مراسمی نه مانند سال های پیش

نویسنده

» گزارش اکسپرس از تظاهرات مخالفین در نوفل لو شاتو

یکشنبه 31 ژانویه همزمان با آغاز مراسم بزرگداشت سالگرد انقلاب اسلامی 1979 در تهران، از سوی سفارت ایران در فرانسه نیز مراسمی به این مناسبت در دهکده کوچک نوفل لو شاتو واقع در یولین برگزار شد.

 آیت الله خمینی پیش از عزیمت به ایران و بنیانگزاری جمهوری اسلامی، از اکتبر 1978 تا 31 ژانویه 1979 در این دهکده کوچک حومه پاریس اقامت داشت. به همین خاطر سفیر فرانسه و میهمانانش هرسال در روز 31 ژانویه جشن سالروزعزیمت خمینی به ایران را در این دهکده که 2900 تن سکنه دارد برگزار می کنند. امّا امسال در شرایطی که نظام حاکم بر ایران با سخت ترین بحران سیاسی تاریخ انقلاب روبروست مراسم نوفل لو شاتو بر خلاف سال های پیش در آرامش برگزار نشد.

یکشنبه ساعت 13 به وقت محلی، حدود پانزده نفر از مخالفین برگزاری  مراسم با شال های سبز بردوش جلوی محل برگزاری مراسم در نوفل لو شاتو جمع شدند. تظاهرکنندگان علاوه بر پلاکاردها پرچم هائی در دست داشتند که وسط آن ها به جای آرم جمهوری اسلامی نوشته شده بود ایران و شعار می دادند:” مرگ بر دیکتاتور”،” شرمتان باد”. شعارها یادآور شعارهائی بود که معترضین ایرانی از ژوئن گذشته درپی انتخاب سئوال برانگیز محمود احمدی نژاد در خیابان های تهران سر می دهند.

 تظاهر کنندگان حاضر در پی فراخوان کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی به نوفل لو شاتو آمده بودند. این کمیته ضمن اعلام عدم وابستگی به جریانات سیاسی ایران خود را بازتابی از جنبش سبز می داند. بهمن امینی یکی از اعضای کمیته می گوید:” ما به سرکوب تظاهر کنندگان و دیگران از جمله روزنامه نگاران طی هشت ماهه اخیر معترضیم”. یکی از ژاندارم های فرانسوی که یکشنبه در محل حضور داشت می گوید:” اوضاع داشت به روال عادی پیش می رفت. تظاهر کننده ها خونسرد و آرام بودند. امّا وقتی اولین اتوبوس از هفت اتوبوسی که قرار بود میهمانان را بیاورد جلوی در ورودی رسید دو طرف جوش آوردند و در گیری لفظی میانشان( تظاهر کنندگان و میهمانان سفیر) شروع شد که گاه با پرخاش همراه بود”. به گفته بهمن امینی که در صف تظاهر کنندگان حضور داشت فحاشی شروع شد :” ما را مزدور آمریکا و انگلیس خطاب کردند”. به دنبال آن شرکت کنندگان در مراسم و از جمله سید مهدی میرابوطالبی سفیر ایران در پاریس از محوطه برگزاری مراسم خارج شدند. ژاندارم فوق الذکر می گوید:” برای جلوگیری از برخورد آن ها با تظاهر کنندگان مجبور شدیم محکم نگه شان داریم. جوانی از نرده های خانه بیرون پرید و به قصد زدن تظاهر کنندگان به آن ها حمله ور شد که مجبور شدیم اورا بگیریم و روی زمین بی حرکت نگهش داریم. این اولین بار بود که اوضاع اینقدر متشنج می شد”.

پس از این” نمایش قدرت”، ژاندارم ها از تظاهر کنندگان خواهش کردند برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع محل را ترک کنند و به این ترتیب   در ساعت 3015 دقیقه معترضین پراکنده شدند.

امّا آنچنانکه قرائن نشان می دهند مخالفان احمدی نژاد در ایران و کشورهای دیگر تا روز 11 فوریه که تاریخ رسمی سرنگونی نظام پادشاهی در ایران است اجازه نخواهند داد جشن سی و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی به آرامی برگزار شود. به گفته بهمن امینی” سرکوب وحشیانه ای که از ژوئن گذشته آغاز شده در روزهای اخیر شدت یافته است که نشانه بارز آن اعدام دوتن از مخالفین و به دنبال آن اعلام صدور حکم اعدام برای چند نفر دیگر است”.

 در تهران دو تن از چهره های شاخص جنبش مخالف اصلاح طلب، میرحسین موسوی نخست وزیر سابق و مهدی کروبی رئیس سابق مجلس ضمن آنکه هدف از این اقدامات را” ایجاد جو ارعاب برای منصرف کردن مردم از شرکت در تظاهرات 22 بهمن” دانسته اند مردم را به شرکت گسترده در مراسم 22 بهمن فرا خوانده اند. به بیان دیگر به طور غیرمستقیم از هوادارانشان خواسته اند همانطور که از مراسم عاشورا برای نمایش حضورشان در خیابان استفاده کردند از این فرصت جدید هم استفاده کنند.

 

منبع: اکسپرس اول فوریه