دومین معاون اول رفتنی است؟

نویسنده
اردلان صیامی

» تنهاماندن دولت در دفاع از رحیمی

مساله رحیمی با اصرار رییس دولت در دفاع از وی از اختلاف به منازعه بدل شده است؛ منازعه ای که مجلس ودستگاه قضا را در مقابل دولت قرار داده. علنی شدن دعوا بر سر رحیمی ومتهم بودن او از نظر دستگاه قضا، باعث شده برخی از ناظران از نزدیک شدن زمان عزل دومین معاون اول دولت دهم خبر دهند؛ هر چند رییس دولت فعلا مقاومت میکند.

 رحیمی و مشایی که از نزدیکان احمدی نژاد در دولت دومش هستند از ابتدای شروع به کار این دولت برای او هزینه تراشیده اند. مهرماه سال گذشته بود که الیاس نادران با تشکیک در مدرک دکترای رحیمی، مساله معاون اول را به افکارعمومی کشاند. بعد هم که داستان پرونده بیمه ایران وحلقه فاطمی مطرح شد. این منازعه که با شکایت طرفین به قوه قضاییه کشیده شد، ابتدا با سکوت چند ماهه این قوه رو به رو بود ولی موضوع رحیمی واتهامات میلیاردی وارده به او قابل حذف شدن از افکار عمومی نبود.

 اینگونه بود که روز 29 آذرماه محسنی اژه ای وجود پرونده رحیمی در دستگاه قضا را تایید کرد وعنوان داشت که وی به عنوان متهم باید در دادگاه حاضر شود. دو روز بعد رحیمی تصمیم گرفت با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی از خود دفاع کند اما به دلایل نا معلومی این نشست خبری لغو شد؛ چند روز بعد هم مشایی -دیگر بال پر هزینه احمدی نژاد - گفت: “فکر می کنم آقای رئیس جمهور در حفظ معاون اول سفت تر شد.”

 در آن هنگام در تهران شایعه شده بود که بیت رهبری به رییس دولت اعلام کرده باید معاون اول خود را در اسرع وقت تغییر دهد واحمدی نژاد نیز در پی این تغییر است؛ صحبتهایی هم از بقایی واستاندار خراسان برای جانشینی رحیمی نیزبه میان آمد اما این شایعات جامه واقعیت نپوشید ودولت از رحیمی دفاع کرد. گرچه شایعات هنوز از دلخوری بیت رهبری از رییس دولت حکایت دارد.

دور بعدی داستان رحیمی با برنامه دیروز، امروز، فردا در 5شنبه گذشته رقم خورد. مهمانان برنامه یکی از دستگاه قضا، مصطفی پورمحمدی، یکی از دولت، معاون پارلمانی ویکی هم از مجلس، الیاس نادران بود. بحث اصلی هم مبارزه با مفاسد اقتصادی بود. آنچه این برنامه را دستمایه منازعات تازه سیاسی بین دولت ومجلس و دعوای زیر پوستی دولت با قوه قضاییه کرد گفته های الیاس نادران بود. وی در این برنامه زنده تلویزیونی  که به مفاسد اقتصادی و دست اندازی های برخورد با آن اشاره داشت، بر صفحه تلویزیون از پرونده بیمه ایران به عنوان نمونه یاد نمود و گفت: “مثلاً در پرونده بیمه ایران، همه آنهایی که متهم شده بودند، جز یک نفر دستگیر شدند” و مجری پرسید: “آن یک نفر چه شد؟ که  نادران پاسخ داد: “اول رئیس جمهور گفتند آن را هم دستگیر کنیم اما بعد از آن از دفتر رئیس جمهور تماس گرفتند که ایشان مخالفت شدید دارند.”

وی در بخش دیگری باز بااشاره  به رحیمی وحضورش دردیوان محاسبات گفت: “در دیوان محاسبات در مجلس هفتم  برخورد شخصی شده و در بررسی نمایندگان به کشف اسنادی منجر گشته است که به عنوان نمونه، فردی 4 میلیارد تومان در دادگاه متهم و زندان هم بود و در این پرونده که به بودجه و مجلس نیز مرتبط نبود، شاکی را در دیوان محاسبات خواستند و به شاکی گفتند شکایتت را پس بگیر و نگرفت و دیوان محاسبات به دادستان وقت نامه نوشت که این شخص علی الظاهر بدهی هایش را پرداخت نکرده و دادستان به استناد به همین نامه، شاکی را بازداشت کرده و متهم نیز قرار وثیقه 4 میلیاردی اش، تبدیل به قرار کفالت شده و از کشور متواری شد!”
پس از این سخنان، رییس دولت در واکنش به گفته های نادران به دفاع تمام عیار از معاون اولش پرداخت و ضمن متخلف خواندن نادران، “متهم کردن کسی که حضور ندارد” را “خیلی بد” خواند.
وی افزود اگر کسی مدرکی دارد باید آن را به دستگاه قضایی بدهد؛ این در حالی است که توکلی، نماینده نزدیک به نادران اعلام کرد سه قاضی عالیرتبه به اتفاق اتهام رحیمی را قطعی می‌دانند و عدم احضار وی صراحتاً با قانون اساسی ناسازگار است.
اما گفته های احمدی نژاد بی پاسخ نماند. سایت اصولگرای تابناک با اشاره به رفتار احمدی نژاد د رمناظره های انتخاباتی 4 نکته را مطرح کرد.

