روزنامه نگار در کنار مجرمین باسابقه

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

آزادی محمد رضا زهدی، منصوره شجاعی و حسین قابل در کنار تمدید مرخصی محسن صفایی فراهانی و انتقال مسعود باستانی به زندان رجایی شهر، مهم ترین اخبار روز گذشته زندانیان سیاسی و مطبوعاتی بود.

منصوره شجاعی، کنشگر کمپین یک میلیون امضا و عضو شورای سردبیری سایت مدرسه فمینیستی پس از یک ماه بازداشت با قید وثیقه ۲۵۰ میلیونی آزاد شد. این فعال حقوق زنان و از اعضای اولیه کمپین یک میلیون امضا، نیمه شب ۷ دی ماه در منزل شخصی اش بازداشت شده بود.

محمد رضا زهدی، عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده آریا نیز که روز جمعه، یازده دی ماه بازداشت شده بود، با قرار وثیقه آزاد شد.

حسین قابل، برادرزاده هادی و احمد قابل که در مراسم عزاداری روزعاشورا بازداشت شده بود، دیروز آزاد شد. حسین قابل، در دفتر آیت الله صانعی در مشهد دستگیر و پس از مدتی زندان عمومی به انفرادی اداره اطلاعات مشهد منتقل شده بود؛او نهایتا پس از سی و یک روز بازداشت، دیروز با قرار وثیقه صدمیلیون ریالی آزاد گردید.

 

انتقال مسعود باستانی به رجایی شهر

مسعود باستانی، روزنامه نگار به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. مهسا امرآبادی، همسر این روزنامه نگار با بیان اینکه “مسعود صبح روز سه شنبه در تماسی از انتقال خود به زندان رجایی شهر خبر داده است”، ضمن اعتراض شدید به این انتقال گفت: “روحیه مسعود بسیار بد بود و خیلی ضعیف صحبت می کرد. مسعود یک روزنامه نگار است نمی دانیم دلیل واقعی انتقال او به زندان رجایی شهر راکه زندانی بسیار بد با شرایط بسیار نامناسب است نمی دانیم. در این زندان زندانیانی با جرایمی از قبیل قتل و دزدی و جرایمی از این دست نگه داری می شود و این برای خانواده مسعود بسیار نگران کننده است.”

وی افزود: “به مسعود حکمی را نشان داده اند که در آن دستور آقای صلواتی برای انتقال او به رجایی شهر بوده و دلیل آن برگزاری کلاس های روزنامه نگاری برای زندانیان بند ۳۵۰ اوین عنوان شده بود. در حالی که مسعود به هیچ عنوان آموزش روزنامه نگاری نداده است و این موضوع به شدت تکذیب می شود.”

امرآبادی گفت: “ما به شدت اعتراض داریم و به شدت نگران وضعیت سلامتی مسعود هستیم؛ چرا که او تنها یک روزنامه نگار است و طبق اصل تفکیک زندان ها، جای مسعود در رجایی شهر نیست. نمی دانم واقعا دلیل این همه فشار بر مسعود چیست. من بسیار نگران وضعیت او هستم و از مسئولین خواهش می کنم او را به همان اوین برگردانند. “

 

سه روزنامه نگار، ممنوع الملاقات شدند

پس از گذشت قریب به یک ماه از بازداشت چند تن از روزنامه نگاران، هیچ یک از آنها با اعضای خانواده خود ملاقاتی نداشته اند.

 کیوان مهرگان که شب دوشنبه در تماسی کوتاه با خانواده، از سلامتی خود خبرداد، روز یکشنبه گذشته در پی اعتراض به بازداشت خود و نامشخص بودن وضعیتش به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برده شد.

خانواده عبدالرضا تاجیک نیز پنجشنبه گذشته مکالمه کوتاهی با وی داشته اند اما هنوز پس از گذشت یک ماه از ثبت تقاضای خواهر و وکیل وی برای ملاقات با دادستان، با این دیدار موافقت نشده و همچنین اجازه مطالعه پرونده تاجیک به وکیل وی داده نشده است.

