اهمیت یک تکذیبیه عجیب

نویسنده
جلال یعقوبی

» تلاش برای رویارویی وزارت اطلاعات و وزارت خارجه

شانزدهم اردیبهشت وزیر اطلاعات دولت روحانی به مجلس احضار شد تا در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به سئوالات نمایندگان پاسخ دهد. سایت رسمی مجلس در گزارشی از این جلسه که از قول سخنگوی کمیسیون امنیت ملی منتشر شد، نوشته بود: “سئوال سوم از طرف کریمی قدوسی مطرح شد، وی سئوال کرد چرا از ملاقات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محکومین فتنه آمریکایی ۸۸ جلوگیری نکردید؟ آیا نمی‌توانستید از حاشیه‌سازی‌های اینگونه که مانع‌های تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، جلوگیری کنید که وزیر در پاسخ گفت این که انتظار باشد که وزارت برود و عملیات کند و جلوی کسی را بگیرد، انتظار درستی نیست. علوی ادامه داد: ما گزارش و اخبار لازم را داده‌ایم و تصمیم‌گیری با نهادهای دعوت‌کننده و مجری است، ما گزارش داده‌ایم و تماس را هم قبل و هم بعد از ملاقات کذایی گرفته‌ایم و اقدام خود را انجام داده‌ایم.”

در این گزارش همچنین آمده بود که وزیر اطلاعات درباره هویت یکی از همراهان خود نیز توضیح داده است: “ وزیر اطلاعات گفت :اولاً بنده فرد مذکور را معرفی کردم و گفتم ایشان صابریان است تابعیت ایران را دارد و غیر از کربلای معلی به هیچ کشور خارجی هم نرفته است وی از دوستان رسانه‌ای اینجانب است.”

خبرگزاری نسیم وابسته به سپاه پاسداران اما خبری دیگر از این دیدار منتشر کرد و نوشت: “علوی نیز در پاسخ به سئوال نمایندگان بیان داشت: ما اقدامات لازم در زمینه دیدار اشتون با عوامل فتنه را انجام داده ایم و این مطلب را که اشتون در نظر دارد با عوامل فتنه دیدار داشته باشد را نیز به مسئولان وزرات خارجه گوشزد کرده بودیم و مسئولیت دیدار اشتون با عوامل فتنه و مادر «ستار بهشتی» با وزیر امور خارجه و مسئولان این وزرات خانه بود که می بایست از دیدار اشتون با عوامل فتنه خود داری می کردند.”

 این خبرگزاری تیتر خبر را نیز چنین برگزیده بود: “حجت‌الاسلام علوی: مسئولیت دیدار اشتون با عوامل فتنه با وزیر امور خارجه و مسئولان این وزراتخانه بود؛ به آنها گوشزد کرده بودیم.”

 البته این خبر اکنون از خبرگزاری مزبور حذف شده است.

وزارت اطلاعات بلافاصله در اطلاعیه ای کوتاه خبر مزبور را تکذیب کرد. در این تکذیبیه کوتاه آمده بود: “خبر خبرگزاری نسیم درباره اظهارات وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مبنی براینکه «مسئولیت دیدار اشتون با عوامل فتنه با وزیر امور خارجه و مسئولان این وزارتخانه بود؛ به آنها گوشزد کرده بودیم» که به صورت پیامک منتشر گردیده، غیر واقعی است و تکذیب می شود.وزارت اطلاعات از رسانه های محترم تقاضا دارد در انعکاس اخبار و اظهارات مسئولین و شخصیت ها دقت لازم را به عمل آورند.”

این تکذیبیه در حالی بود که پیش از آن هم خبرگزاری نسیم، اخبار مشابهی از موضع گیری وزارت اطلاعات بر علیه وزارت خارجه منتشر کرده بود. از جمله روز ۲۵ اسفند ماه سال گذشته این خبرگزاری از قول سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نوشته بود: “مسئولین وزارت اطلاعات در جلسه امروز گفتند می‌دانستیم که قرار است در سفر اشتون دیدار خارج از عرف صورت بگیرد؛ به یکی از مسئولین وزارت خارجه هشدار دادیم اما او گفت که با این ملاقات چیزی از اقتدار نظام کم نمی‌شود.”

