کبگانیان: نگران فضای سیاسی حاکم بر دانشگاه‌ها هستیم

نویسنده

منصور کبگانیان٬ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از فضای سیاسی حاکم بر دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کرد. بنا به اظهارات وی دانشگاه تهران و «بسیاری دیگر» از دانشگاه‌ها فرصت سرپرست را گذرانده‌اند. کبگانیان از سوی دیگر تاکید کرد که دولت با جمع‌آوری اظهارات رهبر جمهوری اسلامی می‌تواند ویژگی‌های وزیر علوم پیشنهادی را مشخص کند.

کبگانیان گفت: «اگر دولت به سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب در جلسات مختلف دقت کند و آنها را جمع‌آوری نماید، به سادگی مشخص می‌شود که وزیر علوم آینده باید حائز چه ویژگی‌هایی باشد. بحث این حزب و آن حزب یا این دسته و آن دسته نیست، بلکه فردی باید بر مسند وزارت علوم بنشیند که به رشد علمی کشور اهمیت دهد و علم را در خدمت جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران بداند».

وی ادامه داد: «اگر دولت فقط برخی از ملاک‌ها و معیارهای مورد توجه رهبر معظم انقلاب در ارتباط با معرفی وزیر علوم را رعایت کند، همه چیز به خوبی جلو خواهد رفت و نگرانی‌ها و عقب‌ماندگی‌های احتمالی رفع خواهد شد».

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: «امروز جو سیاسی بر دانشگاه‌ها حاکم شده و ما نگران آن هستیم که شتاب علمی با کندی مواجه شود. ما از مدت‌ها پیش سیاست‌های مربوط به حمایت مالی از دانشجویان دکترا به‌ عنوان نخبگان برجسته کشور را ابلاغ کرده‌ایم، اما اجرا نمی‌شود. در رابطه با هیئت‌های امنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ کرده‌اند و ما از مسئولان وزارت علوم می‌خواهیم زودتر به این مسئله رسیدگی کنند و آئین‌نامه هیئت‌های امنا زودتر اصلاح شود. من مطمئن هستم اگر تب و تاب برداشت سیاسی از حوزه علم برطرف شود، این‌گونه مسائل زودتر حل خواهد شد».