صف آرائی در برابر مردم

نویسنده
بهرام رفیعی ـ نازنین کامدار

» واکنش ها و تهدید رهبران جنش سبز پس از 25 بهمن

پس از استقبال مردم از درخواست راهپیمایی رهبران جنبش سبز برای حمایت از قیام مردم مصر و تونس و حضور گسترده آنان در تهران و سایر شهرهای کشور در 25 بهمن، چهره ها و رسانه های جناح حاکم که از واپسین ساعات دوشنبه شب حاضران در راهپیمایی 25 بهمن را “عده ای”، “ده ها نفر” و در مواردی “چند صد تن” اعلام کرده بودند، از صبح روز سه شنبه 26 بهمن درباره این وقایع موضع گیری کردند و ضمن تهدید رهبران جنبش سبز خواستار “برخورد جدی تر” با آقایان موسوی، کروبی و خاتمی شدند.

در نخستین این واکنش ها رییس مجلسی که به گفته محمود احمدی نژاد “دیگر در راس امور نیست” طی نطقی، راهپیمایی گسترده مردم در 25 بهمن ماه را “بددلی” خواند و گفت: “راهپیمایی در 25 بهمن برای حمایت از مردم مصر و تونس بود، این حرکت در حالی بود که تمام ملت ایران در 22 بهمن در دفاع از انقلاب مصر به صحنه آمدند اما برای این جریان انحرافی عده ای ورشکسته سیاسی خارج نشین و شاهزاده نگون بخت و مقامات و رسانه های اسرائیل و آمریکا در حمایت از آن چیزی کم نگذاشتند.”

علی لاریجانی که  خود از سوی نیروهای حامی دولت  از جمله “خواص بی بصیرت” است، همچنین مدعی دست داشتن آمریکا و اسراییل در راهپیمایی 25 بهمن شد و در ادامه اظهاراتش افزود: “آقایانی که در ایران اطلاعیه صادر کردند و در دام و تله طراحی شده آمریکا افتادند چگونه قدری تامل ننمودند که چه نفعی از این اقدام برای ملل منطقه حاصل می شود. آیا نباید از حمایت، وجد و سرور آمریکا و اسراییل و منافقین سلطنت طلبان تنفر حاصل می‌شد و آیا نام این اقدام چیزی جز گمراهی و فتنه است؟”

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین اضافه کرد: “می‌گویند ملت ایران که از قیام‌ها حمایت می‌کند چرا به این راهپیمایی‌های تصنعی و آمریکایی اجازه نمی‌دهد؟ نباید هم اجازه بدهد. چنانچه وزارت کشور در این امر تخلف می‌کرد قطعا مجلس با وزیر مربوطه برخورد می‌کرد آیا درست است که ما چشم خود را به واقعیات ضد انقلاب و آمریکا ببندیم و اگر قرآن نیز بر سر نیزه کردند بگوییم صحت دارد؟”

 

شعار برعلیه موسوی و کروبی و خاتمی

در پی این اظهارات علی لاریجانی، با صحنه گردانی تعدادی از چهره های حامی دولت در مجلس، همچون روح الله حسینیان، مهدی کوچک زاده، محمد کوثری، حسین فدایی، کاظم جلالی و پرویز سروری برخی از نمایندگان مجلس که عمده آنها به گزارش خبرگزاری ایلنا از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی(حامیان دولت) بودند با تجمع مقابل تریبون مجلس، شعارهایی علیه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی سر دادند.

از جمله اسماعیل کوثری، مهدی کوچک زاده و حمید رسایی فریاد می زدند که: “موسوی و کروبی اعدام باید گردند”، “هاشمی هاشمی بصیرت بصیرت”. حامیان دولت در مجلس همچنین کاغذی روی تریبون مجلس چسباندند که روی  آن نوشته شده بود: “ما نمایندگان خواستار محاکمه و اشد مجازات موسوی و کروبی به جرم فساد فی الارض و اقدام علیه امنیت ملی هستیم.”

