غیبت احمدی‌نژاد در جلسه رهبر

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تاکید بر نقش خامنه‌ای در بازداشت نزدیکان مشایی

بحران میان حامیان احمدی‌نژاد و حکومت گسترده تر می شود. بازداشت چهار تن از نزدیکان احمدی‌نژاد در سه روز گذشته و غیبت  احمدی‌نژاد در دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با حامد کرزای، می‌تواند نشانه‌ای باشد از بروز مجدد بحران داخلی و نزدیک شدن به نقطه جوش.

این در حالی است که احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز، در سخنانی تاکید کرده است که مدیریت برخورد با “جریان انحرافی” را رهبر جمهوری‌اسلامی بر عهده دارد.

 

مدیریت برخورد با رهبر است

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در سخنانی، ضمن تاکید بر این نکته که رهبر جمهوری‌اسلامی پیش از این از حامیان “جریان انحرافی” بوده است، گفت: “انحراف به وجود آمده باعث شد تا رهبری مستقیما وارد شده و چالش ها را مدیریت نمایند؛ چرا که تقوای ایشان اقتضا می کند هر جا انحرافی دیده شد، تذکر دهند”.

سخنان علم‌الهدی در حالی بیان شده است که پیش از این و به دنبال اظهارات عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان در همین زمینه و بیان این نکته که بازداشت اطرافیان مشایی با دستور آیت‌الله خامنه‌ای انجام شده، دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی این سخنان را تکذیب کرده بود. تکذیبی که باعث دلخوری امام جمعه کاشان شده بود.

همزمان با سخنان علم‌الهدی مبنی بر دخالت آیت‌الله خامنه‌ای،  چهارمین تن از نزدیکان احمدی‌نژاد نیز بازداشت شد. آن‌گونه که خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند محمدشریف ملک‌زاده دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، علی‌اصغر پرهیزکار مدیرعامل منطقه آزاد اروند، علی‌رضا مقیمی مدیرعامل منطقه آزاد ارس و افشین روغنی معاون ارشد وزارت صنایع، بازداشت شده‌اند.

اتهام تمام این افراد، در ابتدا مسایل مالی عنوان شد. این در حالی است که چند ساعت پس از این بازداشت‌ها، احد خیری نماینده مجلس و رییس هیات‌ تحقیق و تفحص از مناطق آزاد اعلام کرد که بازداشت پرهیزکار و مقیمی “دستگیری این مدیران ارشد مناطق آزاد مربوط به مواردی است که قبلا مطرح بود؛ بازداشت آنها مربوط به مواردی درباره سازمان میراث فرهنگی بود”. وی همچنین اضافه کرده است که علی‌رضا مقیمی هفته گذشته بازداشت شده است.

محمدشریف ملک‌زاد هفته گذشته به عنوان معاون علی‌اکبر صالحی در وزارت خارجه معرفی شده بود که با فشار نمایندگان مجلس و تهدید به استیضاح صالحی، از سمت خود استعفا داد. یک عضو کمیسیون اصل 90 مجلس نیز اعلام کرده است که گزارش‌های مختلفی از تخلفات متعدد ملک‌زاده به این کمیسیون رسیده است.

از سوی دیگر سایت جهان‌نیوز – نزدیک به علی‌رضا زاکانی – خبر از آن داده است که پرهیزکار “ارتباط دیرینه‌ای با لیدرهای اصلی جریان انحرافی دارد و  از یاران قدیمی اسفندیار رحیم مشایی در رادیو تهران است… با مهره‌چینی بقایی در مناطق آزاد، مدیرعامل منطقه آزاد اروند می‌شود”.

این سایت همچنین نوشته است که “تلاش یکی از سران جریان انحرافی برای متواری ساختن وی با هوشیاری نیروهای امنیتی ناکام مانده است”.

این بازداشت‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که پیش از این برخی سایت‌ها نوشته بودند: “اراده نظام بر این قرار گرفته که آقای احمدی نژاد حتی الامکان تاپایان دوره فعلی به مسئولیت خود ادامه دهد، اما نظام دیگر با تخلفات و حاشیه های اطراف ایشان مماشات نخواهد کرد و به هیچ وجه امتیازی به جریان انحرافی درباره تداوم حضور درنظام و انتخابات مجلس داده نخواهد داد… نظام در شرایط فعلی به هیچ وجه در حالت ابهام و تردید و انتخاب نیست. بلکه این آقای احمدی نژاد است که باید سرنوشت خود را انتخاب کندو برخلاف اینکه وی بزرگان نظام را به فکر کردن فراخوانده است، خود باید فکر کرده و تصمیمی را که به صلاح ایشان است، اتخاذ کند.”

 

غیبت در دیدار رهبر

اما به دنبال بازداشت این افراد، محمود احمدی‌نژاد در دیدار حامد کرزای با رهبر جمهوری‌ای حاضر نشد. غیبت احمدی‌نژاد در این دیدار با واکنش رسانه‌های اصول‌گرا روبه‌رو شد و آن‌ها عدم حضور احمدی‌نژاد در این دیدار را عجیب خواندند.

این مساله از آن جهت مورد توجه قرار گرفته است که پرویز سروری، نماینده مجلس، اعلام کرده بود که “معتقد نیستم که آقای احمدی نژاد سکوت کرده است. ایشان درحالی که سکوت کلامی دارند ولی خروش عملی نیزدارند، یعنی با عملشان حرف می زنند…  رئیس جمهور با این کارها مواضعش را اعلام می کند، به تعبیری مواضع ایشان درحال حاضر اعلامی نیست، بلکه اعمالی است”.

