حزب الله علیه حزب الله

نویسنده
نازنین کامدار

» مجلس: حادثه قم کار دولت بود

یک هفته پس از آنکه غلامحسین محسنی اژه، سخنگوی قوه قضاییه از “فتنه آینده” با عنوان “فتنه ای با رنگ و بوی ولایت” و “با ادعای حمایت از پا برهنگان” خبرداد، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز پس از انتشار فیلمی که طی آن اثبات کرد که حمله کنندگان به علی لاریجانی در مراسم 22 بهمن قم، در جلسه “بصیرت” جبهه پایداری حضور داشته اند، به نقل از سخنگوی خود اعلام کرد که “دولت اتاق فرمان حمله 22 بهمن قم” بوده است.

 ادعایی که با واکنش سایت رجانیوز، ارگان نزدیک به دولت جبهه پایداری مواجه شد و این سایت نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی را “عامل قالیباف” لقب داد.

بنا براین گزارش، با گذشت بیش از یک ماه از حمله برخی افراد لباس شخصی با عنوان “امت حزب الله” به مراسم سالگرد 22 بهمن در قم که طی آن علی لاریجانی مورد اصابت چند شیء قرار گرفت، خبرگزاری مهر به نقل از عوض حیدرپور اعلام کرد: “بر اساس گزارش‌های تهیه شده اقدام عده‌ای خاص در روز ۲۲ بهمن قم به طور کامل سازماندهی شده بود که بر اساس آن گروهی این کار را سازماندهی کرده، ‌گروهی آن را اجرا و گروهی هم آن را پشتیبانی کرد‌ند. برهم زدن راهپیمایی روز ۲۲ بهمن قم در ادامه اقداماتی بود که رئیس جمهور با پخش فیلم در مجلس انجام کرد و در نگاه اول این دو حرکت در یک جهت تشکیل شده بود و ستاد سازماندهی قم ستادی بود که برنامه روز استیضاح در مجلس را برنامه ریزی کرد”. 
وی افزود: “متاسفانه به صورت قطعی عواملی از دولت و افرادی که آن جنجال روز یکشنبه مجلس را آفریدند در همان فرماندهی، حادثه قم را ترتیب دادند. جمع بندی کمیسیون از مشاهده‌های فیلم‌هایی از حادثه قم و اخباری که به صورت میدانی تهیه شده و دو گزارش که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح شده این بوده که حادثه روز ۲۲ بهمن قم یک حادثه سازماندهی شده است و در واقع نیت عاملان آن، تخریب رئیس مجلس و قوه مقننه و ایجاد یک فضای تخریبی در آستانه انتخابات بود. براساس فیلم‌هایی که به دست ما رسیده افرادی آتش بیار معرکه حادثه روز ۲۲ بهمن قم بودند که از تهران رفته و در قم به صورت سلسله‌وار سخنرانی‌هایی کرده‌اند و تهیجاتی برای حاضران ایجاد کردند و تخریب‌هایی را انجام دادند”.

او می گوید: “برای یکبار باید ریشه حوادثی مانند روز ۲۲ بهمن قم خشکانده شود. بنابراین از قوه‌قضائیه می‌خواهیم تا با عوامل اصلی این حادثه به طور جدی و قانونی برخورد کند چرا که هرگونه حرکتی مانند حادثه روز ۲۲ بهمن قم خلاف منویات رهبر معظم انقلاب است. نباید افرادی وارد میدان شوند و با سخنرانی‌هایی تحت عنوان حمایت از مقام معظم رهبری صحبت‌هایی بکنند و در واقع فرمان رهبر معظم انقلاب را زیر پا بگذارند چراکه این اقدامات خلاف قانون، شرع و رفتار سیاسی است”.

علاوه بر وی، سایت “خانه ملت” ارگان رسمی مجلس نیز سلسه گفت و گوهایی را با اعضای این کمیسیون درباره فیلمی که چهره حمله کنندگان در آن شناسایی شده گفت و گو کرده است و به نقل از آنها دولت را متهم اصلی حادثه 22 بهمن اعلام می کند.