 

بیانیه 223 نفره

این اما همه اعتراض روز گذشته مجلس نبود.  رسانه های افراطی از جمله خبرگزاری فارس دیروز مدعی انتشار بیانیه 223 راهیافته مجلس درباره راهپیمایی 25 بهمن شدند که طی آن آمده است: “ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئولیت مستقیم حادثه شهادت یک دانشجوی بسیجی را در روز 25 بهمن ماه 89 در تهران و نیز سایر خسارات وارده و بهره‌برداری دشمنان را از این حرکت ضد‌مردمی و ‌ضد‌اسلامی و ضد‌انقلابی، متوجه آقایان موسوی و کروبی می‌دانیم و معتقدیم کاسه صبر ملت از مدارا در برابر این آقایان لبریز شده و همگان خواستار اعمال اشد مجازات نسبت به اینان هستند.”

هیچ یک از خبرگزاری هایی که مدعی انتشار این نامه شده اند، اسامی امضاء کنندگان آن را منتشر نکرده اند؛ این درحالیست که این نامه در صحن علنی قرائت شده است.

درمقابل اما رسانه های افراطی با انتشار “نام نمایندگان سکوت کننده در برابر مفسدان فی الارض” از محمدرضا تابش نماینده اردکان، علی محمد مقیمی نماینده خمین، محسن نریمان نماینده بابل، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان، محمدرضا خباز نماینده کاشمر، علی اکبر نماینده یزد به عنوان حامیان فتنه در مجلس یاد کرده اند.

 

حداد عادل هم بود

غلامعلی حدادعادل، رییس مجلس هفتم و کسی که حامیان دولت در انتخابات داخلی مجلس او را “آلترناتیوی” برای علی لاریجانی می دانن، د نیز از قافله عقب نماند و درباره راهپیمایی 25 بهمن گفت:“اقدام کروبی و موسوی که از طرفداران خود دعوت کردند جدا از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن در روز 25 بهمن به خیابان‌ها بیایند و تحت عنوان حمایت از مردم مصر با دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران مخالفت کنند، تعجب‌آور و تأسف‌بار است.”

پدر عروس آیت الله خامنه ای همچنین افزود: “این آقایان پیش‌بینی می‌کردند در صورتی که وزارت کشور چنین مجوزی صادر نکند و نیروهای انتظامی در خیابان‌ها حضور پیدا کنند باز هم برای رسانه‌های غربی خبر ایجاد می‌کنند تا کینه خود را به امام، نظام و رهبری نشان دهند. آنها پیش خود حساب کرده بودند که در هر حال برنده هستند اما به آنها می‌گوییم که شما در هر حال بازنده بوده و هستید.کار شما شبیه برادر حاتم طائی است که برای معروف شدن در چاه زمزم ادرار کرد و معروف شد”.

سخنان حداد عادل موجب واکنش سایت نزدیک به مهدی کروبی شد. سحام نیوز در مطلبی با عنوان “بازخوانی پرونده حدادعادل؛ انتصابات خانوادگی یا کفایت!” نوشت: “جای بسی تعجب است که کسی اکنون در تریبون های مختلف دم از انقلاب و سرمایه های آن میزند که تا پیش از آن در سمت «پادو و کیف بر مسئول دفتر فرح پهلوی» مشغول به خدمت به انقلاب و مردم انقلابی بوده است!! چه خدمتی و چه منصبی!!؟ و البته شاید اگر از آقای «حداد به اصطلاح عادل» پرسیده شود که بهترین خاطرات دوران قبل از انقلاب شما چه بوده؛ وی به برگزاری مراسم جشن تولد ولیعهد(رضاپهلوی) اشاره نماید که پدر ایشان در آن ایام، همه ساله با آذین بستن و چراغانی نمودن کوچه و محله، این واقعه را جشن می گرفتند!!و اما یک سخن با آقای حداد عادل که ریاست کمیسیونی را در مجلس عهده دار شده که البته هیچ بهره ای از آن نبرده است! آقای حداد؛ جنابعالی بعد از انقلاب و البته آنهم به دلیل انتصابات خانوادگی(و نه کفایت) به این مقام و شهرت و موقعیت رسیده اید و متاسفانه سرنوشت نظام و ملتی که از یک انقلاب و جنگ تحمیلی عبور نموده، اکنون به دست امثال جنابعالی افتاده که با آن هرچه می خواهید بر اساس منافع شخصی خود رفتار می کنید و نیز در حال عقده گشایی با مردم و خدمتگذاران واقعی این نظام هستید”.

