گزینه نظامی فعلاً روی میز نیست

نویسنده

» واشنگتن پست و اظهارات سناتورهای آمریکایی

ژانی ذکریا 

جان مک کین، سناتور جمهوری خواه از ایالت آریزونای آمریکا روز چهارشنبه در جریان دیدار از اورشلیم گفت، اسرائیل در حال حاضر انجام یک حمله نظامی برای بازداشتن ایران از برنامه هسته ای خود را در دستور کار ندارد.

مک کین که به همراه جوزف آی لیبرمن سناتورمستقل از ایالت کانکتیکات و لیندزی گراهام سناتور جمهوری خواه از ایالت کارولینای جنوبی در اسرائیل به سر می برد، پس از دیدار با ایهود باراک وزیر دفاع  و گبی اشکنازی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل با خبرنگارن به گفتگو پرداخت.

مک کین در پاسخ به این سؤال که آیا از حمله نظامی اسرائیل علیه تأسیسات هسته ای ایران حمایت می کند یا خیر، پاسخ داد: “با توجه به شرایط حال حاضر ایران از نقطه نظر توسعه تسلیحات هسته ای، من فکر نمی کنم نه ما و نه دولت اسرائیل در نقطه ای قرار گرفته باشیم که چنین تصمیمی گرفته شود.”

مک کین و گراهام هیچیک از حمله اسرائیل در آینده، پشتیبانی بی و چون و چرا نکردند. مک کین گفت برای وی غیرممکن است که بگوید آیا از چنین عملیاتی پشتیبانی خواهد کرد یا خیر، زیرا “این اقدام تحت تأثیر شرایط بسیار مختلفی خواهد بود.” گراهام نیز گفت وی در حال حاضر از حمله نظامی اسرائیل پشتیبانی نمی کند زیرا “هنوز گزینه های بسیاری پیش روی ما هستند.” در عین حال، لیبرمن پاسخ مستقیم و صریحی به این سؤال نداد.

هر سه سناتور آمریکایی، برنامه هسته ای ایران را با حالتی غیردوستانه به عنوان یکی از بزرگترین چالش های استراتژیک در خاورمیانه توصیف کردند و گفتند در صورت شکست تحریم ها در مهار این برنامه، ممکن است استفاده از گزینه نظامی لازم باشد. 

لیبرمن گفت: “ما برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای از هر ابزارکه  لازم باشد استفاده خواهیم کرد؛ اگر امکانش وجود داشته باشد از ابزار دیپلماتیک و یا تحریم های اقتصادی و اگر لازم باشد از اقدام نظامی استفاده خواهیم کرد.”

در همین حال، خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه به نقل از علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران گزارش داد، تحریم ها می توانند سبب “کند شدن” روند فعالیت های هسته ای ایران شوند اما آن را متوقف نخواهند کرد.

 

منبع: واشنگتن پست- 8 ژوئیه