دعوت القاعده از سنی های ایران برای جهاد

نویسنده
فیروزه متین

» نگرانی امنیتی ها ونظامیان از تحرکات سلفی ها

با بالا گرفتن تنش های فرقه ای و مذهبی در خاورمیانه که برخی تحلیلگران آن را ناشی از حمایت های لجستیکی نظامی جمهوری اسلامی از گروه های شیعی و حمایت عربستان از گروه های سنی می دانند، روز گذشته رئیس قوه قضاییه به وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران هشدار داد که ممکن است پای گروه های موسوم به “تکفیری” به ایران نیز باز شود.

هشدار او پس از آن صورت گرفت که گروه دائش (القاعده عراق و سوریه) اختیار چند شهر در عراق را در دست گرفته و دامنه نزاع ایران با گروه های سلفی و وهابی را از لبنان و سوریه به نزدیکی مرز های کشور کشانده است.

در همین حال، هفته گذشته محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی به دیدار روسای قبایل و طوایف عرب در استان خوزستان رفت؛ دیداری که هم اکنون با سخنان رئیس قوه قضاییه مفهوم آن روشن تر شده است.

به نوشته خبرگزاری فارس، صادق آملی لاریجانی، روز گذشته در نشست شورای عالی قضایی گفته است: “جریان‌های تکفیری همچون موریانه «وحدت اسلامی» را از درون می‌خورند. جریان‌های تکفیری و سلفی هیچ ربطی به اسلام و اعتقادات برادران اهل سنت ندارند، بلکه فرقه‌هایی ساخته و پرداخته غرب برای تضعیف جوامع اسلامی هستند. از وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران می‌خواهیم که در برابر خطر ورود جریان‌های تکفیری به کشور هوشیار باشند و دیدگاه‌های تکفیری را به هیچ وجه از جنس اختلاف نظر مذاهب اسلامی تلقی نکنند، بلکه برخوردی متناسب با ماهیت ضدامنیتی این جریان‌ها در پیش بگیرند”.

او افزوده است: “از هموطنان اهل سنت نیز انتظار داریم که جریان‌های تکفیری را از خود طرد کنند و اجازه ندهند این جریانات استعماری و فاسد به کشور نفوذ کنند. با اینکه مطابق قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی، مذهب رسمی کشور شیعه اثنی عشری است، نه‌تنها برادران اهل سنت بلکه دیگر اقلیت‌های دینی نیز در پناه نظام اسلامی در امنیت به سر می‌برند و آزادانه فعالیت می‌کنند. بی‌گمان در میان مذاهب گوناگون اسلامی اختلاف نظر وجود دارد اما میزان مشترکات بسیار بیشتر است و افزون بر این واضح است که اختلافات در عقیده هرگز نباید تبدیل به دشمنی شود”.

یک هفته قبل از این اظهارات، سیدمحمود علوی و علی یونسی، وزرای اطلاعات کنونی و اسبق ، در آنچه که ایسنا “جمع صمیمی عشایر غیور و عرب استان خوزستان” نامیده بود، شرکت کردند.

در این دیدار، علوی گفته است: “در استان خوزستان مراجع و علمای بزرگی وجود دارند که موجب افتخار این سرزمین شده‌اند. ۵۰ درصد از شهدایی که مردم خوزستان تقدیم کرده‌اند، از مردم غیور عرب هستند. رهبر انقلاب با حضور در جبهه‌های جنگ شاهد شهادت این مردم غیور بوده‌اند. خدمت به شما مردم غیور، شما عشایر که نمونه اتحاد و همدلی هستید، افتخار بزرگی است. اتحاد و همدلی که دشمنان سعی در تخریب آن دارند بر همه ما واجب است که با بصیرت و هوشیاری و پیروی از رهنمود مقام معظم رهبری نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان را خنثی کنیم. اولین سفر استانی رییس محترم جمهور که فردا انجام خواهد شد، نشان از اهمیت مردم شریف خوزستان برای ایشان است.”