 

یک کمیته دیگر تشکیل شد

جدای این موضع گیری ها و اظهارات تعدادی دیگر از حامیان دولت در مجلس با خبرگزاری فارس، روز گذشته علی لاریجانی همچنین دیروز دستور تشکیل کمیته “بررسی ابعاد مختلف گروهی ضد انقلاب” را خطاب به نمایندگان مجلس صادر کرد.

او در این باره با اشاره به راهپیمایی 25 بهمن گفت: “روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی شوراها و امور داخلی، اصل 90 قانون اساسی، فرهنگی و حقوقی و قضایی در اسرع وقت کمیته‌ای تشکیل داده و ابعاد مختلف و سیر این جریان را بررسی کنند تا در نهایت گزارشی به مجلس ارائه دهند تا هم نمایندگان و هم ملت بدانند که چگونه باید با این جریان برخورد کرد. دستگاه‌های مختلف نیز باید وظایف خود را در این خصوص بدانند.”

بلافاصله پس از این اظهارات، شهاب الدین صدر نایب رییس مجلس نیز که ریاست نیمه دوم جلسه علنی روز گذشته مجلس را برعهده داشت از تشکیل اولین جلسه این کمیته خبرداد و گفت: “اولین جلسه این کمیته امروز در حین جلسه علنی تشکیل شد و با سرعت کارها دنبال می‌شود.”

درهمین باره خبرگزاری ایلنا خبرداده که: “در حین جلسه علنی امروز روح الله حسینیان رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی، اسماعیل کوثری و حسین ابراهیمی، حسین فدایی نایب کمیسیون اصل 90، غلامعلی حدادعادل رییس کمیسیون فرهنگی، علی شاهرخی رییس کمیسیون حقوقی و قضایی جلسه ای در گوشه صحن علنی مجلس تشکیل دادند و مدتی به گفت وگو نشستند.”

این دستور لاریجانی درحالی است که پس از حمله نیروهای انتظامی به کوی دانشگاه  و همچنین وقوع جنایات بازداشتگاه کهریزک نیز علی لاریجانی دستور تشکیل دو کمیته برای بررسی این وقایع را صادر کرده بود که  با گذشت بیش از یکسال و نیم  تاکنون هیچ گزارشی از سوی این کمیته ها ارایه نشده است.

 

فتنه جای دیگرست 

در کنار موضع گیری های برخی اعضای مجلس اما محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از رقبای  موسوی و کروبی در انتخابات ریاست جمهوری 88 نیز یکی از کسانی بود که نسبت به راهپیمایی گسترده مردم در  25 بهمن موضع گیری کرد و گفت:“دشمنان باید بدانند که بحث ولایت فقیه و دفاع از رهبری برای ما حیثیتی بوده و ما از همه وجودمان در این راه هزینه خواهیم کرد اما بیگانگان سعی دارند که این حیثیت را مخدوش کنند.”

او که همین روز شنبه آیت الله قره باغی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری درباره اش گفته بود “از رضایی بوی انقلاب به مشام نمی رسد” و وی را فردی خوانده بود که “در مسیر مستقیم حرکت نمی کند” در ادامه اظهاراتش افزود: “ما باید راه نظام و رهبری را محکم ادامه داده و در هر جایگاهی که هستیم، سکوت نکنیم. نیروهای انقلاب و معتقد به جمهوری اسلامی باید شفاف و روشن خط خود را از جریانات انحرافی و فتنه گر جدا کرده و با آن مرزبندی کنند.”

فرمانده سابق سپاه پاسداران و کسی که هفته پیش سایت صراط نیوز از سایت های اصولگرای حامی دولت نوشته بود “رضایی همچنان خواص بی بصیرت است” همچنین موسوی و کروبی را “عمله آمریکا” خواند واضافه کرد: “قطعنامه‌ها و گفتارهای مسئولان آمریکایی نشان می‌دهد که این آدم‌ها فقط مستمسک بوده‌اند و جریان فتنه جایی دیگر طراحی و رهبری می‌شد.”

