با دستکاری رجا نیوز، بدتر شد

نویسنده
آرش معتمد

» جنجال بر سر دیدار همسر احمدی نژاد با سوزان مبارک

پس از انتشار تصویرهمسر محمود احمدی نژاد که بر دیدار وی با همسر حسنی مبارک تاکید می کرد، دفتر محمود احمدی نژاد با انتشار بیانیه ای این خبر را تکذیب کرد؛ همزمان سایت رجا نیوز زیرنویس این عکس قدیمی را تغییر داد تا به تکذیبیه دولت احمدی نژاد یاری رساند؛ کاری که خود باعث دردسر شد.

دفتر محمود احمدی نژاد، روز گذشته با انتشار بیانیه ای  از عدم دیدار “همسر محترمه” رئیس دولت دهم با سوزان مبارک، همسر رئیس جمهور مصر خبر داد. این بیانیه واکنشی به بخشی از برنامه “امروز، دیروز و فردا” بود که در آن یکی از مهمانان این برنامه زنده از دیدار اعظم سادات فراحی با همسر حسنی مبارک انتقاد کرده بود.

در آن برنامه که از شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می شد فروز رجایی فر  با اشاره به یکی از سفرهای خارجی همسر محمود احمدی نژاد دیدار وی با سوزان مبارک را قابل نقد دانسته بود.

پس از آن روز سه شنبه معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور ضمن رد هر گونه دیدار میان همسران روسای دولت مصر و جمهوری اسلامی، اظهارات رئیس “ستاد پاسداشت شهدای اسلام” را “کذب محض” خواند و همچنین تاکید کرد: “انتظار می‌رود رسانه ملی در انعکاس مطالب مرتبط با ریاست محترم جمهور دقت و ملاحظه بیشتری مبذول دارد.”

بلافاصله پس از این بیانیه، فروز رجایی فر عکسی چاپ شده در سایت رجا نیوز را منتشر کرد که تصویر همسر احمدی نژاد، یک مترجم و زنی دیگر را نشان می داد. این متن  البته  زیرنویسی هم داشت با این مضمون: “دیدار اعظم سادات فراحی با سوزان مبارک همسر رئیس جمهور مصر”.

پس از آن بود که سایت رجانیوز در اقدامی غیر متعارف در آرشیو خبری خود دست برد تا زیر نویس این عکس را کاملا تغییر دهد. زیر نویسی که این بار از دیدار همسر محمود احمدی نژاد با “وفا سلیمان”، همسر میشل سلیمان - رئیس جمهور لبنان - حکایت می کرد.

به دنبال این اقدام رجایی فر با ارسال یادداشتی برای سایت تابناک، نسبت به این اقدام سایت وابسته به دولت دهم اعتراض و خاطرنشان کرد تا ساعت 20:15 شامگاه دوشنبه زیرنویس عکس رجانیوز بر دیدار با سوزان مبارک تاکید داشته است. رجایی فر با توصیف رجا نیوز به عنوان یکی از “نزدیک ترین” پایگاه های اطلاع رسانی به دولت، دفتر ریاست جمهوری را بابت تاخیر 448 روزه در خصوص تکذیب این خبر، چنین مورد پرسش قرار داد: “چرا معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور درهمان تاریخ نسبت به آن حساسیت و واکنشی نشان نداده و آن را تکذیب یا اصلاح ننموده است تا این خبر، مرجع انتشار در رسانه های دیگر و مورد استناد سایرین قرار نگیرد؛ کما اینکه هم اکنون در بعضی از وبلاگ های علاقه مندان رییس جمهور عین خبر با همین عکس و زیرنویس درج شده که تصاویر برخی از آنان نیز در دست است.”

پس از آن سایت رجانیوز  با انتشار بیانیه ای به توجیه دستکاری زیرنویس عکس مورد نظر پرداخت. در حالی که رجایی فر این سایت را به انجام عملی “غیر اخلاقی” متهم کرده بود، این سایت اصولگرا در رد این ادعا نوشت: “اولین سئوال اینجاست که در کدام مذهب و آیینی اصلاح یک اشتباه که اتفاقا مورد سو استفاده هم قرار گرفته غیر اخلاقی قلمداد شده است؟”

سایت رجا نیوز در ادامه و در روزهایی که رسانه های وابسته به جمهوری اسلامی برای رقابت در حمله به دولت مصر مسابقه گذاشته اند، برای گریز از اتهام های رجایی فر از وی پرسیده: چرا از حسین شیخ الاسلام - دیگر مهمان برنامه - پیرامون دیدار علی لاریجانی با حسنی مبارک سئوالی نپرسیده است!