مهسا حکمت نیز از دو هفته پیش تاکنون تماسی با خانواده خود نداشته است. سام محمودی سرابی نیز در بند عمومی ۲۰۹ اوین به سر می برد و به خانواده او ابلاغ شده برای پیگیری وضعیتش دست کم تا دو هفته دیگر مراجعه نکنند.

 

پرونده سعید لیلاز در تجدید نظر

وکیل مدافع سعید لیلاز از ارسال پرونده موکلش به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر خبر داده است.

علیزاده طباطبایی به خبرگزاری ایسنا گفته است: “پس از ابلاغ رای دادگاه بدوی و نهایی کردن لایحه تجدیدنظرخواهی، درخواست خود را به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تقدیم کردیم.”

به گفته وی، اکنون پرونده موکلش برای رسیدگی به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.

اتهامات سعید لیلاز در پرونده، تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت، اخلال در نظم و توهین به مسوولان مطرح شده و دادگاه بدوی وی را در مجموع به ۹ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

 

بازداشت فرزند یک شهید

محمد بیات فرزند شهید جواد بیات در تاریخ ۲۳دیماه توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شد. دستگیری این فرزند شهید بر اساس گزارش وب سایت جرس، به حکم دادگاه انقلاب اصفهان بوده است. با اینکه محمد بیات ساکن اصفهان است اتهام وی مرتبط با حوادث روز عاشورای تهران عنوان شده است. گفتنی است که روز ۲۴ دیماه برای آزادی محمد بیات قرار وثیقه صادر شد اما بلافاصله این حکم لغو شد و وی هم اکنون در بازداشت وزارت اطلاعات است.

 

تمدید مرخصی صفایی فراهانی

مرخصی محسن صفایی فراهانی با نظر دادگاه انقلاب تمدید شد. این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت که برای مرخصی پنج روزه با وثیقه سنگین آزاد شده بود بعد از اتمام دوران مرخصی‌اش با مراجعه به دادگاه انقلاب، به او اعلام شد که مرخصی او یک هفته تا ده روز دیگر تمدید شده است. محسن صفایی فراهانی با تودیع وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمده است.

 

بی خبری از عرب مازار

با وجود یک ماه از بازداشت دکتر عرب مازار، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور ارشد میرحسین موسوی هنوز از جزییات پرونده اش اطلاعی در دست نیست. خانواده این استاد دانشگاه نسبت به این موضوع و بی خبری از وضعیت وی اظهار نگرانی می کنند.

به گزارش وب سایت “کلمه” وی در تاریخ هفتم دی ماه سال جاری و در موج بازداشتهای پس از عاشورا در منزلش بازداشت شده است.

این اقتصاد دان برجسته  در مدت بازداشتش هر هفته تماس تلفنی داشته است. اوهمواره در این تماسها خواستار صحبت با زهرا دختر هفت ساله خود می شود که برای بازگشت پدر بی قراری می کند.

زهرای هفت ساله وابستگی زیادی به پدرش دارد و از دوری او بیقرار است. اونمی تواند قول و قرار بین خود و پدرش را از خاطر ببرد، اینکه اگر روزی توانست اسم پدرش را بنویسد از او جایزه بگیرد. اما اکنون روزهای متوالی از این قرار بین پدر و دختر می گذرد و او نام پدر را به خوبی می نویسد اما پدرش در خانه نیست که او این نوشته را به او نشان دهد و جایزه اش را بگیرد موضوعی که هر بار اشک بر چشمان زهرای کوچک می آورد.

عرب مازار، اقتصاد دان تاکنون هیچگونه پست دولتی را نپذیرفته  و همواره مشغول کارهای علمی بوده است. اودر سالهای جنگ ایران و عراق بارها به جبهه رفته است.

این استاد دانشگاه به بیماری قلبی و دیسک کمر نیز مبتلاست که این مساله خانواده اش را بیشتر نگران سلامت او کرده است.

چندی پیش جمعی از استادان اقتصاد دانشگاه های سراسر کشور در نامه ای خطاب با قوه قضاییه خواستار آزادی وی شدند.

تاکنون مراجعه های متعدد علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع عرب مازار نیز برای دسترسی به پرونده و اطلاع از اتهامات موکلش به نتیجه ای نرسیده است.