مجاهدین جایگاهی در آینده ایران ندارند

نویسنده

» گزارش گلوب اند میل از مخالف مسلح جمهوری اسلامی بعد از تصمیم اخیر آمریکا

رهبر سازمان نظامی مجاهدین که روز جمعه از فهرست تروریست های آمریکا خارج شد، گفت که این اقدام “موازنه قدرت” این سازمان را در جهان تغییر می دهد و دیپلماسی و جمع آوری اعانه را در کنار فعالیت های ضد حکومت ایران را ادامه خواهند داد.

وزارت خارجه آمریکا گفت که سازمان مجاهدین خلق بیش از ده سال است که دست به ترور نزده است. این تصمیم بلافاصله قابل اجراست و هر سرمایه مسدود شده ای که این سازمان در آمریکا دارد، آزاد شده است و آمریکایی ها اجازه دارند با این سازمان معاملات تجاری بکنند.

مریم رجوی، رئیس این گروه که در پاریس در تبعید بسر می برد در یک مصاحبه گفت که امیدوار است سازمان صدایش را به گوش دیپلمات های جهان برساند تا بتواند به هدف اش که سرنگون کردن حکومت اسلامی ایران است، برسد. وی اعلام کرد که هدف این سازمان جایگزین کردن حکومت اسلامی به یک حکومت دموکراتیک است.

مریم رجوی از شجاعت خانم هیلاری کلینتون برای این تصمیم گیری که به زعم مجاهدین بسیار دیر گرفته شد، تقدیر کرد. دادگاه به خانم کلینتون این اجازه را داده است که حکم را از روز ۱ اکتبر به اجرا بگذارد. این سازمان در سال ۲۰۰۹ از فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا خارج شده بود.

وی گفت: “حالا بر همه کس آشکار شده است که اتهام تروریست بودن سازمان یک اتهام واهی است. سازمان یک جنبش آزادیخواه است که برای دموکراسی در ایران تلاش می کند.”

حکومت ایران از این تصمیم آمریکا خشمگین شده است. سال هاست که این گروه تنها گروه مسلح مخالف حکومت در خارج از ایران است. سازمان مجاهدین که بعنوان یک گروه چریکی با حکومت شاه مبارزه کرد و در سال ۱۹۷۹ موفق به سرنگون کردن حکومت شاه شد، خیلی زود توسط رهبر انقلاب ایران، آیت الله روح الله خمینی، از جرگه خارج شد.

مجاهدین خلق بعد ها در جنگ هشت ساله عراق و ایران با عراق متحد شدند و در پایگاهشان در عراق به مبارزه مسلحانه با ایران، ادامه دادند.

یکی از مقامات ارشد وزارت امورخارجه امریکا روز چهارشنبه گفت که آمریکا مجاهدین را سازمانی تلقی می کند که قادر است ارزش های دموکراسی را در ایران بالا ببرد. این مقام ارشد نخواست که نامش فاش شود زیرا اجازه نداشت که بطور علنی در این مورد حرف بزند. وی گفت: “آنها در تصویر ما، جایگاهی در آینده ایران ندارند.”

آمریکا درحال انتقال دادن 3 هزار نظامی این سازمان در مرز ایران و عراق به یک کمپ دیگر است که قدمی بزرگ برای خارج کردن آنها از عراق است.

آمریکا سازمان مجاهدین را مسئول کشته شدن چندین مستشار نظامی آمریکا در دهه هفتاد و حمله به ایران از پایگاهشان در عراق می داند.

مریم رجوی، ۵۸ ساله ، در مصاحبه اش از مقر سازمان در اوور سور اوواز در شمال پاریس، یک روسری به سر داشت که مدل حجاب زنان مجاهد است. وی همه انتقاد هایی که به سازمان می شود را رد کرد و گفت ایران شایعه کرده است که سازمان آنها یک فرقه است.

وی که به زبان فرانسه و فارسی سخنرانی می کرد، گفت: “همه انرژی و توانایی سازمان ما طی پانزده سالی که سازمان در فهرست گروه های تروریستی آمریکا قرار داشت، به بند کشیده شده بود.”

روز یکشنبه گروهی برای جشن گرفتن در مقر سازمان جمع شده بودند و پرچم های قرمز و تصاویر “شهدا”ی شان را به در و دیوار آویخته بودند.

مریم رجوی گفت: “حالا که تصویر سازمان با تلاش بی وقفه ای که با رد کردن اتهام تروریسم بعنوان یک گروه منفور در جهان زدوده شده است، عرصه دیپلماتیک به طور کامل تغییر خواهد کرد. اما مهم ترین تاثیر این اقدام در ایران خواهد بود.”

سازمان مجاهدین که مورد حمایت صدام حسین بودند، بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، خلع سلاح شدند و مورد نفرت حکومت شیعه عراق بودند.

آمریکا اصرار دارد که مجاهدین در ازای خارج شدن از فهرست گروه های تروریستی، از کمپ اشرف، خانه شان در عراق، نقل مکان بکنند. صدها نظامی این گروه درحال حاضر به کمپ لیبرتی، پایگاه سابق آمریکایی ها خارج از بغداد، منتقل شده اند و در انتظار رفتن به کشور ثالث هستند.

مریم رجوی می‌گوید دختر ۳۰ ساله و پسر ۳۲ ساله رجوی نیز در کمپ لیبرتی هستند.

سال هاست که پرده‌ای از اسرار روی این گروه را پوشانده است مثلا اینکه یکی از بنیانگذاران اصلی این سازمان، مسعود رجوی، که با مریم رجوی ازدواج کرده است، از سال ۲۰۰۳ تا کنون دیده نشده است.

شایعه شده است که مسعود رجوی مرده است. مریم رجوی روز جمعه گفت که وی زنده است اما نمی تواند مکان او را فاش کند.

گلوب اند میل، 28 سپتامبر