جنجال سرقت طرح های انتخاباتی

نویسنده
حمید احدی

» احمدی نژاد طرح کروبی را به نام خود اعلام کرد

یک سال بعد از آن که دولت نهم طرح انتخاباتی سال 84 مهدی کروبی در مورد توزیع نقدی یارانه ها را به اسم طرح خود اعلام داشت و به صورت “لایحه تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه ها” به مجلس برد، احمدی نژاد اجرای طرحی را که بیست روز قبل از سوی ستاد اقتصادی کروبی به عنوان “واگذاری سهام نفت به مردم” اعلام شده بود، به نام خود و در یک سخنرانی به مردم وعده داد.

این اقدام، اعتراض حزب اعتماد ملی به آنچه سرقت طرح مهدی کروبی توسط دولت می نامد را در پی داشت و این ،در حالی صورت می گیرد که سعید لیلاز و صفائی فراهانی دو کارشناس اقتصادی اصولا چنین طرحی را غیرعملی می دانند.

احمدی‌نژاد که این روزها به مناسبت های مختلف مراسمی برپا می دارد و در آن وعده های انتخاباتی می دهد، روز دوشنبه در همایش مدیران صنایع نفت در جمع خبرنگاران بدون اینکه به جزئیات طرح اقتباسی‌اش اشاره کند، گفت: “در این طرح اوراق مشارکتی منتشر خواهد شد و سود صنعت نفت در اختیار تمام مردم و ایرانی‌ها در سراسر دنیا قرار خواهد گرفت.”

اعتماد ملی روز سه شنبه در گزارش اصلی خود با عنوان “احمدی نژاد برنامه کروبی را کپی کرد” نوشته  شاید بهتر این است که مهدی کروبی پیش از اعلام هر طرح و ایده انتخاباتی‌اش،آن را به ثبت رسانده و حق اقتباس از آن را انحصاری کند، اگرنه همه چیز حاکی از آن است که برخی رقبای انتخاباتی به حقوق دیگران پایبند نیستند و گاهی برای به دست آوردن رای بیشتر، متوسل به سرقت طرح و ایده دیگران هم می‌شوند.

به نوشته این روزنامه در تازه‌ترین تحول انتخاباتی، محمود احمدی‌نژاد که هر روز به شیوه‌ای تازه،تلاش می‌کند تا به مردم ایران پول و نقدینگی هدیه کند، با الهام از طرح مهدی کروبی برای تقسیم 34 هزار میلیارد تومان سود نفت میان مردم،از “انتشار اوراق مشارکت و توزیع سود نفت بین تمام ایرانیان” خبر داده و گفته است “تمام ایرانی‌ها می‌توانند این اوراق مشارکت را خریداری کرده و در سود آن شریک شوند”.

سعید لیلاز در سرمقاله سرمایه نوشته: جدیدترین قول آقای احمدی نژاد مبنی بر پرداخت سود درآمدهای نفتی به ایرانیان مقیم داخل و خارج از کشور، از نظر عرف حسابرسی در زمره “سود موهوم” به شمار می آید. متاسفانه ظرف چهارسال گذشته مجموعه سیاست های اقتصادی دولت نهم به گونه ای طراحی و اجرا شده است که اکنون در پایان چهارسال ضیافت بزرگ و بی همتای نفتی اساساً درآمدی برای توزیع بین ایرانیان اعم از آنها که در داخل یا خارج از کشور هستند؛ وجود ندارد.

به نوشته این اقتصاددان: به علت عدم سرمایه گذاری کافی، در چهار سال گذشته میزان صادرات نفت ایران در سراسر امسال حداکثر به اندازه 43 سال پیش یعنی معادل 700 میلیون بشکه خواهد بود. اگر فرض کنیم متوسط قیمت نفت صادراتی ایران به ازای هر بشکه نفت خام در سراسر امسال معادل 50 دلار باشد با حداکثر درآمد ارزی کشور 35 میلیارد دلار خواهد شد.

سرمقاله سرمایه نتیجه گرفته: اگر تمام این درآمد نفتی نیز به بودجه عمومی دولت برای امسال اختصاص داده شود؛ بین 25 تا 30 میلیارد دلار کسری بودجه امسال دولت خواهد بود.بنابراین در سال 1388 حتی با فرض اینکه متوسط قیمت نفت صادراتی ایران به ازای هر بشکه نفت خام به 70 دلار هم برسد؛ اساساً سود مازادی در کار نخواهد بود که در میان اقشار ایرانیان داخل یا خارج از کشور توزیع شود.

