ظریف درباره قدم زدن با جان کری، وزیرامور خارجه امریکا و همچنین سفرش به پاریس شده اند.غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی و از حامیان دولت حسن روحانی اما در مصاحبه با “روز” می گوید اینکه ظریف روی مبل بنشیند یا روی صندلی، راه برود یا بنشیند یا کجا بنشیند اهمیتی ندارد وتاثیری هم ندارد، مهم محتوای صحبت ها و نتیجه ای است که در مذاکرات گرفته می شود.

از دید او افکار عمومی این مسائل را بهانه جویی تعبیر می کند و شایسته مجلس هم نیست.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه یک روز قبل از دور پیشین مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی، با جان کری، همتای امریکایی خود دیدار کرد. تصاویر منتشر شده از آنها در شبکه های خبری نشان می دهد که در جریان بخشی از صحبت ها، وزرای خارجه دو کشور در حال قدم زدن هستند. ظریف گفته هدف از قدم زدن تغییر فضای تنش آلود مذاکرات بوده است.

اعضای جبهه پایداری در مجلس اما این قدم زدن را به “صمیمت” تعبیر کرده و از ظریف پرسیده اند: چرا به این رفتارهای خارج از عرف سفیر جمهوری اسلامی پایان نمی‌دهید و بدون حاشیه به پیشبرد اهداف والای انقلاب اسلامی در انجام مذاکره نمی‌پردازید؟

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه با “روز” در این زمینه می گوید: همیشه بین مجلس و دولت، بحث های سیاسی وجود دارد و این طبیعی است اما دولت فعلی، دولتی است که اکثریت مجلس، موافق روی کار آمدن آن نبود. در جریان کابینه و رای گیری شاهد بودید که چه بحث هایی وجود داشت، الان هم میزان احضارها و سئوالاتی که مجلس می کند خیلی بیشتر از حد معمول است. این برخوردها از سویی برمیگردد به اختلافات سیاسی جناح های داخل کشور ولی از سوی دیگر پیش فعالیت های انتخاباتی است. سال آینده انتخابات است، قطعا این رفتارها تشدید هم خواهد شد چون وسیله ابراز وجود برای تعدادی از نمایندگان، همین سوال از وزرا و مطرح کردن بحث های چالش برانگیز است.

او می افزاید: می خواهند خودی نشان بدهند. جناحی که اکثریت مجلس را در دست دارد کاملا مخالف روی کار آمدن دولت آقای روحانی بود. می خواهند روی دولت فشار بیاورند و دولت را از حالت فعالی که در ارتباط با مسائل مختلف از جمله مساله سیاست خارجی دارد به حالت انفعال بکشانند چون می دانند یکی از نقاط قوت دولت همین است و روی مساله سیاست خارجی فشار مضاعفی می آورند.

 کرباسچی دخالت در جزئی ترین مسائل را نادرست می داند و می گوید: من فکر می کنم اگر مجلس بخواهد به هر حال یک دیپلمات برجسته و شخصیت سیاسی مثل آقای ظریف را که در ۳۰ سال گذشته آدم شناخته شده ای در صحنه های سیاسی کشور بوده و در همه دوره ها مورد اعتماد مجموعه های نظام بوده و همین مجلس هم به او رای اعتماد داده اینطوربرای جزئی ترین مسائل تحت فشار قرار دهد و در جزئی ترین مسائل دخالت کند واقعا نادرست است. اینکه مثلا بگوید روی مبل بنشیند یا روی صندلی، راه برود حرف بزند یا بنشیند حرف بزند، چگونه بنشیند و.. اینها جز بهانه جویی نیست.

به اعتقاد او “مهم محتوای صحبت ها است و اینکه ما اعتقاد داریم عزت و منافع ملی کشور ما حفظ شود وگرنه راه رفتن یا نشستن یا کجا نشستن اهمیتی ندارد و تاثیری هم ندارد. در رابطه با دولت های قبل و دیپلمات های قبل هم چنین مسائلی را نمی دیدیم که اینقدر به جزئیات راه رفتن و نرفتن و نشستن آنها توجه کنند یا در این زمینه سوال کنند. این رفتارها در اذهان عمومی به بهانه جویی تعبیر می شود و شایسته مجلس هم نیست. ظریف اگر مورد اعتماد است، چه راه برود چه بنشیند، مواضع اش و صحبت هایی که می کند مهم است و نتیجه ای که گرفته می شود”.