 علاوه بر تحرکات وزیر اطلاعات در خوزستان، محمدرضا نقدی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین هم، آنطور که مهر گزارش داده، در همایشی گفته است: “حمایت جمهوری اسلامی ایران از بحرین، حمایت فرقه‌ای نیست بلکه مانند حمایت از مردم اهل تسنن در غزه است تا طاغوت‌ها کنار رفته و به رأی و نظر مردم مسلمان توجه شود. دعوت به وحدت، دعوت همه انبیا است و ایجاد اختلاف و تفرقه بین انسان‌ها کار طاغوت‌ها و مستکبران است تا بتوانند حکومت کنند، اما انبیاء الهی حکومت را برای خدا می‌دانستند و مردم را در کنار هم گرد می‌آوردند. دشمنان به بهانه‌های مختلف و با استفاده از همه امکانات و رسانه‌ها تفرقه‌افکنی کرده و در پوششی دلسوزانه در میان مردم سنی و شیعه ظاهر می‌شوند”.

او افزوده: “اگر ۱۰ برابر بیشتر بمب‌گذاری و ترور کنند، ذره‌ای به اهل تسنن شک نمی‌بریم و مطمئن می‌شویم که آنها نه شیعه هستند و نه سنی. دشمنان از پیشرفت اسلام ترسیده‌اند و به این روش‌های مزوّرانه روی آورده‌اند که باز هم با وحدت مسلمانان شکست خواهند خورد. مسلمانان مسیر وحدت را از امام و شهدا گرفته‌اند و شهدا از همه طوایف و مذاهب برای اسلام خونشان در هم آمیخت و ایران در اوج اقتدار و عزت به سر می برد. شاه عربستان به همان اندازه سنی است که شاه پهلوی شیعه بود و آمریکا و انگلیس مبدأ و منشاء تفرقه‌افکنان هستند”.

بر اساس این گزارش ها، تحرکات مقامات اطلاعاتی و امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی پس از آن بالا گرفت که یک گروه سنی مذهب به نام “انصار الاسلام” از سنی های ایران خواست دست به “جهاد” بزنند.

سایت “عماریون” در اینباره می نویسد: “گروهک تروریستی موسوم به «انصار الاسلام» که مدیریت کلان گروه‌های تکفیری سنی و عرب را در عراق بر عهده دارد، از اقلیت سنی در ایران خواسته است که علیه جمهوری اسلامی ایران متحد شده و به زعم این گروهک تروریستی، دست به جهاد بزنند. این گروهک تروریستی در وبسایت و صفحه رسمی خود در فیسبوک، خواستار آن شده که سنی‌های ایران تحت پرچم واحد علیه دولت خود شورش کنند و البته نام این شورش را جهاد گذاشته است. در شرایطی که اکثریت جامعه عراق را از دیرباز شیعیان تشکیل داده‌اند، توجیه انصارالاسلام برای دعوت از سنی‌ها به جهاد، گسترش روزافزون نفوذ تشیع در عراق عنوان شده است! انصار الاسلام مدعی شده است که شیعیان نمی‌توانند امت اسلامی را نمایندگی کنند و تصریح کرده است که شیعیان امروز در پست‌های کلیدی در سراسر جهان قرار گرفته‌اند و میزان کنترل آنها در حال افزایش است. هدف شیعیان در این بیانیه، از بین بردن هویت ملی‌گرایانه سنی‌ها بیان شده است.گروهک تروریستی مزبور در کشتار مردم بی‌گناه عراق و بمب‌گذاری‌های همه‌روزه در این کشور دست دارد.جمهوری اسلامی ایران همواره بر اتحاد شیعه و سنی بر اساس کتاب، پیامبر و قبله واحد تاکید کرده و از تلاش‌های تفرقه‌افکنانه در بین شیعیان و اهل سنت انتقاد کرده است”.
گفتنی ست مقامات جمهوری اسلامی، بندر بن سلطان رئیس تشکیلات امنیتی عربستان سعودی را عامل بالا گرفتن تنش قومی در منطقه می دانند و در مقابل عربستان قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را به تحریک شیعیان متهم می کند.