در واکنشی دیگر، محمدصادق جنان صفت در سرمقاله دنیای اقتصاد آورده: شهروندان ایرانی به دلیل توزیع نابرابر قدرت، در برابر دولت همواره یک تابع کامل به حساب می‌آیند و آهنگ کسب و کار و معیشت خود را با ساز دولت، کوک می‌کنند. چرا چنین تعاملی پدیدار شده است؟ پایدار ترین و نیرومندترین عاملی که موجب نامتوازن و نامتعادل شدن قوای میان این دو نهاد شده است، مالکیت مطلق دولت بر سهام شرکت‌های بزرگ نفت و گاز و درآمد حاصل از فروش آنها است.

این اقتصاددان تاکید کرده: اصلاحات سیاسی و اقتصادی در ایران یک شاهراه دارد و آن انتقال مالکیت سهام شرکت‌های مالک نفت و گاز و سایر بنگاه‌های بزرگ به شهروندان است همان که از سوی دکتر مسعود نیلی، یکی از برجسته‌ترین اقتصاددانان ایرانی چند ماه پیش منتشر شده و تا امروز جامع‌ترین و کامل‌ترین طرح برای رسیدن به آن هدف است.

در ادامه این مقاله آمده: مقبولیت سیاسی و اقتصادی طرح انتقال مالکیت سهام نفت از دولت به شهروندان، اکنون روندی فزاینده را تجربه می‌کند. دو کاندیدای مطرح حاضر در جریان انتخابات 22 خرداد ماه آن را پذیرفته‌اند. در صورتی که دیگر کاندیداهای حاضر نیز طرح  را بپذیرند، اجرایی شدن آن قوت بیشتری خواهد گرفت.

 

اصرار بر سرقت

جالب این است که با وجود اعتراض روزنامه اعتمادملی به سرقت طرح آن حزب توسط دولت باز هم روزنامه ایران تیتری را به این خبر اختصاص داد که “وزیر نفت در خصوص خبر رئیس‌جمهوری درباره توزیع اوراق مشارکت صنعت نفت بین مردم گفت: به دستور ریاست محترم جمهوری، راه‌های گوناگون تأمین منابع مالی مورد نیاز توسعه صنعت نفت در حال پیگیری است که از جمله راه‌های پیشنهادی، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و مشارکت آنها در اجرای پروژه‌های بزرگ و عرضه اوراق مشارکت است”.

به نوشته روزنامه ایران: غلامحسین نوذری ابراز امیدواری کرد که به دلیل جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، عرضه اوراق مشارکت با استقبال خوبی روبه‌رو شود. وی خاطرنشان ساخت: بدیهی است به این اوراق مشارکت، سود تعلق می‌گیرد و بهتر است منافع حاصل از آن به دست مردم کشور برسد. وزیر نفت در ادامه گفت: من از توجه و حمایت‌های رئیس‌جمهوری از صنعت نفت در اجرای پروژه‌های بزرگ در بخش‌های مختلف بالادستی و پائین دستی تشکر و قدردانی می‌کنم، چرا که حمایت‌های ایشان موجب دلگرمی، کارآفرینی و خلق حماسه‌های بزرگ در عرصه صنعتی کشور شده است.

این در حالی که روز سوم اردیبهشت – بیست روز قبل –  خبر صفحه دوم روزنامه ایران چنین بود:

“دبیر‌کل حزب اعتماد ملی گفت: سهام نفت از اموال و ثروت مردم ایران است و با عرضه آن بین مردم، صنعت نفت ایران را به معنای واقعی خود ملی خواهم کرد تا مردم از مزایای آن به‌صورت کامل بهره‌مند شوند.
مهدی کروبی در دیدار با مردم شهرستان شازند افزود: با واگذاری سهام نفت، مردم می‌توانند از اموال و دارایی‌های نفتی خود اطلاع دقیق کسب کرده و از سود حاصل از فروش نفت به‌صورت مساوی بهره‌مند شوند.
به گزارش فارس وی با اشاره به این که امید، تحرک و نشاط عامل پویایی هر جامعه است، افزود: مردم باید به دولتی رأی بدهند که بتواند نشاط و شادابی تحرک و امید را در میان آنان به جای تردید و یأس جایگزین سازد”.