 

بسیج هم بیانیه داد!

از سویی دیگر، نهاد شبه نظامی بسیج نیز روز گذشته با صدور بیانیه ای نسبت به حضورگسترده مردم در راهپیمایی 25 بهمن واکنش نشان داد و خواستار “برخورد جدی تر با سران فتنه” شد.

فرماندهان بسیج در این بیانیه دو دانشجوی کشته شده در 25 بهمن را که بدست نیروهای انتظامی و لباس شخصی کشته شدند “بسیجی” خوانده و راهپیمایی 25 بهمن را اعلام جنگ مسلحانه فتنه گران نامیده اند.

نویسندگان این بیانیه که در خبرگزاری های رسمی منتشر شد در ادامه نوشته اند: “استفاده از سلاح گرم در پناه اغتشاشات، نوعی اعلام جنگ مسلحانه فتنه‌گران علیه ملت غیور و ظلم‎ستیز ایران است که نباید از چشم مسئولان پنهان بماند.”

فرماندهان  بسیج همچنین در این بیانیه مدعی شده اند: “امروز نوکری سران فتنه برای رژیم صهیونیستی مثل روز روشن شده و اگر کوچکترین تردیدی بر این وابستگی رذیلانه وجود داشت حوادث روز گذشته همه تردیدها را در اینکه سران فتنه مهره‌های بازی صهیونیسم‌اند، برطرف کرده است. این واقعیت تکلیف دستگاههای امنیتی کشور در برخورد با فتنه‌گران را سنگین‌تر می‌کند.”

 

جامعه مدرسین!

همچنین خبرگزاری فارس در واپسین ساعات روز سه شنبه اطلاعیه ای  از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به راهپیمایی 25 بهمن را منتشر کرد که به نوشته این خبرگزاری به امضای شیخ محمدیزدی رییس این تشکیلات رسیده است.

در این بیانیه نیز مردم حاضر در راهپیمایی گسترده 25 بهمن “مشتی فریب خورده” نامیده شده و آمده: “تحرکات و آشوبگری مذبوحانه مشتی فریب خورده در روز 25 بهمن ماه که با هدایت سران فتنه و با رهبری استکبار جهانی به ویژه آمریکا، انگلیس و اسرائیل انجام گرفت خشم ملت شریف و وفادار ایران را برانگیخت.”

شیخ محمد یزدی در این اطلاعیه نوشته: “فتنه‌گران و اربابان خارجی آنها باید بدانند که این تحرکات مذبوحانه از سوی ملت سلحشور ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند و سرانجام صبر مردم ولایت‌مدار و انقلابی ایران به سر خواهد آمد.”

همچنین در این اطلاعیه از اعضای مجلس بخاطر واکنش های روز سه شنبه به راهپیمایی 25 بهمن تشکر شده: “جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن حادثه 25 بهمن ماه (1389) و نیز با تشکر از اقدام انقلابی نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، از مراجع ذی‏صلاح می‌خواهد با اجرای مر قانون درباره هدایت کنندگان و عوامل آشوب به وظایف خود در برابر این تحرکات عمل نمایند.”

 

وزیر دفاع دولت احمدی نژاد

از میان اعضای دولت نیز روز گذشته احمد وحیدی وزیر دفاع فعلی و از فرماندهان سابق سپاه نسبت به راهپیمایی 25 بهمن واکنش نشان داد.

وی مدعی شد: “دیروز عده‌ای در دفاع از مصر در خیابان‌های تهران تظاهرات کردند جالب اینجاست که این تظاهرات به نام مصر و تونس بود ولی در این تظاهرات حتی یک شعار به نفع مصر داده نشد. این در حالی بود که یک هفته پیش تمام گروهک‌ها و جریان‌های خارج از انقلاب و سلطنت‌طلبان بسیج شده بودند تا این جریان را به راه بیندازند که در نهایت توانست دو هزار نفر را در تهران و در چند شهرستان دیگر جمع کند.”

