شکل جدیدی از سانسور: اینترنت ملی

نویسنده

» مقاله فاکس نیوز درباره پروژه تازه محدودیت جوانان ایران

ایران امروز در مسیر نوع کاملا بدیعی از سانسور حرکت می کند: آنچه امروز اینترنت ملی نامیده می شود، در عمل می تواند فضای سایبری ایران را بکلی از دنیا بقیه دنیا جدا کند.

بر اساس آنچه ناظرین داخلی و خارجی مسائل ایران می گویند، رهبری ایران این اقدام را بچشم راه حلی برای پایان دادن به تقلا برای کنترل اینترنت می نگرد. ایران، که هم اکنون هم ازجمله کشورهای با پیچیده ترین روش های سانسوراینترنت است، اینترنت ملی خود را به عنوان راهی ارزان قیمت برای مشتریان و همچنین به عنوان وسیله ای برای حفظ ارزش های اسلامی معرفی کرده است.

در ماه فوریه، زمانیکه جنبش های دموکراسی خواهی به سرعت در سراسر خاورمیانه و شمال افریقا در حال رشد بود، رضا باقری اصل، مدیر موسسه تحقیقاتی وزارت مخابرات ایران به خبرگزاری های ایرانی گفته بود به زودی 60 درصد خانه ها و مراکز تجاری ایران به اینترنت جدید داخلی وصل خواهند شد. به گفته وی این پوشش در ظرف دو سال سراسری خواهد شد.

این اقدام غیر معمول از آنجا ناشی می شود که هدف رژیم کنترل مخالفت هایی است که این رژیم به عنوان تهدید اصلی از آن یاد می کند: یعنی نسخه آنلاین تهاجم فرهنگی ایده ها، فرهنگ و نفوذ غرب، که عمدتا از آمریکا سرچشمه می گیرد.

 آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، از این مقابله به عنوان “جنگ نرم” یاد می کند.

روز جمعه خبر دیگری نیز در روزنامه های داخلی ایران منتشر شد حاکی از اینکه این کشور قصد دارد سیستم عامل کامپیوتری خاص خود را تا چند ماه دیگر جانشین سیستم عامل ویندوز از شرکت مایکروسافت کند. این خبر، که امکان تائید آن به طور مستقل وجود ندارد، از سوی رضا تقی پور، وزیر مخابرات ایران مطرح شده است.

علی آقا محمدی، رئیس امور اقتصادی اخیرا به یک بنگاه خبری دولتی گفت “ینترنت ملی ایران یک شبکه کاملا حلال است که هدفش حفظ اخلاق مسلمانان و سایر قومیت هاست.” حلال به معنی سازگار با قوانین اسلامی است. 

آقا محمدی گفت این شبکه در وهله اول به طور موازی با اینترنت معمولی کار خواهد کرد و بانک ها، وزارتخانه های دولتی و شرکت ها همچنان به اینترنت معمول دسترسی خواهند داشت. وی گفت در نهایت شبکه ملی در ایران و در کشورهای مسلمان جایگزین اینترنت جهانی می شود.

منبع:  فاکس نیوز- 30 مه