دسترسی ایران به بمب عقب افتاد، نرمش می توان کرد

نویسنده

» مقاله ای از واشنگتن تایمز در تشریح سیاست های جدید آمریکا

الی لیک

اسرائیل و آمریکا اخیرا درتخمین هایشان در مورد زمان دسترسی ایران به سلاح اتمی تجدید نظر کردند، این اقدام در پی بازتاب مشکلات برنامه های اتمی ایران در تولید دستگاه های سانتریفوژ بزرگ، صورت گرفته است.

مه یر داگان رئیس پیشین موساد به روزنامه های اسرائیل گفت که گمان می کند که ایران قادر نیست تا سال 2015 بمب اتمی بسازد. این گفته های آقای دوگان که اخیرا از کارش کناره گرفته است اهمیت زیادی دارد زیرا از سال 2002 که او به ریاست موساد رسید ایران در مرکز توجه این سازمان قرار گرفت.

تخمینی که آقای دوگان زده است با تحلیل های سرویس های جاسوسی آمریکا برابری می کند که گفته بودند ایران برای ساخت سانتریفوژ های بیشتر و تهیه تجهیزات لازم برای این کار دچار مشکل شده است.

تخمین های جدید اطلاعات ملی آمریکا نزدیک به یک سال است که تغییر نکرده است اما تحلیلگران انتظار دارند که اطلاعات جدیدی تا ماه آینده منتشر شود.

به نظر می رسد که مشکلات ایران، حاصل کارشکنی های پنهانی اسرائیل و تلاش های آمریکا علیه برنامه های اتمی این کشور است.

گفته می شود یک ویروس قوی به نام استاکس نت اوایل امسال به تاسیات اتمی ایران حمله کرده است. از آن زمان به بعد محمود احمدی نژاد در ملا عام در مورد مشکلاتی که برای کامپیوتر های مورد استفاده در برنامه های اتمی ایران بوجود آمده است، صحبت کرده است.

هیچ کشوری تاکنون مسئولیت فرستادن ویروس حساس استاکس نت را بر روی این کامپیوتر ها که باعث بالا رفتن و کم شدن سرعت سانتریفوژ ها می شود و آنها را بی مصرف می کند، به عهده نگرفته است.

ویکی لیکس در ماه گذشته اعلام کرد که وزارت امورخارجه آمریکا این نکته را که اسرائیل به رهبری آقای داگان یک جنگ پنهان علیه برنامه اتمی ایران را آغاز کرده است، تایید می کند.

در سندی که از دیدار نیکلاس برنز و آقای داگان  بدست آمده که مربوط به 17 اوت سال 2007 است، معلوم شده است که این استراتژی یکی از پنج رکن اسرائیل برای مهار برنامه های اتمی ایران است.

این پنج رکن شامل دو موضوع دیگر هم می شود که یکی از آنها “اقدامات پنهانی” و “تغییر اجباری حکومت” یا حمایت از مخالفان حکومت ایران است.

در این دیدار آقای داگان به نیکلاس برنز گفته است که آمریکا و اسرائیل تخمین های متفاوتی از زمان دستیابی ایران به سلاح اتمی دارند. آقای دوگان گفته است:« تهدید ایران مسلم است، حتی اگر زمان آن متفاوت باشد.»

در تحلیل های اخیر آمریکا در مورد استاکس نت گفته می شود که این ویروس در سال 2009 فرستاده شده است.

در این تحلیل آمده است که ایران هزار سانتریفوژ جدیدش را اواخر سال 2009 و اوایل 2010 در نطنز بکار انداخته است. همچنین در این مقاله آمده است که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در حال حاضر وزیر امور خارجه ایران است گفته است که غربی ها یک سال و چند ماه قبل ویروس هایی به سیستم کامپیتری برنامه های اتمی ایران فرستاده اند.

پاتریک کلاوسون، کارشناس موسسه سیاست خاورنزدیک در واشنگتن می گوید: “مسلما طبق گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران برنامه های اتمی مهمی دارد که برملا نشده است.”

 او می گوید: “نگرانی بزرگ این است که ایران تاسیسات مخفی دارد که به این کشور اجازه می دهد مشکلات تکنیکی اش را بپوشاند.”

آقای کلاوسون خاطرنشان کرد که یکی از نگرانی های او این است که ایران به دلیل روابطش با کره شمالی که تجهیزاتش را آزمایش کرده است، همچنان قادر باشد که به سلاح اتمی دست پیدا کند.

واشنگتن تایمز، 9 ژانویه