در همان زمان خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نیز در گفتگویی با منصور حقیقت‌پور، یکی دیگر از نمایندگان راستگرای مجلس از قول او نوشته بود: “در این جلسه مشخص شد که وزارت امور خارجه در خصوص دیدار کاترین اشتون با فعال فتنه ۸۸، سستی و کوتاهی کرده و این دیدار و تعدادی دیگر از دیدارهای وی از قبل سازماندهی شده بوده است. در ارتباط با وزارت اطلاعات نیز این وزارتخانه این موضوعات را متذکر شده بود، اما ورود آن به این موضوع کمرنگ بود.”

محافظه کاران تندرو میکوشیدند تا با جدا کردن وزارت خارجه و وزارت اطلاعات در این ماجرا، مسئولیت دیدارهای مقامات اروپایی با منتقدان حکومت ایران را بر عهده وزارت خارجه قرار دهند.

این تلاشها اما حداقل نتیجه ای که داشت این بود که نشان داد دیدارهای مزبور بدون هماهنگی رسمی با مقامات حکومتی در ایران نبوده است. اما اطلاعیه اخیر وزارت اطلاعات و تکذیب اختلاف بین وزارت خارجه و وزارت اطلاعات معنی مهمتری خواهد داشت.

ناظران سیاسی معتقدند که تکذیبیه وزارت اطلاعات نشان میدهد که این دیدارها بدون هماهنگی و توافق این وزارتخانه صورت نگرفته است و در چنین صورتی باید گفت که تصمیم به بهبود روابط ایران و غرب حتی به قیمت پاسخگویی در زمینه حقوق بشر، تصمیمی است که در جایی بالاتر از وزارت خارجه و وزارت اطلاعات گرفته شده است.

به نظر میرسد که خشم محافظه کاران تندرو از تکذیبیه وزارت اطلاعات هم به همین دلیل است. سایت راستگرای افکارنیوز در گزارشی با عنوان “وزارت اطلاعات چه چیزی را تکذیب کرد؟” آورده است: “در حالی که وزارت اطلاعات شب گذشته در بیانیه ای اعلام کرد درباره حضور اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران و دیدار با عوامل فتنه هیچ توصیه‌ای به وزارت خارجه نداشته است که بررسی های به عمل آمده نشان می‌دهد در جلسه حجت‌ الاسلام علوی وزیر اطلاعات با نمایندگان مجلس این مسئله تایید شده است.” این سایت تکذیبیه وزارت اطلاعات را عجیب توصیف کرده است.

در همین حال حمید رسایی از نمایندگان تندرو مجلس طی یادداشتی با عنوان “هویت فرزند معنوی وزیر اطلاعات مشخص شد “از حضور یک خبرنگار که همراه با وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون شرکت کرده بود، گله کرد. او درباره وزیر اطلاعات نوشته بود: “اینکه عناصر با تجربه و زبده این وزارتخانه چه کشیده اند، حتی تصورش برایم زجرآور است. این که قرار است شخصیتی با این سطح فکر و تحلیل و استدلال برای جامعه ما امنیت برقرار کند، خواب را از چشمانم ربود! آن روز که وزیری در این سطح بر دستگاه های امنیتی ما حاکم نبود، به دلیل اعتمادهای بی جا امثال کشمیری و کلاهی توانستند در آن رشد و نمو پیدا کنند، امروز اما نباید نگران بود؟ باید فکری برای این نقطه از دولت تدبیر و امید کرد.”

او تاکید کرده: “برادر محترم یعنی در وزارت اطلاعات با این عرض و طول، روابط عمومی وجود ندارد تا از بیانات گهربار شما حراست کند و نیازی به حضور مستتر خبرنگاران در جلسه با مقامات و نمایندگان نباشد؟ آیا آقای علوی که نمایندگان مجلس را به تحریف سخنانش متهم می کند، باید با استفاده از خبرنگاری که حتی معاونان وزارت اطلاعات او را نمی شناسند، از سخنانش حراست کند!”