امنیت سیستان و بلوچستان را دریابید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» هشدار نماینده زاهدان به دولت

نماینده زاهدان در مجلس در نطق میان دستور خود با هشدار نسبت به وضعیت امنیت در استان سیستان و بلوچستان، برای اولین بار از کشتار دسته جمعی یک خانواده در ایرانشهر خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری‌های حکومتی، حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در نطق میان دستور خود گفت: “چند شب پیش در درگان ایرانشهر وارد خانه یکی از اهالی این منطقه شده و همسر و فرزندان او را کشته‌اند و پس از ریختن بنزین بر اجساد آن‌ها، اعضای این خانواده را به آتش کشیدند.”

او طی هشداری در صحن علنی مجلس از دولت خواست که شهروندان ساکن در مناطق محروم را فراموش نکند.

شهریاری با استناد به اصل ۱۵۴ قانون اساسی گفته است: “جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کند و در عین حال از حقوق مستضعفین جهان دفاع خواهد کرد.”

به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی و بهداشت مجلس “مشکلات فراوانی برای مستضعفان استان سیستان و بلوچستان به وجود آمده که در همین راستا دولت محترم باید ضمن پرداختن به مستضعفان جهان، به مستضعفان این استان هم توجه کند.”

نماینده زاهدان در همین راستا به ماجرای ربوده شدن یک قهرمان شمشیربازی ایران اشاره و از گسترش ناامنی در استان سیستان و بلوچستان انتقاد کرده است.

حامد صداقتی، عضو تیم ملی شمشیربازی ایران، روز ۱۲ اردیبهشت ماه در جاده ایرانشهر ـ خاش به گروگان گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا این شمشیر باز ملی پوش به همراه محمد علی غفاری و مهدی حسینی با یک دستگاه خودرو در حال سفر به چابهار بودند که هدف حمله مسلحانه قرار گرفتند. بر اساس گزارش‌ها آقای غفاری به دلیل اصابت گلوله به سر کشته شده اما از دو نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.

 آنزمان حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرد که هیأتی از سوی این کمیسیون برای بررسی موضوع گروگان‌گیری قهرمان شمشیربازی تشکیل شده است.

او گفت بررسی هیأت تحقیق درباره این موضوع به اتمام رسیده و قرار است نتیجه این بررسی‌ها در اختیار اعضای کمیسیون امنیت ملی قرار بگیرد.

اما ظاهرا تلاش‌های این کمیسیون نتیجه نداده که منجر به اعتراض نماینده زاهدان شده تا آنجا که در نطق خود خطاب به وزارت امور خارجه گفته: “خواهش می‌کنم تمام وقت خود را صرف مسئله هسته‌ای نکنید. برای تامین امنیت برخی مناطق نیاز به رایزنی‌ها و تحرکات جدی‌تر وزارت امور خارجه با کشورهای همسایه وجود دارد.”

به گزارش خبرگزاری تسنیم در پاسخ به اظهارات حسینعلی شهریاری، علی لاریجانی رئیس مجلس گفته: “حرف شما در جای خود درست است و باید از امنیت شهروندان دفاع کرد.”

نماینده زاهدان همچنین با اشاره به نامشخص بودن وضعیت گروهبان جمشید دانایی فر، مرزبان ربوده شده توسط جیش العدل در نوار مرزی گفت :“گروه‌های اشرار، ‌قاچاقچیان و تکفیری‌ها در منطقه سیستان و بلوچستان فعال هستند.”

پنج مرزبان ایرانی در بهمن سال گذشته توسط گروه جیش‌العدل ربوده شدند. پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام چهار نفر از آن‌ها در فروردین ماه به ایران بازگشتند. نفر پنجم، گروهبان دانایی‌فر بود که جیش العدل پیش‌تر اعلام کرده بود او را اعدام کرده؛ موضوعی که مورد تائید مقامات جمهوری اسلامی قرار نگرفته است.

استان سیستان و بلوچستان یکی از ناآرام‌ترین استانهای کشور در سال گذشته بود. حسن روحانی در بهمن ماه گذشته به دنیال ماجرای گروگانگیری و سوء قصد به جان امام جمعه شهرستان بزمان، سیستان و بلوچستان را به لحاظ استراتژیک “مهم” توصیف کرد و گفت: “این استان به تعبیری پیشانی امنیت ملّی ایران است چرا که تماس ایران با آب‌های آزاد از این استان آغاز می‌شود.”

اندکی زمانی پس از این اظهارات و همزمان با سفر روحانی به این استان، معلمی در شهرستان سرباز به دست افراد مسلح نا‌شناس کشته شد. پس از آن نیز در همین شهرستان محمد رضا صیادی، کارمند اداره ثبت احوال، مورد سوء قصد افراد مسلح قرار گرفت و به ضرب گلوله کشته شد.