خانواده و نزدیکان طاهری: پرونده را مختومه کنید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» بنیانگذار حلقه عرفان همچنان در اعتصاب غذا

شاگردانش در اعتراض به وضعیت او در شهرهای مختلف جهان دست به تحصن می زنند، تجمع برگزار می کنند و خواهان توجه نهادهای بین المللی نسبت به پرونده او هستند؛ محمدعلی طاهری، بنیانگذار “عرفان حلقه” که به گفته نزدیکانش در زندان اوین در اعتصاب غذا به سر می برد. کسی که همچنان بعد از گذشت ۳ سال از بازداشت در سلول انفرادی به سر می برد و در عین سپری کردن دوران محکومیت خود، با اتهام مفسدفی الارض نیز رو به روست.

یکی از نزدیکان محمدعلی طاهری به “روز” می گوید : او از اول محرم دست به اعتصاب غذا زده و خواسته اش مختومه شدن پرونده ای است که علیه او باز کرده و اتهام فساد فی الارض را زده اند. این اتهام خطرناکی است و دست را برای سیستم برای صدور حکم اعدام هم باز می گذارد. او در بند ۲ الف، همچنان در سلول انفرادی است و با اینکه در حال سپری کردن حکم اش است، او را به بند عمومی منتقل نکرده اند. او به خاطر اعتصاب غذا حالش خیلی بد می شود و به بیمارستان منتقل می کنند که بعددادستان کل کشور به دیدار او می رود و وعده می دهد که پرونده فسادفی الارض را مختومه کنند. قول می دهند که او را به بند عمومی منتقل کنند. آقای طاهری هم اعتصاب غذا را تمام می کند اما او را دوباره به بند 2 الف سپاه برمیگردانند و وعده های شان عملی نمی شود، برای همین مجددا از ۱۵ آذر ماه دست به اعتصاب غذا زده است.

او با ابراز نگرانی از وضعیت محمدعلی طاهری توضیح می دهد: ما هم نگران پرونده با آن اتهام کذایی هستیم هم نگران وضعیت سلامتی ایشان که بعداز اعتصاب غذای قبلی که ابتدا اعتصاب تر بود و بعد اعتصاب خشک کرد، آسیب زیادی به معده و سیستم گوارشی اش زده. حالا هم که مجددا دست به اعتصاب زده و قطعا سلامتی اش در خطر است.

عزت الملوک طاهری، مادر محمدعلی طاهری هم در صفحه فیس بوک خود اعلام کرده وضعیت جسمانی فرزندش به واسطه اعتصاب غذاهای پی در پی رو به وخامت نهاده و او با مشکلات متعدد داخلی و گوارشی مواجه شده است.

مادر محمدعلی طاهری توضیح داده است: “بعد از گذشت نزدیک به ۴ سال حبس انفرادی بابت محکومیت رای قطعی صادره همچنان وضعیت قضایی و کیفری اتهامات وارده ایشان در هاله ای از ابهام قرار دارد لذا استاد محمدعلی طاهری، خانواده ایشان و همراهان درخواست مختومه شدن پرونده و اعلام برائت ایشان از سایر اتهامات را از مقامات و مسولین محترم مربوطه دارند”.

خانم طاهری در صفحه فیسبوک خود نوشته است که فرزندش “نه بزهکار است و نه مخل امنیت یا اصول و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران. فرزندم، محمدعلی طاهری، نه تنها به گواه من که مادر او هستم، که به گواه هزاران انسانی که از درد و رنج‌هایشان به واسطه خدمت‌های او رهایی یافته‌اند، خدمت‌گزار ایران، اسلام و مردم است. او یافته‌هایی که نتیجه سال‌ها اشتیاق و تحقیق خود بوده است را خالصانه در معرض تحقیق و بررسی و بهره‌گیری هموطنانش قرار داد اما امروز شاهد آنم که موج هجمه‌های افترازنندگانی که در سال‌های اخیر او را از آغوش خانواده دور ساخته‌اند، بیش از پیش ادامه دارد و هر روز دسیسه‌ای نو می‌چینند و فرزند مظلومم را با مخاطرات جدید روبه‌رو می‌سازند”.

محمدعلی طاهری از ۱۴ اردیبهشت سال ۹۰ زندانی است. او در نامه ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در ارتباط با ایران اعلام کرده که با “اتهامات ساختگی ارتداد، محاربه با خدا و رسول خدا، توهین به مقدسات، مفسد فی الارض و سب النبی” بازداشت شده است. او براساس اعلام وب سایت مشرق نیوز، در بهمن ماه همان سال به ۵ سال زندان، شلاق و جریمه نقدی محکوم شده: “پس از برگزاری جلسات دادگاه و دفاعیات خود در ۴ جلسه، به اتهام توهین به مقدسات و بیان مطالبی که هیچ گونه تخصصی در آنها نداشته و ادعای الهام و دریافت آگاهی و ارائه این دریافت‌ها به دیگران توسط دادگاه عمومی و انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری، به اتهام مداخله غیر قانونی در امور پزشکی و درمان - با توجه به اینکه هیچ فردی حق ندارد بدواً نظریات خود را روی انسان آزمایش کند- با استناد به مفاد قانون مجرم شناخته شده و پروانه فعالیت وی ابطال شد… به اتهام تحصیل مال نامشروع و پخش غیرقانونی آثار سمعی و بصری به پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان محکوم شد. وی به علت لمس بیماران مونث بدون اینکه دارای وجوز طبابت باشد نیز به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد”.

محمدعلی طاهری پیشتردر نامه ای از زندان خطاب به احمد شهید اعلام کرده بود که تهدید به اعدام و همچنین به “صدمه رسانیدن به همسرش و در نتیجه بی سرپرست شدن فرزندانش” باعث شده که “برای در امان ماندن خانواده و عدم اعتراف دروغین، چهار بار اقدام به خودکشی کند”، اما نهایتا ناچار به تن دادن به “پیشنهاد بازپرس مبنی بر آزادی به شرط انجام مصاحبه فرمایشی” شده است.

براساس گزارشی که بی بی سی منتشر کرده محمدعلی طاهری در این نامه نوشته با وجود آنکه بازجویان قول داده بودند در صورت انجام “مصاحبه ساختگی” آزاد می شود، اما پس از انجام این کار نه تنها وی را آزاد نکردند، که مصاحبه را از تلویزیون سراسری پخش کردند. به گفته وی سپس همین مصاحبه به عنوان “اعترافات” ضمیمه پرونده قضایی او شده و در کیفرخواست، مورد استناد قرار گرفته است.

او با اشاره به “اعمال فشار و شکنجه روانی توسط بازپرس و بازجوها از طریق ارائه مدارک جعلی مبنی بر صدور حکم اعدام خود از سوی ۱۵ تن از مراجع تقلید”، از ارائه پیشنهاد “اعتراف به ارتباط با امریکا به منظور رهایی از اعدام” خبر داده و نوشته که بازجویان برای “ایجاد اختلاف خانوادگی و ایجاد شبهاتی برای همسرش در جهت بر هم زدن کانون خانواده”، برای گرفتن “اعتراف” به داشتن روابط نامشروع بر او اعمال فشار می کردند.

پس از انتشار این نامه، زیبا محمدیان، همسر محمدعلی طاهری بازداشت و سپس با امضای تعهد آزاد شد.