بریتانیا و تأیید همکاری تهران و دمشق

نویسنده

» مقاله تلگراف درباره نقش ایران در سرکوب مردم سوریه

جیمز کرکوپ

مقامات عالیرتبه وزارت خارجه انگلستان اعلام کردند “اطلاعات معتبری” وجود دارد که از تأمین تجهیزات کنترل شورش و آموزش شبه نظامی به نیروهای امنیتی سوریه توسط ایران حکایت دارد.

به گفته این منابع  اعضای سپاه پاسداران انقلاب به ارائه مشاوره های فنی و تأمین تجهیزات برای نیروهای وفادار به بشار اسد رئیس جمهور سوریه مشغولند.

این اتهامات درحالی وارد شده است که سیاست رژیم اسد برای شلیک به معترضان در خیابان های سوریه، نشانه ای از تغییر به همراه ندارد.

یک گروه فعال حقوق بشر سوریه اعلام کرد 38 نفر در شهر جسیر الشوقور در شمال کشور کشته شده اند. از این تعداد، 10 نفر در روز شنبه و 28 نفر در روز یکشنبه جان خود را از دست داده اند.

درحالی که گزارش شده 65 نفر هم در روز جمعه در شهر حما کشته شده اند، شمار کشته شدگان از زمان آغاز ناآرامی ها در ماه مارس به حدود 1,200 نفر رسیده است.

یک نوار ویدئویی که از وب سایت خبری سوریه در دوبی خارج شده، سربازان را در حالی نشان می دهد که در میان اجساد قربانیان ایستاده اند. 

با گسترش “بهار عربی”، ایران به آمریکا و انگلستان اتهام وارد کرده که از دیکتاتورهایی نظیر حسنی مبارک در مصر حمایت کرده اما چشم خود را به سوی معترضان بحرینی بسته است.

این در حالی است که ایران حمایت محض خود از آقای اسد را ابراز کرده است. یک مقام ارشد در وزارت خارجه انگلستان گفت: “این یک اقدام ریاکارانه از سوی ایران” است.

مشخص نیست که آیا نیروهای عملیاتی ایرانی نیز برای کمک به آقای اسد به سوریه اعزام شده اند یا خیر، اما گفته می شود اعضای گروه شبه نظامی حزب الله که مورد حمایت تهران است، به نبرد در کنار نیروهای اسد مشغول هستند.

ضمناً گزارش می شود ایرانی ها، تجهیزات الکترونیک ویژه ای را در اختیار دمشق گذاشته است که امکان دسترسی به اینترنت را قطع می کند و جلوی گسترش اخبار در باره حمله به غیرنظامیان را می گیرد.

انتظار می رود انگلستان در واکنش به این حوادث، برای وضع تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه اعضای سپاه پاسداران فشار وارد کند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلستان گفت رفتار ایران “غیرقابل قبول” است.

وی گفت: “معترضان سوری، نظیر سایر جاها،  باید اجازه ابراز خواسته های قانونی خود و تقاضای صلح آمیز برای تغییر، بدون ترس از سرکوب وحشیانه را داشته باشند”.

“اقدامات ایران در تناقض آشکار با خواسته مردم سوریه است.”

پشتیبانی ایران از آقای اسد به خوبی شناخته شده است و تصمیم انگلستان برای علنی کردن اتهاماتش در شرایط فعلی، بخش از تلاش گسترده تر این کشور جهت بی اعتبار کردن جمهوری اسلامی میان جوانان هوادار تحرکات موسوم به بهار عربی است.

منبع: تلگراف- 6 ژوئن