خبر به اطلاع خانواده‌ها می‌رسد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» کنترل ورود و خروج دختران درخوابگاه‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در سومین روز از آنچه “هفته خوابگاه‌های دانشجویی” نامیده شده، با اشاره به نصب دستگاه‌های الکترونیکی جهت ثبت تردد دانشجویان دختر در خوابگاه‌های دانشجویی، اعلام کرد که ساعت ورود و خروج دانشجویان همزمان به صورت پیامک به پدران آن‌ها اطلاع داده می‌شود.

در روزی که این مسئول دانشگاهی از کلید خوردن طرح محدودیت بیشتر برای دانشجویان دختر خبرداد، یک نماینده مجلس هم با انتقاد از رواج بی‌حجابی و اجرایی نشدن منشور گسترش عفاف و حجاب اعلام کرد که ضرر بی‌حجابی از ضرر مواد مخدر بیشتر است.

در همین راستا رئیس پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی هم در نشست خبری خود آخرین جزئیات طرح “امنیت اخلاقی” و همچنین برخورد با “فساد” در فضای مجازی را اعلام کرد.

 

تنگ‌تر شدن حلقه محدودیت

احمد سیف، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: “دانشجویان دختر هنگام ورود یا خروج از خوابگاه از کارت الکترونیکی استفاده می‌کنند و در‌‌‌ همان زمان، پدر آن‌ها با دریافت پیامک از آمد و شد آن‌ها باخبر می‌شود.”

او تصریح کرده که در حال حاضر ورود و خروج دانشجویان از خوابگاه با سیستم الکترونیکی به صورت پیامک به خانواده‌های آنان اطلاع داده می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد همچنین گفته است: “با راه‌اندازی خوابگاه سوم به‌زودی تمامی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد بروجرد به خوابگاه‌های داخل مجتمع امام خمینی منتقل می‌شوند.”

اجرایی شدن این طرح در ضمن برنامه‌های هفته خوابگاه‌های دانشجویی اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا اجرای ویژه برنامه‌های هفته خوابگاه‌های دانشجویی از روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت ماه با هدف ارتقای کیفیت خوابگاه‌ها، توسعه ظرفیت خوابگاهی برای دانشجویان، بهبود سطح زندگی دانشجویی و ترویج خوابگاه سازی به عنوان یک ارزش اسلامی آغاز شده و تا ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

براساس نامگذاری‌های صورت گرفته توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، اولین روز هفته خوابگاه‌های امسال با عنوان “خوابگاه سازی ارزش اسلامی، نیاز ملی” نام گرفته که برنامه‌های آن با رویکرد حمایت از بخش خصوصی و ساخت خوابگاه‌های غیردولتی دنبال می‌شود.

 به گفته کیوان مرادیان، رئیس صندوق رفاه دانشجویی، خوابگاه‌های دانشجویی دولتی و بخش خصوصی در بهترین وضعیت تنها ظرفیت حدود ۳۰۰‌ هزار دانشجو را دارند. این درحالیست که او پیش‌تر در یک نشست خبری گفته بود بیش از چهار میلیون و ۱۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند.

معاونت وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور گفته است در میان این تعداد دانشجو تنها ۴۰ درصد آن‌ها در خوابگاه‌های دانشجویی سراسر کشو اسکان دارند.

به علت اعمال محدودیت‌های اداری، ‌فرهنگی و امنیتی شماری از دانشجونیان دختر و پسر حاضر نیستند در خوابگاه‌های دانشجویی دولتی اسکان داده شوند و معمولا به صورت گروهی اقدام به اجاره خانه‌هایی خارج از متجمع‌های دانشگاهی می‌کنند.

در فروردین ماه رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره نحوه رسیدگی به پانسیون‌هایی که دانشجویان بدون معرفی دانشگاه در آن اسکان می‌یابند، گفت: “این دسته از پانسیو‌ن‌ها به عنوان مجموعه خوابگاهی به شمار نمی‌آیند، چرا که ممکن است در یک ساختمان عده‌ای کارمند، کارگر و دانشجو ساکن باشند و در هر ساختمانی احتمال وجود چنین قشرهایی وجود دارد.”

در همین راستا کیوان مرادیان خبر از نهایی شدن قراردادی با اداره اماکن عمومی ناجا داد که طی این قرارداد با خوابگاه‌هایی که تمایل به عضویت در اتحادیه خوابگاه‌دارن غیردولتی ندارند، به طریق مقتضی و قانونی برخورد شود.