او که در میان جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران سخن می گفت در عین حال که راهپیمایان 25 بهمن را “عده ای” توصیف کرده بود اضافه کرد: “در صحبت‌ها و سخنرانی‌ها نگذارید جوان‌ها راه غیر را بروند چون باید خود را برای میدان‌های دشوارتر آماده کنیم و هنوز میدان‌های دیگری وجود دارد.همین حرکتی که این آقایان می‌کنند هیچ توجیه عقلی، دینی، شرعی و ملی ندارد و این به این معنی است که هنوز خود را آماده نکرده‌ایم.”

وی در ادامه به حاضران توصیه کرد: “اگر امروز افرادی مانند امیر شمخانی، محسن رضایی و سردار رفیق‌دوست در مقابل چنین افرادی فریاد نزنند و از ارزش‌ها دفاع نکنند پس به چه کسی می‌توان گفت این کار را بکند. این آقایانی که این حرکت‌ها را آغاز کرده‌اند قرار است، ما را به کجا ببرند، تمام کعبه آمال ما در همین جاست و ما الان نباید به هیچ چیز توجه کنیم زیرا اصل انقلاب، رهبری و ولایت فقیه است.”

 

سناریوهای خطرناک فارس نیوز

درحالی در تمام واکنش های روز گذشته به راهپیمایی گسترده مردمی در 25 بهمن ماه، پروژه برخورد با رهبران جنبش سبز برجسته شده است که رسانه های افراطی جناح حاکم، از جمله خبرگزاری فارس نقش پررنگی ایفا کرده اند.

خبرگزاری فارس از نخستین دقایق بامداد 26 بهمن  از برگزاری یک تحصن “خود جوش مردمی”  در میدان ارک تهران خبر داد و مدعی شد که “مردم در میدان ارک تحصن خواهند کرد تا رهبران فرقه سبز مجازات شوند”.

این خبرگزاری سپس در نخستین ساعت سه شنبه شب با انتشار گزارشی از برگزار شدن این تحصن خبرداد و نوشت  که: “دانشجویان، طلاب و اقشار مختلف مردم تهران پس از نماز مغرب و عشاء شب گذشته(سه‌شنبه) به صورت خودجوش در میدان ارک و مقابل دادسرای عمومی و انقلاب تهران تحصن کردند و تحصن‌کنندگان با نصب طناب‌‌داری در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب تهران مترسک میرحسین موسوی را به دار آویخته و آتش زدند.”

در گزارش تصویری که این خبرگزاری منتشر کرده کسانی همچون حسن غفوری فرد، مهدی کوچک زاده و حمید رسایی در حال سخنرانی و یا در میان جمع 50 نفره ای در حال صحبت کردن دیده می شوند.

این درحالی است که پیش از این سایت جوان، وابسته به سپاه پاسداران نیز در نوشته ای با عنوان “آیا صحنه اعدام سران فتنه را خواهیم دید؟”عکسی مونتاژ شده از صحنه به دار آویخته شدن سه محکوم به اعدام  با تصاویر موسوی، کروبی و خاتمی را منتشر کرده بود.

فعالیت خبرگزاری فارس در این زمینه درحالی است که عصر یکشنبه 24 بهمن ماه، حمید رضا مقدم فرد، مدیرعامل این خبرگزاری نزدیک به نهادهای نظامی- امنیتی در بوشهر گفته بود:” هنوز زمان محاکمه سران فتنه نیست.”

او در ادامه البته طی اظهاراتی تهدید آمیز گفته بود: “یک نگرانی وجود دارد و آن این است که همان اتفاقی که خلیفه سوم و عثمان رخ داد و عثمان را در خانه کشته و پیراهن خونی وی را بهانه جنگ و جدل های بعدی کردند، برای سران فتنه و از داخل منازل شان تکرار شود.”

حمیدرضا مقدم فر سپس اضافه کرده بود: “البته  نظام جمهوری اسلامی برای خاتمی، موسوی و کروبی تیم های حفاظت خوبی تعیین کرده که به خوبی محافظت شده تا زمان زمان محاکمه و اجرای حکم الهی درباره آنها فرا برسد.”