دولت احمدی نژاد سقوط می کند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه با حسین کروبی و سعید رضوی فقیه

خبر خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی در مورد به رسمیت شناختن دولت محمود احمدی نژاد از سوی مهدی کروبی، روز گذشته به جنجالی خبری در ایران تبدیل شد. جنجالی که بدون توجه به سابقه منبع منتشر کننده خبر، بر این شایعه دامن زد که مهدی کروبی در حال سازش با دولت برآمده از پس انتخابات مخدوش 22 خرداد است.

تحلیل سخنان منتسب به مهدی کروبی، بدون توجه به مواضع 7 ماهه گذشته این نامزد معترض به کودتای انتخاباتی 22 خرداد، تامل برانگیز بود تا بدانجا که سعید رضوی فقیه، سخنگوی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی به «روز» گفت:” نوعی شتابزدگی در تفسیر سخنان رهبران جنبش سبز اعتراضی به چشم میخورد که ظاهرا ناشی از سوتفاهمات پیشین یا پیش داوری نسبت به آنها است.”

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی نیز که مصاحبه اش با بی بی سی و رادیو فردا بر سوتفاهمات افزوده بود، در مصاحبه با “روز” ضمن ارائه توضیحات دقیق تر، تاکید کرد: “آقای کروبی، محمود احمدی نژاد را به قدری ناتوان میداند که معتقد است دولت او به 4 سال نخواهد کشید و وسط راه عمر مدیریتی اش تمام خواهد شد… او قطعا سقوط خواهد کرد.” این دو مصاحبه در پی می آید.

 

حسین کروبی: دولت مستقر

آقای کروبی در کنگره مواضع بسیار محکمی گرفته و حتی باز بر تقلب انتخاباتی تاکید کرده اند تا بدانجا که گفتند “مساله امروز انتخابات نیست، مسئله کشته شدن جوانان زیر شکنجه است” اما چگونه شد که یکباره هنگام خروج از کنگره و در جواب خبرنگار خبرگزاری فارس آن موضع را اتخاذ کردند؟

حاج آقا از کنگره که آمدند به من گفتند که “برای اولین بار در سی سال گذشته در حالیکه وقت سخنرانی نداشتم و قرار بر سخنرانی من نبود اما یک دفعه بلند شدم  رفتم پشت تریبون و جواب آقای ابوترابی را دادم”. ایشان خیلی محکم بر مواضع خود پافشاری کرده و درباره تقلب در انتخابات سخن گفته بودند و در جواب آقای ابوترابی گفته بودند که حکمیت شورای نگهبان را به این دلیل نپذیرفته اند، چون می خواستند ماست مالی کنند. بعد هم تاکید کرده بودند که اصلاً مسئله انتخابات نیست، بلکه مساله این است که در این کشور در کهریزک 4 نفر جوان کشته شدند و اضافه کرده بودند که ”در زمان شاه ما زندان بودیم و مبارزه می کردیم اگر چریک را که براندازی اش قطعی بود می گرفتند و شکنجه هم که می کردند بعد می بردند بهداری درمانش می کردند. اما الان آنقدر شکنجه می کنند که طرف زیر شکنجه می میرد. اینها مسئله اصلی است”.  ایشان حتی درباره تقلب در انتخابات توضیح داده و گفته بودند که “موارد زیادی وجود دارد که آدم هایی شهادت داده اند در صندوقی ناظر بوده اند و ما در آن مثلاً 90 تا 100 تا رأی داشتیم اما بعداً اعلام کردند صفر یا یک”. بعد از این سخنان حاج آقا از کنگره که بیرون می آیند، خبرنگار خبرگزاری فارس آن سئوال را مطرح میکند که حاج آقا هم می گویند “واقعیت این است که ایشان (احمدی نژاد) رئیس دولت است و باید کارش را انجام داده و پاسخگو باشد.”

 

 طی دو روز گذشته درباره خبر منتشره از سوی خبرگزاری فارس توضیحات زیادی از جانب شما و نزدیکان آقای کروبی داده شد اما آنچه که  شما در مصاحبه  با بی بی سی و رادیو فردا مطرح کردید با آنچه که آقای کروبی گفته بود تفاوت داشت و همین مساله بر شبهات دامن زد. در این زمینه توضیح بفرمایید.

من در اصل همان سخنان حاج آقا را مطرح کردم منتهی با ادبیاتی دیگر.

 

شما سخن از به رسمیت شناختن دولت احمدی نژاد به دلیل تنفیذ  وی از سوی رهبر گفتید در حالیکه در سخن آقای کروبی چنین چیزی نبود یعنی ایشان نگفته اند چون تنفیذ شده پس به رسمیت می شناسم.

خبرگزاری فارس این موضوع را منتشر کرده بود و من در این زمینه توضیح دادم که حاج آقا، چون رهبری، حکم احمدی‌نژاد را تنفیذ کرده است، وی را به عنوان رئیس دولت نظام به رسمیت می‌شناسد.