خبرگزاری آفتاب در همین زمینه چنین نوشته است: “آیا او رفتار اردیبهشت ماه خود در خانه نشینی و قهر را تکرار خواهد کرد یا به تاسی از سید محمد خاتمی اقدام به نامه نگاری و درخواست از رهبر انقلاب برای دخالت در این پرونده و صدور حکم حکومتی برای آزادی نزدیکان  خواهد کرد؟ در صورت عدم انتخاب گزینه اول که تکرارش می تواند تبعات بدی در پی داشته باشد، انتخاب گزینه دوم از سوی احمدی نژاد، درخواست حکم حکومتی از سوی وی برای آزادی نزدیکانش با توجه به بی اعتنایی ده روزه وی به حکم حکومتی رهبر انقلاب در رابطه با ابقای وزیر اطلاعات و بی پاسخ گذاشتن آن، چه معنا و مفهومی خواهد داشت؟”

 

رای به احمدی‌نژاد اشتباه بود

در تحولی دیگر، برخی از اصول‌گرایان صراحتا اعلام کرده‌اند که رای دادن مجدد به احمدی‌نژاد اشتباه بوده است. محمد مهاجری، عضو سابق شورای سردبیری روزنامه کیهان و سردبیر فعلی خبرآن‌لاین، در این زمینه نوشته است: “اگر بپذیریم انتخاب آقای احمدی نژاد، یک اشتباه سیاسی بود، نه آسمان به زمین می آید و نه زمین به آسمان می رود. تنها اتفاقی که می افتد این است که اصولگرایان، شجاعت خود را در پذیرش اشتباه نشان می دهند. شجاعت هم که صفتی مذموم نیست. هست؟”

در همین حال خبرگزاری فارس، در میزگردی به مناسبت روز سوم تیر، به نقل از حاضران در این میزگرد نوشته است: “احمدی‌نژاد می‌گفت به عشق رهبر به میدان آمده است… دلمان برای احمدی‌نژاد سوم تیر تنگ شده است”.

در همین حال غلام‌حسین الهام، مشاور احمدی‌نژاد، نیز در گفت‌وگویی اعلام کرده است که “حل معادلات با معاملات  موجب حذف جریان نزدیک‌تر به آرمان‌های احمدی‌نژاد شد”. وی اضافه کرده است: “مدل رفتاری اصولگرایان که از اول با احمدی‌نژاد ناعادلانه و غلط پایه‌ریزی شد و به‌رغم تلاش‌ها، تأکیدات و حتی فرامین مقام معظم رهبری (مدظله) اصلاح نشد و گاهی بدتر شد، شرایط را برای شتاب در تقویت این جریان که علناً گفتمان انحرافی می‌سازد بیشتر و بیشتر کرد”.

اما سایت رجانیوز  پس از برخی انتقادهای تند و تیز از احمدی‌نژاد، در مطلبی چنین نوشته است: “حلقه یاران تغییر کرده است، شاید به دلیل سماجت احمدی نژاد و سهم خواهی «اصول»گرایان. او اینک تنها مانده، و تنهایی و قدرت، قداست میآفریند و اینگونه است که احمدی نژاد از مردم فاصله گرفته و به جریانات نزدیک شده است… که احمدی نژاد در اعتماد به جریان انحرافی مقصر است، اصولگرایان و بسیجیان در تنها گذاشتن او و سپردن فرماندهی جبهه «سوم تیر» بدو اشتباه کرده اند. البته اگر بتوان این قوم جفاکار را که ناجوانمردانه، به بهانه ی انتقاد از جریان انحرافی و اعتراض به مشایی و اعوان و انصار و خط و ربط نادرست و منحرفانهی او، «سوم تیر» را زیر سؤال میبرند… اصولگرا نامید”.

سایت عصر ایران نیز در مطلبی درهمین باره چنین نوشته است: “منتقدان تازه منتقد شده دولت باید به این سوال پاسخ دهند که چگونه یک شبه و یک هفته‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که همه اطرافیان رئیس دولت یا مفسدند یا منحرف؟ چرا اکنون برخی از حامیان سینه چاک دولت که پیش از این دوآتشه از دولت دفاع می‌کردند تبدیل به منتقدانی شده‌اند که گویی از نخست با دولت در موضع انتقاد و حتی عناد بوده‌اند؟”

در آستانه انتخابات مجلس نهم، اصول‌گرایان با چشمی نگران و چشمی امیدوار اوضاع را رصد می‌کنند. از سویی آن‌ها خواستار محدود شدن هر چه بیشتر احمدی‌نژاد هستند و از سوی دیگر بیم از آن دارند که حذف احمدی‌نژاد جریان اصول‌گرایی را برای همیشه زمین‌گیر کند. در این میان همه چیز به واکنش خود احمدی‌نژاد بستگی دارد. او چه می‌کند؟

در این میان سرمقاله روز شنبه روزنامه جمهوری اسلامی اهمیت داشت که یک سئوال را در فضای سیاسی کشور پراکند. “آیا نباید از کسانی که از همان اول انحراف را تشخیص دادند قدردانی شود”. نشانی این روزنامه تنها یک نفر می توانست باشد، هاشمی رفسنجانی. حسین شریعتمداری از همین رو پاسخ گوئی به مسیح مهاجری را به عهده گرفت و بدون نام بردن از آن روزنامه و هم از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته “خودتان را به آن راه نزنید، مدیریت جریان انحرافی و فتنه 88 یکی است. اینطور نیست؟! اگر جریان انحرافی اشغالگران قدس را “مردم اسرائیل”! نامیده، شما که روز قدس به دستور مستقیم اسرائیل- به توصیه سایت وزارت خارجه اسرائیل، دو روز قبل از روز قدس- به نفع اسرائیل شعار دادید. اگر جریان انحرافی درباره حضرت صاحب الزمانذ مطرح می کند، سخنگوی فتنه 88  آشکارا وجود مبارک حضرت  را نفی کرد.