صحنه

نویسنده
میترا سلطانی

سانسور درحد نهایت

 

 

درحالی که گروههای نمایشی حاضر در جشنواره تئاتر فجربا گذراندن سه مرحله بازبینی ماموران سانسورچی مواجه شدند واجرای آثار خود را با حذف وتعدیل بسیاری از صحنه ها و دیالوگ ها به مرحله پایانی رسانده اند، مدیران نظامی تالار مولوی با دستور مستقیم فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران آثاری را که در آن مجموعه فرهنگی به صحنه می روند را مورد ارزیابی دوباره قرار می دهند.

به گزارش خبرنگاران روز در تهران شش نمایش زیر در تالار مولوی بر صحنه خواهند رفت: 24 به کارگردانی اسماعیل سعیدیان، ملاقات به کارگردانی غلامرضا یاری، دربیشه به کارگردانی جواد نمکی، اینجا چراغی روشن بود به کارگردانی علی موسویان، لونه شغال به کارگردانی رضا صابری، ویتسک به کارگردانی دو وان ایم از کره جنوبی.

 این نمایش ها پس از گذران سه مرحله بازبینی شورای نظارت وزارت ارشاد و ماموران سانسوردر دولت دهم، برای اجرای نمایش های خود در تالار مولوی تهران مجوز دریافت کردند. اما از طرف مدیریت سالن به آنها اعلام شد که نمایش ها باید توسط گروه ممیزی سالن هم بازبینی شود. براساس این ابلاغیه، تصمیم نهایی توسط مسعود مطهری نژاد، حسین فدای حسین، محمد باقر قهرمانی وتاجبخش فنائیان گرفته می شود.

پس از اختلافات شدید مرکز هنرهای نمایشی و جهاد با مدیران دانشگاه تهران بر سر مالکیت تالار مولوی و حمله شبانه ماموران حراست داشنگاه تهران به این سالن وپلمپ آن بود که مدیریت مجموعه هنری تالار مولوی به دست اندرکاران نظامی دانشگاه انتقال یافت. درپی این تغییرات رابطه مرکز هنرهای نمایشی با تالار مولوی قطع شد و همه کارکنان وابسته به مرکز هنرهای نمایشی و جهاد دانشگاهی از سالن مولوی اخراج شدند.پلمپ 60 روزه این سالن با اعتراض شدید هنرمندان تئاتر مواجه شد اما فرهاد رهبر با حفظ مواضع تند دانشگاه هیچ عکس العملی را نسبت به اعتراض های رسانه ها و هنرمندان تئاتر نشان نداد.با گذشت دوماه از پلمپ تالار وتغییرات بنیادین این مرکز هنری در انتخاب کارمندان و سیاست های اجرایی نمایش ها، بیانیه مطهری نژاد به عنوان مدیرجدید مولوی آب پاکی را بر دست همگان ریخت.درمحتوای این بیانیه اشاره به حفظ ارزش ها اسلامی، ترویج و اشاعه آثار اجرایی مذهبی و دفاع از آرمان های انقلاب و امام و هفت سال دفاع مقدس به عنوان رکن اصلی و اولویت شورای انتخابی نمایش ها آمده بود.

به این ترتیب نخستین اقدامات شورای انتخاب آثار این مرکز برای جدایی سیاست های آن با دیگر سالن های نمایشی وابسته به اداره هنرهای نمایشی به این شکل تعریف و اعلام شد.

چندی بعد و با روی کار حسین مسافر آستانه به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی اقدامات تازه ای برای حفظ روابط طبیعی گردانندگان تالار مولوی و وزارت ارشاد صورت گرفت. به این ترتیب اغلب پیش شرط های مدیران دانشگاه تهران درباره همکاری ودراختیار گذاشتن این سالن به اداره تئاتر جهت برپایی جشنواره فجروهمیاری مجدد این نهادها با یکدیگر مورد پذیرش مرکز هنرهای نمایشی قرار گیرد.

اما درآستانه برپایی بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر ومعرفی پنج گروه از ایران و یک گروه از کره جنوبی به آن سالن بحث بر سر گزینش وبازبینی مجدد این نمایش ها از سوی مدیران دانشگاه تهران باعث اختلافات شدیدی میان دو طرف شده است.اختلافاتی که به به نظر می رسد تنها آسیب دیدگان آن شش گروه مجری تئاتری هستند.

رضا صابری از پیشکسوتان تئاتر مشهد که نمایش “لونه شغال” را در بخش مسابقه بین الملل تئاتر فجر درمولوی به صحنه می برد به روز می گوید: “اینها یک سال است که خودشان هم نمی دانند که قرار است با این سالن و خانواده تئاتر چه کنند… افرادی که مولوی را با قدمت چند ساله ی خود به سادگی تهدید به ویرانی و ایجاد فضای سبز می کنند به شکل واضح از دردلسوزی با تئاتری ها رفتار نخواهند کرد. به نظر می رسد که وجود تالار مولوی در میان دارایی های دانشگاه تهران به عنوان یک غده سرطانی است و آنها به هرصورت می خواهند از این اوضاع رهایی یابند.از یک نمایش یک ساعته تا اینجای کار 13 دقیقه آن قبلا حذف شده و حالا آقایان در تالار مولوی خواستار این هستند که چندین دیالوگ متن هم گفته نشود.به یکباره بگویند برویم به منزلمان. متوجه نمی شوم که چرا مدیران جشنواره تن به این ذلت داده اند و ریاست مرکز هنرهای نمایشی وهمکارانشان چه می کنند.”

جواد نمکی کارگردان جوان نمایش “دربیشه” به مسئولین جشنواره اعلام کرده است که درصورت ادامه اوضاع تالار مولوی نمایش خود را در این سالن به اجرا نخواهد گذاشت.نمکی درگفتگو با بولتن روزانه جشنواره تئاتر فجر می گوید: “خدا می داند که هنرمندان دراین روزها چقدرمورد آزار و اذیت قرار می گیرند.امیدوارم که این فشارها کمتر شود تا گروهها با امنیت خاطر دست به تولید آثارشان بزنند.این همه رعب و وحشت در شان تئاتر و سینمای ایران نیست.”