ناو آمریکائی:دارید به ما نزدیک می شوید

نویسنده

‏ ریچارد بیستون

پنتاگون شب گذشته تصاویر ویدئویی تکان دهنده ای را منتشر کرد که در آن ناوهای آمریکایی تنها ‏چند ثانیه با شلیک آتش به سوی قایق های مسلح ایرانی فاصله داشتند. این اتفاق در حالی رخ می ‏داد که شناورهای ایرانی در روز یکشنبه در اطراف ناوهای ایالات متحده در حال عبور از تنگه ‏پرترافیک هرمز، صف آرایی کرده بودند.


همزمان با نزدیک شدن قایق های گشت زنی ایرانی ، یک پیام تهدید آمیز رادیویی فرستاده شد که ‏می گفت: “من دارم به طرف تو می آیم. تا دو دقیقه دیگر منفجر می شوی.”


این یک ویدئوی چهار دقیقه ای از اتفاقاتی بود که کلاً 20 دقیقه طول کشیده و از اتاق فرماندهی ‏ناوشکن یو اس اس هوپر فیلمبرداری شده است. این ناو در حال هدایت ناوهای یو اس اس پورت ‏رویال و ناو تندروی یو اس اس اینگراهام به سوی خلیج فارس ودر محدوده آب های بین المللی ‏بوده است.


تصاویر پنتاگون نشان می دهد آنچه ایرانی ها از آن به عنوان یک “اتفاق معمولی” نام برده اند، ‏نزدیک بود مسبب وقوع حادثه نسبتا بزرگی در یکی از پرترددترین آبراه های دنیا شود که محل ‏عبور یک چهارم نفت خام دنیاست. ‏

جورج بوش که سفر هشت روزه خود به خاورمیانه را از دیروز آغاز نموده از این حادثه به ‏عنوان یک “موقعیت خطرناک” نام برد.


بوش گفت: “آنها نباید این کار را می کردند، به همین سادگی. من نمی دانم در فکر آنها چه می ‏گذشت، اما به شما می گویم در فکر خودم چه می گذرد. من فکر می کنم این یک اقدام تحریک ‏آمیز بوده است.”


در این ویدئو، قایق های تندوی ایرانی که ظاهرا متعلق به سپاه پاسداران انقلاب هستند، در حال ‏حرکت های سریع در محدوده آب های خاکستری خلیج فارس دیده می شوند. آنها به صدای آژیر ‏اخطار و پیام های رادیدویی هدار دهنده از سوی کشتی های به مراتب بزرگتر و برتر آمریکایی ‏توجهی نمی کردند.


یکی از قایق ها به رنگ آبی روشن با سرنشین هایی که جلیقه های نارنجی به تن داشتند در حال ‏حرکت مارپیچی روی خط حرکت ناو دیده می شود. ظاهراً از این قایق جعبه هایی به درون آب ‏انداخته می شد.


صدای یک ملوان آمریکایی در اتاق فرماندهی یو اس اس هوپر نیز به گوش می رسد که در حال ‏تلاش برای تماس رادیویی با ایرانی هاست: “این کشتی جنگی نیروهای ائتلاف است. ما بر اساس ‏قوانین بین المللی در حال عبور از اینجا هستیم. قصد آسیب رساندن نداریم.” سپس او از ایرانی ها ‏می پرسد: “خودتان را معرفی کنید و بگویید چه می خواهید.”


اما وقتی شناورهای ایرانی نزدیکتر می شوند، این خدمه ناو به آنها هشدار می دهد که ممکن است ‏هدف آتش قرار بگیرند. او می گوید: “شناور کوچک جلوتر نیا، شما در حال نزدیک شدن به یک ‏کشتی جنگی نیروهای ائتلاف هستی که مشغول فعالیت در آب های بین المللی است. هویت شما ‏معلوم نیست، معلوم نیست چه می خواهید.” سپس به آنها هشدار می دهد که اگر ادامه بدهند ممکن ‏است هدف “اقدامات دفاعی” قرار بگیرند.


سپس خدمه آمریکایی می گوید: “درخواست می شود مسیر خودتان را سریعاً تغییر دهید.” بعد از ‏یک وقفه، مردی با لهجه غلیظ به انگلیسی پاسخ می دهد: “شما ظرف 2 دقیقه منفجر خواهید شد.”


ملوان آمریکایی از او می خواهد پیامش را تکرار کند، اما شناورهای ایرانی که در یک لحظه ‏حتی تا 200 یاردی کشتی های آمریکایی هم نزدیک آمده بودند، راهشان را کج کرده و به ‏پایگاهشان بازگشتند.


تهران سعی کرد این موضوع را بی اهمیت نشان دهد. یک سحنگوی وزارت خارجه ایران گفت: ‏‏”این اتفاق برای هر دوطرف گهگاهی اتفاق می افتد و پس از شناسایی یکدیگر، موضوع خاتمه ‏می یابد.”


این شک وجود دارد که اتفاق یاد شده به سفر آقای بوش به منطقه مربوط باشد. انتظار می رود او ‏در این سفر قصد جلب حمایت ها برضد رژیم ایران و نظامیان وابسته به آنها در فلسطین و لبنان ‏را داشته باشد. سفر دوره ای بوش به کویت، بحرین، ابوظبی، دوبی و عربستان سعودی از دیدگاه ‏تهران اقدامی تحریک آمیز است. ‏

منبع: تایمز آنلاین – 9 ژانویه ‏