با این حال در شرایطی که این سایت نزدیک به احمدی نژاد در صدد توجیه عمل خود بر آمده، دیگران  به تلاش های دولت برای برقراری روابط دوستانه با دولت حسنی مبارک در سال های گذشته اشاره می کنند و می گویند تلاش های جمهوری اسلامی برای برقراری رابطه دیپلماتیک با مصر فراتر از دیدار میان همسران روسای دو دولت بوده است.

احمدی نژاد منتظر اعلام آمادگی مبارک

تنها دو سال پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد، وی در اردبیهشت ماه سال 86 پس از پیاده شدن از پله های هواپیما در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت جمهوری اسلامی آماده دایر کردن سفارت در قاهره است: “ما آماده هستیم تا اگر همین امروز دولت مصر اعلام آمادگی کند، سفارت مان را در آن دایر کنیم.”

محمود احمدی نژاد در مهرآباد به صراحت دولت حسنی مبارک را “نماینده ملت مصر” توصیف کرد و افزود: “دو ملت یکدیگر را دوست دارند و به یکدیگر علاقه‌مند هستند و ما هم که نماینده ملت هستیم، باید منعکس کننده خواسته‌های آنها باشیم.”

گفتنی است روابط تهران و قاهره از سال 1979 پس از آنکه انور سادات پیمان صلح میان مصر و اسرائیل را امضا کرد، تیره و همزمان با پناه دادن انور سادات به محمدرضا پهلوی در سال 1358 قطع شد. آیت الله خمینی در آن زمان از رئیس جمهور وقت مصر با عناوینی چون “حیوان” و “بیمار روانی” یاد کرده بود.

اما پاییز سال 1384 اندک زمانی پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، وی با این  قصد که به روابط تیره با دولت حسنی مبارک پایان دهد، منوچهر متکی وزیر امورخارجه وقت را به دیدار با مبارک فرستاد تا ضمن ابلاغ پیام احمدی نژاد به وی “زمینه‌های همکاری مشترک دو کشور در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی” را مورد بررسی قرار دهد. در آن زمان رسانه ها از “تشکر” دولت جمهوری اسلامی نسبت به مواضع حسنی مبارک در خصوص برنامه اتمی  جمهوری اسلامی هم خبر دادند.

جالب اینکه در آن دوره حتی سوزان مبارک  نیز که این روزها ملاقات با وی بسیار بحث برانگیز شده است در قاهره با مقام های جمهوری اسلامی دیدار کرد. همسر رئیس جمهور مصر شاید  بر اساس ادعای دولت با همسر احمدی نژاد دیدار انجام نداده باشد اما زهره طیب زاده، مشاور محمود احمدی نژاد در سال 87 با او ملاقاتی انجام داده بود. رییس مرکز امور زنان و خانواده جمهوری اسلامی  که برای شرکت در دومین کنفرانس وزیران زن کشورهای اسلامی در قاهره بسر می‌برد، ضمن دیدار با  سوزان مبارک رییس جمعیت ملی زنان از همکاری میان مصر و جمهوری اسلامی استقبال کرده و گفته بود: “مصر و ایران دارای مشترکات زیاد و همچنین دستاوردهای و چالش‌هایی در حوزه زنان، کودکان و خانواده هستند که قطعا تبادل تجربیات در این عرصه می‌تواند بسیار کارساز باشد.”

سال گذشته نیز همزمان با اعلام پیروزی بحث برانگیز محمود احمدی نژاد در انتخابات، خبرگزاری های فارس و ایرنا - وابسته به جناح راست - با خشنودی از ارسال پیام تبریک حسنی مبارک به احمدی نژاد خبر دادند؛ خبری که  بلافاصله از سوی وزارت امورخارجه مصر تکذیب شد.

البته پس از دو ماه حسنی مبارک سرانجام به محمود احمدی نژاد تبریک گفت و موجبات خرسندی جناح راست در ایران را فراهم آورد. همان محافظه کارانی  که در روزهای اخیر و پس از ناآرامی های مصر، با تغییر مواضع، رئیس جمهور مصر را به کنایه “نامبارک” می خوانند و  از سرنگونی وی ابراز شادمانی می کنند.

گفتنی است تابستان سال جاری حتی خبرهای تایید نشده ای مبنی بر تمایل محمود احمدی نژاد برای سفر به مصر هم منتشر شد. غلامحسین حداد عادل رئیس مجلس هفتم هم در سال 86 به مصر سفر کرد؛ همان طور که علی لاریجانی رئیس پارلمان هشتم در سال 87 به سفر مشابهی رفت.

به غیر از اینها وحیده دستجردی وزیر بهداشت و حمیدرضا بقایی معاون احمدی نژاد نیز تابستان سال جاری برای بهبود روابط میان تهران و قاهره به مصر رفته بودند.