به نظر می‌رسد نظارت بر پوشش و کنترل دختران دانشجو یکی از اصلی ترین مشکلات آن‌ها در دوران تحصیل است. علاوه بر محدویت‌های ویژه خوابگاه‌های دانشجویی دختران نحوه پوشش آن‌ها برای ورود به دانشگاه در کنار مولفه‌های تحصیلی نیز تاثیر گذار است.

پژوهش‌های میدانی فعالان زن در‌این زمینه نشان می‌دهد که آیین نامه پوششی که در برخی دانشگاه‌ها به صورت بنر نصب شده بود اکنون با سختگیری بیشتری در بسیاری از دانشگاه‌ها اجرا و از ورود دخترانی که قوانین آیین نامه را رعایت نکرده‌اند جلوگیری می‌شود.

 

برخورد با بدحجابی؛ از نماینده مجلس تا خامنه‌ای

محدودیت‌های اجتماعی، فرهنگی و تحصیلی برای زنان اما محدود به موارد فوق نیست. اجرای طرح امنیت اجتماعی که در سالهای گذشته در دستور کار دولت قرار گرفته به صورت مستقیم، آزادی‌های فردی زنان و بویژه نحوه پوشش آن‌ها را هدف قرار داده است؛ موضوعی که حمایت بسیاری روحانیون و نماینده‌های مجلس را نیز به دنبال داشته است.

در تازه‌ترین مورد، ستار هدایت خواه نماینده اصولگرای بویراحمد و دنا و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دیروز، یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت در نشستی با عنوان “حجاب چرا؟” از اجرایی نشدن مصوبه شورای فرهنگی عمومی که زیرمجموعه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی است در بخش “منشور گسترش عفاف و حجاب” انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا او با تاکید براینکه مصوبه مذکور کارایی خود را بخوبی در جامعه نشان نداده است، یادآور شد: از ۲۶ دستگاه اجرایی که باید این منشور را در جامعه اجرا ‌کنند برخی تلاش‌های خوبی داشته‌اند اما برخی دیگر بنحو شایسته‌ای آن را اجرایی نکردند.

به گفته این نماینده اصولگرا “تنها ‌راهی که دشمن برای شکست نظام اسلامی در برنامه خود دارد ترویج اندیشه‌های نادرست و رواج بدحجابی در قالب مسائل فرهنگی است.”

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شرایط پوشش صحیح اسلامی را “جلب توجه نکردن، محرک نداشتن و پوشاندن تمام بدن به استثنای گردی صورت و دست‌ها تا مچ” برشمرده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که رئیس پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی روز یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت در یک نشست خبری آخرین جزئیات طرح “امنیت اخلاقی” با در اولویت قرار دادن “برخورد با فساد در فضای مجازی، اعلام مصادیق بدحجابی، کاهش استفاده از ماهواره و تکذیب حقوق میلیونی افسران زن گشت امنیت اخلاقی” را اعلام کرد.

رئیس پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی در میانه این نشست خبری گفت که طبق مصوبه شورای عالی انقلاب ۲۶ دستگاه در کشور “متولی امر حجاب و عفاف” هستند. او افزود که این مصوبه دارای ۳۷۰ بند است که به تصویب رئیس جمهور نیز رسیده است.

احمد روزبهانی تاکید کرد که اجرای “طرح امنیت اخلاقی” تنها بر عهده نیروهای انتظامی نیست و غیر از نیروهای پلیس دستگاه‌های دیگر در کشور نیز وظیفه حفظ “امنیت اخلاقی” و رعایت “حجاب و عفاف” را بر عهده دارند.

مبارزه با بدحجابی هر ساله همزمان با شروع فصل تابستان به ویژه در تهران و دیگر شهرهای بزرگ، در دستور کار نیروی انتظامی قرار می‌گیرد. طرح “امنیت اخلاقی” به ویژه به منظور مبارزه با این پدیده از روز ۲۵ خرداد ماه سال گذشته به صورت رسمی در تهران به اجرا در آمد.

امسال نیز همزمان با آغاز فصل گرما، مخالفت با بدحجابی به بخشی از خطبه‌های مسئولان عالیرتبه جمهوری اسلامی و ائمه جمعه مساجد سراسر کشور تبدیل شده است.

آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه گذشته، به مناسبت سالگرد تولد دختر پیامبر اسلام و روز جهانی زن مطابق تقویم جمهوری اسلامی گفت: “بی تقوایی و رعایت نکردن حجاب و عفاف آثار مخرب و ماندگاری بر اخلاق و سیاست جامعه دارد و در این زمینه باید خود زنان، بیشتر مواظبت کنند.”

خبرگزاری‌های رسمی اعلام کرده‌اند که در خطبه‌های نماز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه امسال به صورت سراسری موضوع حجاب و ضرورت برخورد با مظاهر بدحجابی مطرح شده است.