پرونده قتل بهنود رمضانی سه متهم دارد

لیلا طیری
لیلا طیری

» دانشجوی جانباخته ۱۹ ساله خرداد ۸۸

وکیل خانواده بهنود رمضانی، از جانباختگان اعتراض ها به انتخابات سال ۸۸ از صدور کیفرخواست برای ۳ متهم به قتل این دانشجوی ۱۹ ساله خبر داده و به خبرگزاری ایسنا گفته است که پرونده در شعبه ۸ دادگاه نظامی تهران در دست رسیدگی است.

بهنود رمضانی ۲۴ اسفند ماه سال ۸۹ بر اثر ضرب و شتم در نارمک تهران جان باخت و سایت های حکومتی مدعی شدند که بهنود رمضانی به علت انفجار بمب های دست ساز که در جیب هایش جاسازی کرده بود جان باخته است اما شاهدان عینی، خانواده بهنود رمضانی و گواهی پزشکی قانونی تمام این ادعاها را رد می کنند. 

بهنود رمضانی اما ۱۹ ساله و دانشجوی سال اول رشته مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بود که روز ۲۴ اسفند ماه ۸۹ در میدان ۲۲ نارمک جان باخت.

بیست و چهار اسفند ۸۰ چهارشنبه سوری و مصادف با سه شنبه های اعتراضی بود که از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید به این عنوان نام گرفته بود. بهنود رمضانی زیر ضرب و شتم نیروهای لباس شخصی جان باخت و خانواده اش تحت فشار قرار گرفتند، احضار و زندانی شدند اما دست از پی گیری برنداشتند تا اکنون که وکیل آنها از صدور کیفرخواست برای سه متهم به مشارکت در قتل فرزندشان خبر داده است.

محمود بهزادی، وکیل خانواده بهنود رمضانی به خبرگزاری ایسنا گفته است که بهمن ماه ۹۲ چهار متهم در این راستا دستگیر شدند که نسبت به یکی از آن‌ها قرار منع تعقیب صادر شد و در حال حاضر این پرونده ۳ متهم اصلی دارد و برای این ۳ نفر به اتهام مشارکت در قتل عمدی کیفر خواست صادر شده است.

به گفته او “تحقیقات بازپرس، مواجهات حضوری و همچنین گزارش‌های مراجع ذیربط حکایت از این دارد که این ۳متهم، مقتول را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند و پزشکی قانونی نیز اعلام کرده که مرگ مقتول در اثر ضربات سنگین و متعدد وارده بوده است”.

پرونده بهنود رمضانی به شعبه ۸ دادگاه نظامی یک تهران ارجاع شده و تاکنون دو جلسه به گفته وکیل خانواده او برای رسیدگی به پرونده در این شعبه برگزار شده اما: دادگاه رسیدگی کننده در جلسه‌ای که برگزار شد اعلام کرد می‌خواهد تمام کارهایی که بازپرس انجام داده را دوباره انجام دهد. یعنی موضوع را دوباره به کارشناسی ارجاع داد و به همین خاطر احتمالا رسیدگی به این پرونده طولانی می‌شود. دادگاه دستور ارجاع موضوع به هیات کارشناسی ۳ نفره را صادر کرد، ولی ما معتقدیم وقتی هیات عالی پزشکی قانونی نظر داده است نمی‌توان دوباره موضوع را به یک هیات سه نفره ارجاع کرد؛ ضمن اینکه این هیات ۳ نفره تخصصی در این ارتباط نداشتند که این امر مورد اعتراض ما واقع شد و ما درخواست کردیم حداقل یک هیات ۵ نفره متخصص این موضوع را بررسی کنند.

وکیل خانواده بهنود رمضانی گفته است: در این پرونده طبق آیین دادرسی تحقیقات لازم توسط بازپرس انجام شده و قاضی دادگاه اگر تحقیقات را کامل نمی‌داند باید پرونده را برای تکمیل تحقیقات به دادسرا بفرستد ولی اگر تحقیقات را کامل می‌داند دیگر نمی‌تواند خودش دوباره تحقیقات را از ابتدا آغاز کند زیرا این باعث اطاله دادرسی است.

پس از جان باختن بهنود رمضانی، سردار رادان، فرمانده نیروی انتظامی تهران در مصاحبه ای از کشته شدن سه نفر در روز چهارشنبه سوری به دلیل انفجار نارنجک دستی خبر داد؛ برخی سایت های حکومتی هم نوشتند که بهنود رمضانی به علت انفجار بمب های دست ساز که در جیب هایش جاسازی کرده بود جان باخته است. شاهدان عینی، خانواده رمضانی و پزشکی قانونی این ادعاها را رد کرده و جز این گواهی دادند. پدر بهنود رمضانی در مصاحبه با “روز” اعلام کرد که پسرش شب چهارشنبه سوری از سوی موتورسواران به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته، دست، پا و گردن او شکسته، یکی از بیضه هایش ترکیده و جان باخته است.

یکی از شاهدان عینی جان باختن بهنود رمضانی هم در مصاحبه با “روز” گفته بود: همان موتورسوارانی که در خیابان ها ویراژ میدهند و حیدر حیدر می گویند. روی دو موتور هم کپسول مخصوص آتش داشتند. ما نه شعاری میدادیم نه کاری داشتیم. چهارشنبه سوری بود و ما مراسم سنتی مان را برگزار کرده بودیم. کم کم داشتیم خداحافظی میکردیم به خانه هایمان برویم، که یکباره هجوم آوردند و با باتوم و شوکر برقی شروع به زدن کردند. خیلی بد می زدند. مردم شروع به داد و بیداد کردند. عده ای به کمک آمدند و بسیجی ها کنار کشیدند. در اصل از آمدن و سر و صدای مردم ترسیدند به طوریکه یک موتورشان جا ماند. یکهو صدای داد و فریاد شنیدم که می گفتند کشتند.. کشتند…. بلند شدم و دیدم بهنود افتاده تکان نمیخورد…. آمبولانس آمد و او را به بیمارستان بردند ما هم رفتیم اما گفتند تمام کرده…. هنوز باورم نمی شود…. بعد نوشتند نارنجک دستی ترکیده و تکه تکه شده و… همه اینها دروغ است اینقدر زدند که او را کشتند؛ هیچ نارنجکی نترکید. اینقدربا باتوم زدند که هیچ جای سالمی در بدنش نمانده بود… چند نفرشان با یک ماشین فرار کردند البته دوستان ما شماره ماشین را برداشته اند…

خانواده بهنود رمضانی اما از سوی نیروهای امنیتی و نظامی تحت فشار قرار گرفتند؛ پدر و مادر او همزمان با اولین سالگرد جان باختن اش بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شدند. آنها به اتفاق عمه بهنود، به دلیل تلاش برای برگزاری مراسم ترحیم فرزندشان به ۲۰ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. پس از آن بود که این خانواده سکوت اختیار کردند. آنها پیش از آن بارها در مصاحبه های مختلف خواستار معرفی قاتلان فرزند دانشجوی خود شده و اعلام کرده بودند که از خون فرزندشان نخواهند گذشت و اینقدر پی گیری خواهند کرد تا دیگر هیچ پدر و مادری داغدار نشوند.

تاکنون شکایت هیچ یک از خانواده های جانباختگان اعتراضات بعد از انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ منجر به معرفی قاتل و قاتلان نشده است. تنها جانباجتگان بازداشتگاه کهریزک بودند که پرونده آنها به دادگاه راه یافته و مورد رسیدگی قرار گرفت.