ذخیره طلا برای مقابله با تحریم ها

نویسنده

» گزارش کاپیتال رادیو از پیش بینی های اقتصادی ایران

مایک شوستر

دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا که از افراد مهم در تحریم‌های آمریکا علیه ایران است معتقد است که این کشور در حال انبار کردن طلاست.

وی می‌گوید: «ایران در تلاشی مذبوحانه ای برای حفظ ارزش پول خود، قصد دارد طلا احتکار کند؛ هم با خرید آن و هم جلوگیری از صادرات آن.»

محمد سهیمی، که برای وب سایت تهران بورو می‌نویسد اشاره می‌کند که ایران با تحریم نفتی بسیاری از کشورهای غربی روبروست و آمریکا نظام بانکی کشور را هم تحریم کرده است. ایران هنوز می‌تواند نفت بفروشد، اما میزان فروش به ترکیه هم کاهش یافته است. ترکیه پول نفت را به لیر می‌پردازد که ارز قدرتمندی به حساب نمی‌آید.

سهیمی می‌گوید: «واقعا نمی‌شود در بازار بین‌المللی لیر ترکیه را به دلار یا یورو تبدیل کرد. و بعلاوه، به خاطر تحریم‌های بانکی علیه ایران، مبادلاتی بانکی دشوار است. به همین دلیل کاری که ایران می‌کند این است که در همان بازار با استفاده از ارز دریافتی طلا یا نقره می‌خرد و آن را به ایران می‌آورد.»

بنابر آمار بازرگانی ترکیه، ایران از ماه ژوئیه، که تحریم‌های بانکی آمریکا و تحریم نفتی توسط اتحادیه اروپا اجرایی شد، ماهیانه حدود 2 میلیارد دلار طلا خریده است.

 

خریداران مرموز

مشخص نیست خریداران ایرانی چه کسانی هستند و معلوم نیست این طلا به کجا در ایران می‌رود. اما ایران برای خرید طلا از لیر استفاده می‌کند. این طلاها به صورت شمش و احتمالا به صورت دستی در چمدان حمل می‌شود و از طریق هوایی به دبی می‌رود و بعد با قایق و کشتی از خلیج‌فارس به ایران می‌رسد.

دو میلیارد دلار طلا حدود سی تن وزن دارد و به این ترتیب افراد و سفرهای زیادی برای حمل این طلا به ایران لازم است.

به گفته کوهن: «تحت قانون ما، فروش طلا به دولت ایران، چه توسط ترکیه یا هر کشور یا شهروندی از کشورهای دیگر مشمول تحریم است.»

داستان طلا از آن وقت شروع شد که مقامات ایران چند نفر از دلالان ارز را به جرم اخلال در بازار ارز دستگیر کردند. بعد خبر دیگری عنوان شد که فردی به نام جمشید بسم‌الله مسئول سقوط ارزش ریال معرفی کرد. سهیمی این خبر را نادرست می داند.

وی می‌گوید: اگر چنین آدمی وجود دارد، که من شک دارم، این احتمالا نام مستعار اوست، نه اسم واقعی. من تا به حال اسمش را نشنیده‌ام.»

 

وخیم شدن بحران اقتصادی

نادر هاشمی، تحلیلگر ایرانی در دانشگاه دنور، اعتقاد دارد که این داستان و دستگیری دیگر دلالان ارز نشانه‌هایی از یک بحران جدی در ایران است.

وی می‌گوید: «به نظر من تمام این‌ها نشان از استیصال رژیم دارد. اینکه یک نفر را معرفی کنیم و بگوییم او مسئول سقوط ارزش ریال ایران است خیلی عجیب به نظر می‌رسد؛ ولی من فکر می‌کنم این امر به این واقعیت اشاره می‌کند که رژیم ایران در یک بحران عمیق گرفتار شده است.»

کوهن معتقد است که اقتصاد ایران دچار بحرانی شده است که ناشی از تحریم‌هاست؛ آمریکا در مورد علاقه ایران به طلا هم اقدام خواهد کرد.

وی می‌گوید: «می‌توانید مطمئن باشید که ما به دقت این جریان را زیر نظر داریم، وقتی ببینیم کسی یا نهادی در این فعالیت‌ها دست دارد و تحریم‌های ما را زیر پا می‌گذارد، شدیدا آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

به گفته کوهن، تاثیر توامان تحریم‌های بانکی و کاهش درآمد نفتی ایران، قوی بوده است. هیچ تضمینی وجود ندارد  که طلای خریداری شده بتواند ارز این کشور را نجات دهد.

 

منبع: کاپیتال رادیو - 9 نوامبر