به نوشته خانه ملت، حسین سبحانی نیا، عضو این کمیسیون گفته است: “عوامل حادثه ۲۲ بهمن قم وابسته به جریان‌های سیاسی مشخصی بودند.این جریان‌ها برای انتخابات طراحی و برنامه دارند تا انتخابات را تحت تاثیر قرار داده و مشارکت و حضور مردم را به دلیل تسویه‌ حساب‌هایی تحت الشعاع قرار دهند. در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کمیته‌ای برای پیگیری موضوع تعیین شده و بررسی‌هایی انجام داده که براساس جمع بندی‌های موجود سازماندهی شده بودن حرکات قم مشخص شده است. اخلالگران در مراسم ۲۲ بهمن قم همان افراد شرکت‌کننده در سلسله نشست‌های بصیرت جبهه پایداریبودند. به هر حال خبرهایی بود مبنی بر اینکه در مسجدی در شهر قم جلساتی در ۱۰ شب برگزار شد و نظراتی مطرح شده و افرادی را زیر سوال بردند و موضوعاتی را مطرح کردند که زمینه‌ برای چنین حرکتی شدند اگر وابسته به یک حزب بودند از طرف مقامات عالی کشور هم مورد عتاب قرار گرفتند که اینگونه حرکت‌ها از جانب هر جریانی باشد باید محکوم شود. تاکید شده بر اینکه این گونه حرکت ها باید محکوم شده و اگر جبهه پایداری در این قضایا حضور نداشته آن را محکوم کند”.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس هم به “خانه ملت” گفته است: “جریان پشت پرده حادثه ناگوار۲۲ بهمن قم در واقع با این کار به مردم قم خیانت کردند و سران این جریان باید از مردم و از رهبری عذرخواهی کنند. فیلم افراد شرکت‌کننده در سلسله نشست‌های بصیرت جبهه پایداری از چهره سازماندهندگان اصلی فتنه قم پرده برداشت.

او افزوده است:“‌دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و قوه قضاییه بدون در نظر گرفتن جایگاه و نام افراد باید با جریانی که بخواهد در کشور ایجاد اغتشاش کرده و اصول و ارزش های اسلام و انقلاب اسلامی را زیر پا گذارد به شدت برخود کند”.

نماینده ای به نام بهروز نعمتی هم به نقش جبهه پایداری و دولت اشاره کرده و از فیلترشدن سایت منتشر کندده فیلم یعنی “صراط نیوز” انتقاد کرده است.

بر اساس این گزارش کمیته فیلترینگ دولت بلافاصله پس از انتشار فیلم مذکور، سایت صراط نیوز را فیلتر کرد و سرانجام این فیلم از روی خروجی این سایت حذف شد.

بر اساس این گزارش، در واکنش، مرتضی آقا تهرانی، دبیر کل جبهه پایداری و “استاد اخلاق کابینه” در گفت و گو با رجانیوز، ارگان این تشکیلات به انتشار فیلم به شدت انتقاد کرده و گفته است: “فیلم علیه جبهه پایداری درست می کنند که پر از بی اخلاقی است و بعد اسم آن را روشنگری می گذارند، در حالی که بنا بر هیچ وجهی نمی توان نام آن را روشنگری گذاشت. اگر به محتوای این فیلم کوتاه نگاه کنیم، متاسفانه می بینیم که هیچ منطقی بر آن حاکم نیست، اصل محتوای این فیلم این است که در سلسله نشست های بصیرت قم که اعضای پایداری سخنران آن هستند، چند نفر حضور دارند و بعد همان چند نفر در حادثه حرم مطهر حضرت معصومه که بر علیه آقای لاریجانی رخ داد، حضوردارند و به این وسیله می خواهد، این گونه القا کند که آن اقدامات که در حرم حضرت معصومه رخ داد، کار جبهه پایداری است.خب اولا که سلسله نشست های بصیرت برنامه ای است یک برنامه عمومی است که چندین سال است که در قم برای بصیرت دهی به مردم برگزار می شود و جلسات خوب و علمی است اما جلسه جبهه پایداری نیست و کسان دیگری هم در قم از این گونه جلسات را دارند. ثانیا در آن جلسات فقط اعضای پایداری سخنرانی نمی کنند، بلکه همان طور که در ان فیلم نشان می دهد، افرادی همچون جناب آقای صفار و ذوالنور هم سخنرانی می کنند.ثالثا سلسه نشست های بصیرت چند سال است که در قم برگزار می شود و در بعضی از جلسات آن بیش از هزار نفر جمعیت حضور دارد و انتخاب چند نفر انگشت شمار در جلسات مختلف که در طول این جلسات شاید چندین هزار نفر آمد و رفت کرده باشند و آن پنج نفر یک درصد جلسات بصیرت را تشکیل نمی دهند.رابعا مسئولین سلسله نشست های بصیرت قبلا مسئله ای را که در جلسه حرم مطهر پیش آمده بود، محکوم کردند.خامسا اینکه جبهه پایداری و تمام اعضای آن به طور رسمی آن اقدام حرم مطهر را قبلا محکوم و اشتباه دانستند.با این دلایلی که ذکر کردم، روشن است که آن حادثه قم نه کار جبهه پایداری بوده است و نه کار سلسله نشست های بصیرت”.