 

خبرگزاری فارس در پاسخی که از جانب آقای کروبی منتشر کرده نوشته که “اشکالات خود را  همچنان وارد میدانم اما رئیس جمهور را نیز به رسمیت می شناسم.” در توضیحات برادر شما و مشاوران آقای کروبی نیز این مساله نیست که به دلیل تنفیذ از سوی رهبری، دولت احمدی نژاد را به رسمیت می شناسند بلکه گفته اند که “پس از تنفیذ، دولت فعلی دولت مستقر کشور است و وظیفه دارد کارهای مردم را انجام دهد و پاسخگو باشد”. بین این دو تفاوت بسیاری است؛ یعنی آقای کروبی، دولت احمدی نژاد را چون توسط آقای خامنه ای تنفیذ شده به رسمیت نمی شناسند بلکه چون بعد از تنفیذ دولت مستقر و یا به عبارت دیگری که به کار برده اند رئیس دولت نظام است، به عنوان دولت مستقر نظام به رسمیت شناخته اند. درست می گویم؟

همین مساله رئیس دولت نظام را خود ما اول در سحام نیوز منتشر کردیم و توضیح دادیم که آقای کروبی گفتند من کاملا بر این عقیده که در انتخابات تقلب روی داده و شبهه انگیز بوده محکم ایستاده ام و اعتقاد دارم در شمارش آرا کاملا دخالت شده است.

 

خب پس به این سوال پاسخ دهید؛آقای کروبی به این دلیل گفته دولت را به رسمیت می شناسد چون آقای خامنه ای آن را تنفیذ کرده؟ پس چرا 7 ماه پیش که تنفیذ انجام شد به رسمیت نشناخت؟ یا اینکه چون دولت مستقر جمهوری اسلامی هست و باید پاسخگوی همه مشکلات و مسائل موجود باشد از این زاویه به رسمیت شناخته اند؟

حاج آقا معتقد هستند که دولت احمدی نژاد، دولت مستقر کشور است و باید پاسخگوی تمام مسائل و مشکلات مردم باشد.

 

من پوزش میخواهم از اینکه صریح می گویم اما شما فرزند آقای کروبی هستید و هر کلمه ای که شما می گویید به عنوان موضع آقای کروبی تلقی شده و بسیار حساس است و فکر میکنم روز دوشنبه مصاحبه های شما بر التهاب فضا افزود و به نوعی به خود آقای کروبی هم که ماههاست در مقابل همه تهاجمات ایستاده اند، ظلم شد هر چند که واکنش ها بسیار شتابزده و نسنجیده بود اما افکار عمومی به شدت نگران بودند که آقای کروبی در واقع چه موضعی اتخاذ کرده و میکند.

بله این حساسیتی را که می گویید کاملا قبول دارم بخصوص اینکه روز دوشنبه به یکباره تهاجم شدیدی شروع شد و یک دفعه تلفن های زیادی شروع شد و واکنش ها بسیار زیاد بود از سایت ها، خبرگزاری ها، رادیو و تلویزیون ها و… و من مجبور بودم پاسخ بدهم.

 

آقای کروبی، اکنون سئوال این است که آقای مهدی کروبی، مشروعیت دولت محمود احمدی نژاد را به رسمیت می شناسند یا نمی شناسند؟

آقای کروبی، محمود احمدی نژاد را به قدری ناتوان میداند که معتقد است دولت او به 4 سال نخواهد کشید و وسط راه عمر مدیریتی اش تمام خواهد شد حالا شاید از طریق مجلس شورای اسلامی این قضیه صورت بگیرد به دلیل عدم مدیریت، ضعف و ماجراجویی و… به هر حال دوام نخواهد آورد و قطعا سقوط خواهد کرد؛ در حالیکه 4 سال قبل، خیلی از افراد می گفتند دولت احمدی نژاد سقوط میکند اما آقای کروبی آن موقع می گفتند که به دلیل درآمدهای زیاد ارزی و حمایت همه جانبه رهبری، دولت سقوط نمی کند اما اکنون حاج آقا معتقدند که این دولت قطعا سقوط خواهد کرد.

 

و در پایان آیا بهتر نبود آقای کروبی به سئوال خبرنگار خبرگزاری فارس که ماهیتی مشخص دارد و هدف آن از پیش

معین است هیچ پاسخی نمیدادند؟

حاج آقا یک مساله ای که دارند این است که وقتی خبرنگاری از ایشان سئوال میکند حتما باید جواب بدهند؛ این اعتقاد ایشان است. بارها دوستان گفته اند که لزومی ندارد به هر سئوالی جواب دهند و بخصوص به رسانه هایی با ماهیت خاص؛ اما حاج آقا برای خبرنگاران احترام خاصی قائل هستند و عقیده دارند که باید به سئوالات خبرنگاران پاسخ دهند.

 

رضوی فقیه: رهبری هم مشروعیت ندارد

اما سعید رضوی فقیه ضمن آنکه از شتابزدگی ناشی از سوتفاهمات در تحلیل سخنان رهبران جنبش اعتراضی سخن می گوید معتقد است که عدم مشروعیت هیچ یک از مقامات کشور، مانع از به رسمیت شناختن آنها برای پاسخگویی در مقابل مردم نیست. مصاحبه سعید رضوی فقیه به دلیل قطع تلفن ارتباطی ناتمام ماند.

