حمله نظامی علیه ایران، روی میز

نویسنده

» گزارش لاستامپا از اوباما در اسرائیل

رئیس جمهور آمریکا در آستانه سفرش به اسرائیل، در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون اسرائیل گفت: “ایران تا بیش از یک سال به سلاح اتمی دست نخواهد یافت و تمام گزینه ها روی میز است.” این اولین سفر اوباما به اسرائیل است.

اوباما بارها تاکیید کرد که در مورد استراتژی های کلیدی نظامی با نخست وزیر اسرائیل، بنجامن نانتیاهو، هماهنگ است. به گفته اوباما در برابر ایران پنجره ای گشوده شده است که ما باید تا آخرین فرصت از آن استفاده کنیم و گزینه های دیپلماتیک را در کنار تحریم ها مطرح کنیم.” وی در پاسخ به سوالی در مورد حمله نظامی به ایران، گفت: “همه گزینه ها روی میز باقی می مانند. و منظورم از همه گزینه ها، همه گزینه هاست. آمریکا برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی هیچ یک از این گزینه ها را حذف نمی کند.”

اوباما در مورد روابط اسرائیل و فلسطین گفت که اولویت اولیه او “گوش دادن” به سخنان ناتنیاهو و ابومازن است. وی می گوید: “من همیشه معتقد بودم که حل شدن مسئله فلسطین به امنیت اسرائیل کمک خواهد کرد.” اوباما به نخست وزیر اسرائیل پیشنهاد داد که که نیروهای میانه روی فلسطین را تقویت کند و به ابومازن گفت که سازمان ملل بار دیگر پیشنهاد های یک طرفه را بررسی نمی کند.”

همه رسانه های اسرائیلی خواستار گفتگو با اوباما هستند، اما او مصاحبه کننده اش را شخصا انتخاب کرد و این فرد کسی نبود به جز، یونیت لوی و این خبرنگار هم او را ناامید نکرد. او خیلی دوستانه از اوباما پرسید، اگر می توانست خارج از عرف دیپلماتیک عمل کند، چه می کرد؟ اوباما با یک لبخند پاسخ داد: “خیلی دوست دارد ریش مصنوعی بگذارد و به بار یا ساحل دریا یا دانشگاه برود و با مردم عادی ملاقات کند.”

وی در ادامه گفت: “یکی از اهداف مهم اش این است که مستقیما با مردم اسرائیل حرف بزند و به آنها بگوید که در تمام دوران ریاست جمهوری اش تاریخ اسرائیل را ستوده است، نه تنها به دلیل ارزش های اساسی اش، بلکه به این دلیل حقوق اساسی اسرائیل برای ایجاد امنیت در کشور و برای مردم اش. این مسئله عمیقا روی من تاثیر گذاشته است.

لوی تلاش کرد تا موضوع اختلاف نظر های بعضا شدید بین اوباما و نتنیاهور را که در اخبار درز کرده بود، پیش بکشد. اوباما گفت: “اگر جایی می خوانید که اوباما در یک جلسه خصوصی این حرف یا آن حرف را زده است، توصیه می کنم این گفته ها را با حسن نیت تفسیر کنید.” شاید برای اینکه به بینندگان نشان بدهد که روابط اش با نتنیاهو سرد نیست، در تمام طول مدت مصاحبه از عنوان صمیمانه “بی بی” به جای بنیامین، استفاده کرد.

لاستامپا، 14 مارس