حمله سایبری به شرکت نفت سعودی در شب قدر

نویسنده

» تحلیل المانیتور از رابطه شیعیان عربستان و ایران

بروس ریدل

عربستان سعودی با تهدید فزاینده اقلیت شیعه  روبرو است که از سوی ایران پشتیبانی می شود. خاندان سلطنتی بهترین عضو خود برای نبرد با آن ها انتخاب کرده است. شاهزاده محمد بن نائب که برای سال ها در بطن سیتز با چالش القاعده علیه پادشاهی سعودی قرار داشته است.

از سال 2011 زمانی که نیروهای نظامی ملک فهد برای سرکوب تظاهرات اکثریت شیعه به کشور همسایه، بحرین، وارد شدند خشم شیعیان منطقه شرقی عربستان علیه خاندان سلطنتی  سعودی عمیق تر شده است.

پانزده آگوست ان ها پاشنه آشیل عربستان را مورد هدف قرار دادند. به شرکت نفتی عربستان – آرامکو – حمله سایبری شد. حمله ای که نتایج ویران گری به همراه داشت. بر اساس اظهارات لئون پانتا وزیر دفاع ایالات متحده 30 هزار کامپیوتر آرامکو  از کار افتادند و می بایست تعویض می شدند. شرکت نفتی عربستان که مجله فوربس آن را عظیم ترین کمپانی نفت جهان می خواند و شاه کلید صنعت نفت عربستان است، اطلاعات بسیاری در هارد درایو های خود داشت که همه در آن حمله  پاک شد و جایش را تصاویر پرچم های آمریکا پر کرد.

پانتا مستقیما ایران را مسئول این عملیات معرفی نکرده  اما دیگر مقامات ایالات متحده انگشت اتهام را به سوی تهران گرفته اند.

به گفته پانتا ویروس موسوم به “شمون” بر این واقعیت تاکید دارد که ایران “ تلاش های متمرکزی انجام داده است تا فضای سایبری را به نفع خود تسخیر کند”. اما امکان دارد این حمله از داخل عربستان انجام شده باشد.

 به نوشته نیویورک تایمز ممکن است یک یا چند نفوذی، حافظه جانبی آلوده به ویروس را وارد سیستم ها کرده باشند. آرماکو حدود 60 هزار کارمند دارد و حدود 70 درصد آن ها را شیعیان مسلمان منطقه شرقی عربستان تشکیل می دهند. آن ها مدت ها است بر این شرکت سلطه دارند و مهمترین مهندسان آنجا شیعه هستند. به طور خلاصه می توان گفت آرماکو طعمه خوبی برای شعیان سعودی است که با ایران در رابطه هستند.

زمانبندی عملیات نیز معنا دار است. این حمله در شب قدر انجام شده است. همان شبی که قرآن بر حضرت محمد نازل شد و مسلمانان شیعه اعتقاد دارند سر حضرت علی – پسرعموی و داماد پیامبر-  با شمشیری زهرآگین مورد ضربت قرار گرفت. حکومت عربستان به طور واضح پیغام را گرفته است : ایران و شعیان می توانند به اقتصاد شما هجوم آورند. در حقیقت، لازم نیست ما تنگه هرمز را ببندیم، به جایش کامپیوترهایتان را خاموش می کنیم.

وزارت کشور عربستان روزگارآزگاری است با نگرانی از فعالیت های اطلاعاتی ایران در میان اقلیت شیعه عربستان دست و پنجه نرم می کند. شعیان سعودی آلت دست ایران نیستند،  نارضایتی های آن ها مانند شیعیان بحرین کاملا مشروع است، اما تعداد اندکی از آن ها کمک ها و آموزش های ایران را قبول می کنند.

وزارت کشور عربستان همواره اعتقاد داشته است گروه های تروریستی شیعه مرتبط با ایران مسئول حمله به پایگاه هوایی آمریکا در الخبر بوده اند. عملیاتی که 25 ژوئن 1996 انجام شد و طی آن 19 خدمه آمریکایی کشته شدند و 327 شهروند از آمریکا؛ عربستان و دیگر ملیت ها مجروح شدند. برج های الخبر در نزدیکی  دفتر مرکزی آرماکو در ظهران قرار دارد.

من چند ساعت پس از حمله در مقام معاون وزیر دفاع در امور خاورنزدیک وارد برج های الخبر شدم. برای وزارتخانه مشخص بود که نقشه عملیات را شیعیان تحت حمایت ایران کشیده اند. اما تمایلی به علنی کردن آن در افکار عمومی وجود نداشت چون در این صورت جنگی تمام عیار در خلیج (فارس) به وقوع می پیوست.

منبع : المانیتور – 9 نوامبر