 

آقای رضوی فقیه، شما سخنگوی ستاد انتخاباتی آقای کروبی بوده و از نزدیکان ایشان هستید و به روحیات و مواضع ایشان کاملا آشنایی دارید. بفرمایید آقای کروبی از چه بعد و زاویه ای دولت احمدی نژاد را به رسمیت می شناسند و آیا این به معنی مشروعیت داشتن دولت احمدی نژاد است؟

نه به هیچ وجه این مساله ربطی به مشروعیت دولت احمدی نژاد ندارد.  بلکه نظرهم آقای کروبی و هم آقای موسوی بر این است که دولت، صرف نظر از مشروعیت یا عدم مشروعیت اش، به واسطه تصدی بالفعل امور اجرایی کشور، مسئولیت تام و تمام در برابر ملت دارد و این نکته در مورد نمایندگان مجلس و دیگر دست اندرکاران امور قضایی، کشوری و لشکری هم صادق است. یعنی هیچ یک از مقامات رسمی کشور به واسطه عدم مشروعیت موقعیت و جایگاه خود، نمی توانند از مسولیت تصمیمات و اقدامات خود مبرا باشند. حتی شخص رهبر نیز از این قاعده مستثنی نیست و همگان میدانند که آیت الله خامنه ای زمانی از طرف خبرگان رهبری به عنوان جانشین رهبر فقید انقلاب و ولی فقیه جمهوری اسلامی برگزیده شد که مطابق با قانون اساسی وقت، شرط مرجعیت از جمله شرایط اساسی برای تصدی مقام رهبری بود، در حالیکه آقای خامنه ای به هیچ وجه و از جانب هیچ کسی حائز مقام مرجعیت شناخته نمی شد و حتی امروز هم مرجعیت ایشان، جز از جانب برخی نهادهای نزدیک به حکومت، محل اعتنا نیست. به سخن دیگر تصدی مقام رهبری، توسط آیت الله خامنه ای فاقد مشروعیت قانونی بوده و یا لااقل شبهه جدی در مورد مشروعیت آن وارد است اما با این همه به واسطه آنکه آقای خامنه ای، بالفعل حائز مقام رهبری در نظام جمهوری اسلامی شده اند و از اختیارات لازم برای اتخاذ تصمیمات کلان و اجرایی کردن آنها برخوردارند، نسبت به پیامدهای همه تصمیمات و اقدامات مسئولیت دارند و همه ما رسمیت مقام ایشان را پذیرفته ایم.

 

برخی شایعات پیرامون سازش پشت پرده رهبران جنبش اعتراضی با حکومت منتشر می شود اما برخی دیگر از عنوان مصالحه جهت آشتی ملی از آن یاد میکنند آیا چنین چیزی قابل تصور است؟

شاید آقایان کروبی، موسوی و خاتمی، در بیان ضمیر خود تا نحوه طرح مطالبات جنبش اعتراضی مردم، دچار سوءتعبیر ناخواسته شده باشند اما در هر صورت از شواهد و قرائن چنین برمی آید که حسن نیت آنها و دلسوزی شان نسبت به مصالح کشور و منافع ملت و اقدام جدی آنها برای رسیدن به نقطه مصالحه و آشتی ملی، موجب برداشت های سوء و ناصواب از جانب جناح حاکم و بخصوص طیف تندرو شده است. هم لحن کیهان، به عنوان اصلی ترین و رسمی ترین مفسر خواسته های نظام و هم لحن سخنرانی دیروز آیت الله خامنه ای و تاکید ایشان بر اینکه به هیچ کس باج نخواهد داد، حکایت از آن دارد که نظام و قدرتمندان حاکم، آشتی جویی و مصلحت اندیشی رهبران اصلاح طلب را حمل برضعف و سستی آنها نموده و با هر گام عقب نشینی، آتش تهاجمات علیه آنها را تیز تر خواهد کرد. با این گمان که اتخاذ چنین مواضعی می تواند پشتوانه مردمی این رهبران را در بدنه اجتماعی جنبش تضعیف کند و بنابراین حمله به آنها و تلاش برای حذفشان از گردونه رقابت های سیاسی، بسیار سهل الوصول خواهد بود.

 

واکنش های دیروز نسبت به خبر منتشره از سوی خبرگزاری فارس، کمی شتابزده به نظر می رسید؛ یعنی قبل از اینکه فرصتی برای توضیح از سوی آقای کروبی و بیان اصل قضیه داده شود واکنش های تند و منفی شروع شد. دلیل این امر را در چه میدانید؟ بخصوص اینکه به نظر میرسید یکباره با انتشار یک خبر یک جمله ای، تمام ایستادگی ها و مواضع 7 ماهه گذشته آقای کروبی نادیده گرفته شد؟

من هم متاسفانه گمان میکنم نوعی شتابزدگی در تفسیر و تاویل سخنان رهبران جنبش اعتراضی، به چشم میخورد و این شتابزدگی ظاهرا ناشی از سوتفاهمات پیشین و پیش داوری نسبت به آنها است.