تابناک در ابتدا نوشت: “نخست اینکه طرح اتهاماتی علیه افراد توسط رئیس جمهور در تلویزیون، در حالی صورت می گرفت که آن افراد اصولا حتی پرونده ای به عنوان متهم در دستگاه قضایی نداشتند، در حالی که دادستان کل کشور، قاضی پرونده و سه قاضی دیگر، معاون رئیس جمهور را دست کم متهم می دانند.”
و: “دوم آنکه در ماجرای مناظرات 88، رئیس جمهور در حالی اتهاماتی را علیه اشخاص مطرح کرد که خود آن افراد یا دست کم نماینده ای از آنان برای پاسخگویی حضور نداشتند و این در حالی است که در برنامه اخیر «دیروز، امروز، فردا» مجموعه دولت نیز به موازات دیگر قوا، نماینده ای را برای دفاع از معاونش فرستاده بود که اتفاقا تریبون برنامه، بیش از آنکه در اختیار نماینده مجلس باشد، به یاری مدیریت ضعیف برنامه از سوی مجری، در اختیار ایشان بود.”
درادامه: “طرح اتهام علیه آقای رحیمی در برنامه تلویزیونی از سوی فردی صورت گرفت که وظیفه نمایندگی خود را با استناد به اعلام دادستان کل کشور درباره این اتهام، پیگیری قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین عمل به دغدغه های رهبر معظم انقلاب انجام داد و علی القاعده سود شخصی در آن دخیل نبود، در حالی که در مناظرات انتخاباتی، طرح اتهام علیه افراد برای بهره برداری سیاسی و حذف رقیب انتخاباتی بود که همین بی اخلاقی در خطبه های نماز جمعه 29  خرداد نیز مورد تذکر رهبر انقلاب قرار گرفت.”
و نهایت اینکه  رئیس جمهور حتی در دفاع خود از جناب معاون اول، به طرح اتهام علیه یکی از نمایندگان مجلس می پردازد و وی را خلافکار می خواند، تا بدین وسیله رحیمی را تبرئه کند.

فردا نیوز هم که وابسته به طیف قالیباف است در این مورد نوشت: “ظاهراً افشاگری‌های رسانه‌ای درباره اتهام فساد مالی افراد تمامی ندارد و دومینوی خطرناکی که محمود احمدی‌نژاد به عنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری دهم شروع آن را کلید زد همچنان قربانی می‌گیرد. در مرحله جدیدی از این افشاگری‌ها که ماجرای آن با اظهارات آقای اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در کنفرانس خبری خود و اظهارات احمد توکلی در سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره ماجراهای آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور آغاز شد با واکنش احمدی‌نژاد وارد مرحله تازه‌ای شد. این در حالی است که احمدی‌نژاد که به عنوان رئیس دولت دهم با شعار «پاک دستی» وارد کارزار انتخابات شده بود، به جای استقبال از رسیدگی به پرونده معاون خود برای رفع اتهامات موجود، خود نیز به افشاگری پرداخت و طرف مقابل را به داشتن پرونده‌های سنگین متهم نمود.”

حملات سایت های اصولگرا را عصر ایران ادامه داد که: “طبیعتا این قبیل اظهارات از آنجایی که حاوی حمایت یک مدیر از مسئول زیر دست خود است، قابل توجیه است و هر مدیری عموما تلاش می کند از نیروهای خود حمایت و جانبداری کند که البته در این زمینه هم آفاتی وجود دارد و ممکن است مدیر بالا دستی چوب فعالیت های مخرب مسئول زیر دست خود را بخورد، اما جدا از قضاوت درباره پرونده معاون اول رییس جمهوری و صحت و سقم اتهامات مطرح شده در این پرونده (که قاعدتاً باید دستگاه قضا نظر نهایی را بدهد) نظر ریاست محترم جمهوری را به مناظرات انتخابات ریاست جمهوری دهم در خرداد 1388 جلب می کنیم که خود ایشان در آن مناظرات پشت سر افرادی که در جلسه مناظره حضور نداشتند انواع و اقسام اتهامات را مطرح کردند و جالب این است که صداوسیما هم به افراد مورد اتهام هیچ وقتی برای پاسخگویی، حتی پس از برگزاری انتخابات نداد.”

اما سایت آینده نیوز که معمولا انتقادهای تندی به دولت وارد میکند در این برهه این سخن رییس دولت را اتفاقا حق دانست ونوشت که: “متهم کردن شهروندان به ارتکاب جرم حتی در دادگاه نیز از مصادیق افترا بوده و اگر شخص شکایت کننده نتواند اتهام خود را ثابت کنند، متهم می تواند با شکایت متقابل از شاکی وی را بعنوان افترا تحت تعقیب قرار دهد. در این شرایط متهم کردن فردی از تریبون رسانه ملی در برابر چشم میلیونها بیننده به ارتکاب جرائم سنگین مالی از مصادیق افترا می باشد.”

در ادامه اما این سایت پیشنهاد زیرکانه ای می دهد: “در این شرایط موثرترین اقدامی که می تواند هم موجب اقناع افکار عمومی نسبت به ابهامات پرونده مذکور گردد و هم از نقض حقوق شهروندی محمدرضا رحیمی جلوگیری کند، حضور رحیمی و نادران در یک برنامه زنده در برابر یکدیگر می باشد تا پس از طرح اتهامات، رحیمی بتواند در برابر افکارعمومی از خود دفاع کند. البته در صورتی که محمدرضا رحیمی نسبت به حضور در برابر الیاس نادران تمایلی نداشته باشد، می توان از سایر همفکران نادران مانند علیرضا زاکانی یا احمد توکلی در این برنامه استفاده کرد. با این حال به نظر می رسد حضور رحیمی بدون طرف مقابل در رسانه ملی نه تنها ابهامات را برطرف نمی کند، بلکه موجب تقویت شائبه ها در موضوع می گردد.”