صحنه آمادۀ اعدام های بیشتر

نویسنده

» تحلیل نیویورک تایمز از تحولات داخلی ایران

نازیلا فتحی

 

 

داوود رحمانپور هر پنجشنبه به زندان مخوف اوین در تهران می رفت تا با پسر 19 ساله اش، آرش، ملاقات کند. او در حالی در زندان نگهداشته شده بود که وکیلش تقاضای اعاده دادرسی درباره حکم اعدامش را کرده است.

آقای رحمانپور با شنیدن این خبر که پسرش را از زندان اوین به زندان دیگری منتقل کرده اند، به شدت نگران شده بود. وقتی بعد ظهر همان روز خبر اعدام فرزندش را از تلویزیون دولتی ایران شنید، این نگرانی به یک شوک دردآور تبدیل شد. آرش رحمانپور را سپیده دم همان روز اعدام کرده بودند.

آقای رحمانپور با صدائی لرزان در مصاحبه ای گفت: «ما در وضعیت روحی و جسمی بدی به سر می بریم.»

وی روز جمعه به تلویزیون الجزیره گفت از قبول پیام تسلیت خودداری می کند. وی گفت: «پسرش در راه دموکراسی شهید شده است.»

کارشناسان مسائل ایران می گویند دولت به طور شتابزده حکم به اعدام آرش رحمانپور و محمد رضا علی زمانی 37 ساله داده است، تا مخالفان را بترساند و اعتراضات مداوم آنها را که از انتخابات 22 خرداد به این سو ادامه داشته، خاموش کند.

درحالیکه مخالفان دولت در تدارک برپائی یک تظاهرات عظیم دیگر در 22 بهمن هستند، مسئولان کشور نیز در آستانه صدور موج جدیدی از احکام اعدام هستند. دست کم نه نفر به اتهام محاربه، به معنای جنگ با خدا، در صف اعدام هستند.

هادی قائمی مدیر اجرائی همایش بین المللی حقوق بشر در ایران، گروه مستقر در ایالات متحده، اعلام کرد: «این اعدام ها نشانۀ روشنی از فرسایش دولت در برابر اعتراضات است. این نگرانی وجود دارد که دولت به یک پاکسازی دست بزند؛ نظیر آنچه در فاصله سال های 1980 تا 1988 انجام شد و به قیمت جان بیش از 3000 زندانی سیاسی تمام شد.»

مهدی کروبی و میر حسین موسوی، دو رهبر جنبش، اعدام های اخیر را محکوم کرده اند و هشدار داده اند این اقدامات در جهت اراعاب و ایجاد هراس در میان مخالفان صورت گرفته است.

اظهارات آیت الله احمد جنتی در نماز جمعه دانشگاه تهران  که با استقبال از انجام این اعدام و درخواست برای اعدام های بیشتر همراه بود، نگرانی هائی را به دنبال آورده است.

آیت الله جنتی در اظهاراتی که در تلویزیون دولتی ایران پخش می شد، گفت: «من از قوه قضائیه به دلیل اعدام سریع این دو نفر تشکر می کنم، اما این قوه باید محکم بایستد. درغیر اینصورت، اگر ضعف نشان دهد، مشکلات بیشتری خواهیم داشت. جائی برای رأفت اسلامی باقی نمانده است.»

آقای رحمانپور و آقای علی زمانی پیش از انتخابات 22 خرداد بازداشت شدند اما پروندۀ آنها با پرونده بازداشت شدگان پس از انتخابات به طور همزمان بررسی شد.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در مصاحبه روز پنجشبه خود گفت، این دو نفر در «برنامه ریزی برای ترور مسؤولان و بمبگذاری» مجرم شناخته شده بودند. وی گفت این دو نفر به جرمشان اعتراف کرده بودند و در دادگاهی با حضور وکلایشان محاکمه شده بودند.

نسیم ستوده، وکیل آقای رحمانپور، اعلام کرد اعترافات تحت فشار بدست آمده و به وی اجازه حضور در دادگاه موکلش را نداده اند.

خانم ستوده اعلام کرد خواهر باردار موکل او نیز بازداشت شده بود و برای اعمال فشار به آقای رحمانپور به مدت بیش از دو ماه در زندان بوده است. این زن در نهایت سقط جنین کرده است. به دستان پدر موکل وی نیز که قصد حضور در دادگاه را داشت، دستبند زده اند و او را از محل دور کرده اند. به او گفته بودند پسرش باید اعتراف کند.   

تلویزیون دولتی پرس تی وی آقای آرش رحمانپور را در تاریخ 17 اوت و در حالی در یک لباس سبز رنگ نشان داد، که وی مشغول اعتراف به طرح بمبگذاری در اماکن مقدس بود. آقای علی زمانی نیز در حال اعتراف به داشتن ارتباط با آمریکائی ها، اسرائیلی ها و عوامل آنها، نشان داده شد.

از سوی دیگر، مقامات روز شنبه دادگاه 16 معترضی را برگزار کردند که حین تظاهرات عظیم روز عاشورا در 27 دسامبر بازداشت شده بودند. در این تظاهرات، دست کم هشت معترض کشته شده اند. دادستان در این دادگاه، خواستار مجازات اعدام برای پنج تن از متهمان شد.

 

منبع: نیویورک تایمز- 1 فوریه 2010