از طرف دولت نیز کرم رضا پیربایی، استاندار قم که انتصاب وی به دلیل آنچه “وابستگی به جریان انحرافی” نامیده شد، با حواشی زیادی همراه بود، در سخنان تندی درباره فیلم حادثه 22 بهمن گفته است: “در روز 22 بهمن صلاحدید مسئولان امنیتی استان این بود که آقای لاریجانی سخنرانی نداشته باشد اما متأسفانه به تذکرات ما توجهی نشد و آن ماجرا و اتفاق تلخ به وجود آمد. البته در حادثه 22 بهمن پیش‌بینی ما به شدتی که اتفاق افتاد نبود ولی بهتر آن بود که رئیس مجلس به توصیه ما عمل می‌کرد و سخنرانی انجام نمی‌شد. در روزهای منتهی به 22 بهمن، مسئولان امنیتی استان بارها به دفتر آقای لاریجانی در قم گفته بودند که سخنرانی ایشان با توجه به التهابات موجود، ممکن است مسائلی ایجاد کند اما متأسفانه توجهی نشد. چرا ما باید کاری کنیم که موجب زحمت برای مردم و مسئولان در استان شود و وحدت و امنیت را دچار آسیب کند. استاندار به‌عنوان مسئول استان دنبال ایجاد تمهیدات وشرایطی است که زمینه‌های کار و خدمت برای مردم فراهم شود، این‌گونه برنامه‌ها نه خیری برای آقای لاریجانی و نه فایده‌ای برای استان قم دارد”.

به نوشته فرارو، وی در خصوص اینکه چه افرادی در آن حادثه دخیل بودند گفته است: “دراین‌باره چندان مایل نیستم سخن بگویم چون شاید حاشیه درست شود. فقط به همین نکته بسنده می‌کنم که تحقیقات ما ثابت کرده این ماجرا به دولت هیچ ارتباطی ندارد و شایعه‌سازی مخالفان دولت در این باره کذب محض است. بنده به شخص آقای لاریجانی و جایگاه حقوقی ایشان، احترام خاصی قائلم. چندین بار اعلام کرده‌ایم که در صورت تمایل آقای لاریجانی هر زمان که صلاح بدانند، آمادگی داریم برای ایشان برنامه سخنرانی عمومی تدارک ببینیم تا خاطره تلخ حادثه 22 بهمن جبران شود”.

به نظر می رسد که اردوکشی خیابانی حزب الله بر علیه حزب الله، همان “فتنه بزرگ” ای است که طی سال های گذشته بارها از وقوع قطعی آن سخن به میان آمده است.

دو روز پیش هم فرماندار تهران از قطعی بودن بروز فتنه در تهران در انتخابات خبر داده بود و فرمانده پلیس نیز از استقرار 260 هزار نیرو برای برگزاری انتخابات سخن گفته است.

به اعتقاد آگاهان، تلاش اصولگرایان منتقد دولت برای شناسایی و برخورد با عوامل حادثه قم، بی ارتباط با دادگاه مرتضوی که گفته می شود برخی از حمایت های مالی از گروه های خیابانی دولت در انتخابات پیش رو را برعهده دارد و زمزمه بنی صدر نامیدن احمدی نژاد، بی ارتباط نیست.