شرمن: در صورت توافق هسته‌ای تحریم‌ها تعلیق می‌شود

نویسنده

وندی شرمن٬ مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران٬ گفت که امیدوار است با حل مساله هسته‌ای و ایحاد دیگر زمینه‌های همکاری میان ایران و آمریکا٬ بتواند در مقام رسمی خود به ایران سفر کند.

به گزارش تسنیم٬ شرمن در گفت‌وگویی با صدای آمریکا٬ با اشاره به «موقعیت تاریخی» دو طرف٬ گفت: «در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پیشرفت‌هایی به دست آورده‌ایم و بسیاری از رهبران و مشخصا تمام وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ با ایران مذاکرات دو جانبه‌ای داشته و این مذاکرات به بهبود درک متقابل کمک کرده است».

به گفته معاون وزیر امورخارجه آمریکا «اگر توافق جامعی حاصل شود، بدان معنا خواهد بود که رابطه جهان با ایران به نحوی بنیادی متحول شده است. خوب البته ابتدا تحریم‌ها تعلیق خواهند شد، چون ما باید نسبت به تعهد همه طرفین و قوام توافق اطمینان حاصل کنیم. اما من باید به شما بگویم، به محض این که ما تحریم‌های اصلی را تعلیق کنیم، که خیلی زود بعد از دستیابی به توافق خواهیم کرد، دنیا مثل سیلی به ایران سرازیر خواهد شد. بسیاری از هیات‌های بین‌المللی پیشاپیش به ایران سفر کرده‌اند. مهم است که نشان داده شود که این توافق پایدار است و برای سالیان متوالی قوام خواهد داشت، زیرا ما اینجا تلاش داریم پیشینه طولانی را حل و فصل کنیم».