وقتی زندانبانان وسایل تجاوز به زندانیان می دهند

نویسنده

» مقاله گاردین در باره تجاوز در زندانهای ایران

بر اساس گزارش هائی  از درون زندان های ایران، مسئولان زندان در ایران کاندوم در اختیار جنایتکاران زندانی قرار می دهند و آنها را تشویق می کنند فعالین سیاسی مخالف دولت را، که هم سلولی آنها هستند، مورد تجاوز قرار دهند.

یک سلسله از نامه های تکان دهنده از سوی فعالین زندانی و خانواده های آنان مقامات ایران را متهم کرده اند که عامدانه از تجاوز های گروهی به عنوان وسیله ای برای تنبیه زندانیان استفاده می کنند.

مهدی محمودیان، یکی از اعضای جبهه مشارکت اصلاح طلب ایران، از جمله زندانیانی است که توانسته است نامه ای به بیرون زندان بفرستد و گزارشی از دامنه تجاوز ها در زندان های معروف ایران ارائه دهد.

محمودیان در جریان اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری بحث انگیز سال 2009 ایران، به دلیل اعتراض به سرکوب های رژیم ایران دستگیر شد و اکنون در زندان رجایی شهر در کرج، در 20 کیلومتری تهران زندانی است.

او در نامه ای که در وب سایت کلمه، متعلق به میر حسین موسوی، رهبر مخالفان ایران، منتشر شده  است نوشته است «در بسیاری از سلول های زندان، تجاوز به امری معمول و قابل قبول تبدیل شده است.»

به گفته محمودیان و سایر نامه هایی که در وب سایت های مخالفین دولت ایران به چاپ رسیده است، زندانیان سیاسی در کنار برخی از خطرناک ترین جنایتکاران نگهداری می شوند که در میان آنان قاتلین، و عضو سابق گروه های مسلح نیز به چشم می خورند.

در همین حال 26 فعال سیاسی برجسته، که از سال 2009 در زندان محبوس هستند به مقامات زندان نامه نوشتند و از رفتار مقامات زندان و وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در آزار و اذیت زندانیان از جمله آزار جنسی آنها شکایت کرده اند.

محسن امین زاد، معاون وزرات خارجه ایران، محسن میردامادی، رهبر حزب اطلاح طلب، بهزاد نبوی، یک فعال سیاسی با سابقه در میان این زندانیان هستند.

خانواده های فعالین سیاسی زندانی شده در مصاحبه ای با وب سایت جرس، متعلق به مخالفین دولت ایران، گفتند محافظین زندان نمی توانند از تجاوز و آزار جنسی علیه این زندانیان جلوگیری کنند.

یکی ازاعضای این خانواده ها به جرس گفته است: “در زمان هوا خوری آنهایی که قوی تر هستند رسما درخواست رابطه جنسی می کنند. جنایتکاران مکررا با کاندوم در دست مشاهده می شوند که به دنبال طعمه خود هستند.”

وی گفت: “اگر زندانی به اندازه کافی قوی نباشد یا محافظین زندان از وی دفاع نکنند، او مسلما مورد تجاوز قرار می گیرد. محافظین زندان در مقابل آنها که کاندوم به دست هستند هیچ واکنشی نشان نمی دهند، چون خود آنها این کاندوم ها را در اختیار آنها قرار می دهند.”

این خانواده ها می گویند مقامات  زندان چشم خود را بر انجام مکرر و منظم تجاوز بسته اند و شکایت های قربانیان زندانی را نادیده می گیرند.

عفو بین المللی، که موضوع تجاوز در زندان های ایران را مستند کرده و با قربانیان تجاوز در سال 2010  مصاحبه کرده است، از  ایران خواسته است در باره اتهامات جدید، تحقیق کند.

کریستیان بندیکت، از بخش خاورمیانه عفو بین المللی به گاردین گفت: “تجاوز، جنایت وحشتناکی است و این اتهامات [که در نامه های فوق مطرح شده] باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. عفو بین المللی همچنین اسناد تجاوز به مردان وزنان توسط نیروهای امنیتی را جمع آوری کرده است. بسیاری از کسانی که در اعتراضات بعد از انتخابات دستگیر شدند مورد شکنجه قرار گرفتند و از محاکمه عادلانه محروم بودند. مقامات ایرانی همچنان افرادی را که به طور مسالمت آمیز علیه آنها سخن می گویند مورد تنبیه و مجازات قرار می دهند.”

به گفته محمودیان، که پس از ارسال نامه فوق به سلول انفرادی انتقال داده شده است، یک فرد جوان در یک شب هفت بار مورد تجاوز قرار گرفته است.

او می نویسد: “در زندان [رجایی شهر] آنهایی که چهره زیبایی دارند و نمی توانند از خود دفاع کنند یا نمی توانند رشوه بدهند به زور به سلول های دیگری برده می شوند تا مورد تجاوز قرار گیرند.”

او می گوید: “در این موقعیت آنهایی که مورد  تجاوز قرار می گیرند دارای صاحب هستند که از کرایه دادن آنها به بقیه حتی پول کسب می کنند و گاهی آنها را به دیگری می فروشند.”

قربانیان تجاوز در ایران معمولا به خاطر حفظ آبروی خانوادگی خود سکوت می کنند و درحالیکه روزنامه های داخل ایران زیر شدیدترین محدودیت ها هستند، تنها منبع اطلاع از وضعیت صدها فعال سیاسی زندانی در ایران همین نامه هایی است که به بیرون زندان می رسد.

مقامات ایرانی این اتهامات را رد کرده اند و قبلا نیز هر گونه تجاوز در زندان را نفی کرده اند.

منبع:http://globalspin.blogs.time.com/2011/06/15/could-irans-defiance-of-western-nuclear-demands-be-a-rational-choice/ گاردینhttp://www.guardian.co.uk/world/2011/jun/24/jailed-iran-opposition-activists-rape?INTCMP=SRCH - 24 ژوئن