فراخوان جنبش سبز برای تظاهرات

نویسنده

» تحلیل فیگارو از تناسب قوا در ایران

دلفین مینویی

 

 

رهبران جنبش مخالفان علی رغم اعدام دو تن از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، از موضع قاطع خود چشم پوشی نمی کنند. آنها قصد سکوت ندارند. این درحالی است که آیت الله جنتی در خطبه های نماز جمعه خواستار ادامه اعدام مخالفان و معترضان شد. این هفته میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران اصلی مردم مخالف، طی فراخوانی از مردم خواسته اند در روز پیروزی انقلاب اسلامی [۱۱ فوریه] در خیابان ها حاضر شوند. این فراخوان از طریق سایت های توئیتر، فیس بوک و یوتیوب به اطلاع آحاد مردم رسیده و در یک فیلم ویدئویی نیز می توان دیدار موسوی و کروبی را مشاهده کرد.

سحام نیوز، سایت مهدی کروبی، در گزارش این دیدار می نویسد: “مردم ایران بدون هیچ واهمه ای از حق خود دفاع می کنند. مردم خواستار انتخابات آزاد هستند، نه خواستار تغییر ساختار نظام جمهوری اسلامی.“ 

 

محاکمات جدید

فراخوان موسوی و کروبی به طور غیرمستقیم از حمایت رییس جمهور سابق اکبر هاشمی رفسنجانی برخوردار شد. وی که دارای مواضعی میانه رو است، به عنوان یکی از چهره های مهم و تأثیرگذار جمهوری اسلامی شناخته می شود. رفسنجانی خطاب به طرفداران دولت و مردم مخالف از آنان خواست “از اعمال هرگونه خشونت نسبت به یکدیگر پرهیز کنند، زیرا این اعمال صرفاً به دشمن کمک خواهد کرد”. او از مردم کشورش و طرفداران هر جناح و گروهی خواست در این ۱۰ روز بسیج شوند.

ولی هسته مرکزی و تندروی حکومت به مسایل به گونه دیگری می نگرد. از نظر سردار حسین همدانی، یکی از فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران، کسانی که قصد تظاهرات دارند، “عامل بیگانه” اند. او در این خصوص گفت: “مردم با هرگونه شعار، رنگ یا هر اقدام دیگری که مخالف با آرمان های انقلاب اسلامی باشد، برخورد خواهند کرد.”

روز شنبه دادگاه جدیدی که در آن ۱۶ تن از معترضان محاکمه شدند برگزار شد و این به خوبی نشان از این دارد که حکومت می خواهد معترضان را مجبور به سکوت کند. محکومیت های سنگینی در انتظار این متهمان است و حتی از صدور حکم اعدام نیز در امان نیستند. هفت ماه پس از پیروزی سؤال برانگیز محمود احمدی نژاد در انتخابات، سخنان و اظهارنظرها در هر دو جناح رادیکالیزه شده است. بی شک روز ۱۱ فوریه روز پرخشونتی خواهد بود، مگر اینکه دو طرف قبل از آن روز نسبت به برخی مسایل به توافق برسند.

 

منبع: فیگارو، اول فوریه