دادگاه تجدید نظر حکم را افزایش داد

نویسنده
نازنین کامدار

» مجازات چند ده ساله جوانان فیس بوک باز

در حالی که طی ماه های گذشته، برخوردها با نویسندگان و شهروندان عادی از طریق صفحات شان در شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک افزایش یافته وکشمکش میان وزارت ارشاد و نهادهای قضایی و امنیتی بر سر فیلتر یا عدم فیلتر شبکه های اجتماعی ادامه دارد، رسانه ها از افزایش حکم حبس ۸ فعال فیس بوکی از ۱۲۷ سال به ۱۳۲ سال خبر دادند.

این ۸ تن در اردیبهشت ماه سال جاری در ایران و به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات از طریق فیس‌بوک محاکمه و به زندان محکوم شده بودند. این افراد اما در مرحله تجدید نظرخواهی که معمولا احکام دادگاه های بدوی در آن کسر می شود، با افزایش زمان حبس و زندان مواجه شده اند.

روز گذشته شیما قوشه وکیل مدافع دو نفر از متهمان این پرونده، درباره علل افزایش ناگهانی احکام حبس به خبرگزاری تسنیم، وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی گفت: “متهمان این پرونده پیشتر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تحت عناوین اتهامی یاد شده در مجموع به ۱۲۷ سال حبس محکوم شده بودند که پرونده با اعتراض متهمان به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر ارجاع شد. شعبه تجدید نظر در بررسی‌های خود متوجه شد اتهام توهین به مقدسات در خصوص یکی از متهمان پرونده تعیین تکلیف نشده یعنی دادگاه بدوی در این خصوص حکم برائت یا مجرمیت نداده است بنابراین پرونده با ایراد شعبه تجدید نظر به شعبه بدوی صادر کننده رأی بازگشت. در نهایت، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران روز شنبه هفته جاری حکم خود را در این باره ابلاغ کرد و محکومیت متهم را ۵ سال افزایش داد. پس از صدور رای از سوی شعبه ۲۸، پرونده برای تصمیم گیری در مرجع تجدید نظر دوباره به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان باز می‌گردد”.

وی افزود: “اتهام توهین به مقدسات در مورد دو متهم دیگر این پرونده همچنان تعیین تکلیف نشده و دادگاه حکم به برائت یا مجرمیت نداده است. اتهامات توهین به مقدسات، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام در بین هشت متهم این پرونده مشترک است. برخی از متهمان نیز علاوه بر موارد یاد شده به توهین به سران قوا، توهین به رهبری و نگهداری سی دی‌های مبتذل متهم هستند”.

اظهارت این وکیل پس از آن است که هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در هفته جاری اعلام کرد سید مسعود سید طالبی، یکی از متهمان پرونده موسوم به فعالان فیسبوکی به اتهام “توهین به مقدسات”بار دیگر در دادگاه انقلاب به ۵ سال زندان محکوم شده است و دوران محکومیت وی از ۱۵ سال به ۲۰ سال افزایش یافته است.

هرانا در گزارش خود نوشت: “روز شنبه ۲۹ آذر ماه سیدمسعود سیدطالبی که پیش‌تر به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، به اتهام توهین به مقدسات در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه بدون حضور وکیل مدافع به ۵ سال زندان دیگر محکوم شد. وی که در تاریخ ۲ آذر ماه ۹۲ بازداشت شده بود، پیش‌تر به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به سران قوا و توهین به اشخاص» به تحمل ۱۵ سال و یک روز زندان محکوم شده و پس از اعتراض حکم وی به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان ارجاع و این شعبه به پرونده نقص گرفته بود. پرونده پس از این نقص به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارجاع داده شد و قاضی مقیسه آقای سید طالبی را از بابت توهین به مقدسات که پیش تر در پرونده نبود، تفهیم اتهام و سرانجام محکوم کرد”.

گفتنی ست، پرونده این متهمان در اردیبهشت ماه سال جاری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مفتوح شد و در نهایت، در مجموع ۱۲۷ سال حبس را برای متهمان در پی داشت.

در همان زمان، سایت خبرآنلاین در گزارشی نوشت: “این افراد تعدادی صفحه در فیس بوک را مدیریت می کردند که از تیر ماه سال ۹۲ مورد پیگرد قرار ثارالله قرار گرفتند و با حکم دادستانی، دستگیر و بازداشت شدند.متهمان این پرونده اتهامات مختلفی دارند اما اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام تقرییا در پرونده هر هشت نفر مشترک است.پرونده متهمان در شعبه ششم بازپرسی دادسرای شهید مقدس ( دادسرای اوین) مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست، پرونده ۲۷ بهمن ماه سال گذشته برای رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارجاع شد.متهمان این پرونده از شهرهای مختلف شامل یزد، شیراز، آبادان، کرمان و تهران هستند که پرونده آنها حدود ۱۱ جلد است”.

خبرآنلاین افزوده بود: “دو متهم این پرونده به ترتیب به ۱۸ سال و ۹۱ روز و ۱۹ سال و ۹۱ روز حبس، پرداخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان جزای نقدی و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده اند.سایر متهمان این پرونده نیز به ۲۱، ۱۴ ، ۲۰، هشت ، ۱۱ و ۱۶ سال حبس محکوم شده اند. پرونده متهمان به دادگاه تجدید نظر ارسال شده اما هنوز شعبه رسیدگی کننده تعیین نشده است”.

هرانا، نام این محکومان را “امیر گلستانی، امین اکرمی پور، مسعود قاسم خانی، نغمه شاهسوندی شیرازی، فریبرز کاردار، رویا ایرانی و مسعود سید طالبی” اعلام کرده که در این میان مسعود سید طالبی روزگذشته با افزایش ۵ سال حبس به اتهام “توهین به مقدسات” رو به رو شده است.

انتشار خبر افزایش محکومیت سیدمسعود سیدطالبی به ۲۰ سال تحمل حبس به بهانه “توهین به مقدسات”، با بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی و فیس بوک مواجه شده است.