تحریم ها و دورنمای فعالیت بی پی

نویسنده

» مقاله وال استریت ژورنال درباره فشار بر حوزه انرژی ایران

گای کازان- بنوا فاکن 

 

شرکت نفتی بریتیش پترولیوم احتمالاً یک میدان گازی در دریای شمال را که مالکیت آن با ایران مشترک است، تعطیل خواهد کرد. این نشانه ای دیگر از تأثیر تحریم های جدید اروپا بر حوزه نفت و گاز جمهوری اسلامی است. 

وزیران اتحادیه اروپا روز دوشنبه با تصویب ضوابط جدید، سرمایه گذاری مشترک شرکت های غربی با ایران در حوزه انرژی را نیز ممنوع کردند.

این تحریم ها برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره بر سر برنامه هسته ای آن کشور تنظیم شده اند.

 کاترین آشتون سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، تحریم های جدید بر میدان گازی “رام”، تحت مالکیت مشترک بریتیش پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران تأثیر خواهد گذاشت و “می تواند منجر به تعطیلی آن شود.”

تعطیلی این میدان گازی به خودی خود تأثیر ناچیزی بر بریتیش پترولیوم انگلستان و یا ایران خواهد گذاشت. رام یک میدان کوچک است و روزانه 15هزار بشکه نفت تولید می کند و تنها 5 درصد تولیدات نفت و گاز انگلستان از دریای شمال را تشکیل می دهد. مقامات اتحادیه اروپا می گویند این میدان، تنها سرمایه گذاری مشترک ایران با غرب در نوع خود در محدوده اروپاست.

اما تأثیر این رویداد هرچقدر هم که ناچیز باشد، از آغاز تأثیر تحریم های سنگین بر حوزه انرژی ایران حکایت دارد. صنعت انرژی ایران با روگردانی فزاینده شرکت های غربی روبرو شده است.

شماری از شرکت های بزرگ نفتی و تجاری ظرف ماه های اخیر از تأمین بنزین برای ایران دست کشیده اند و تعدادی از پالایشگاه های بزرگ نیز از واردات نفت خام ایران صرفنظر کرده اند.

برخی از شرکت های بزرگ حوزه انرژی نظیر راپسول اسپانیا، از قراردادهای توسعه منابع عظیم گازی جمهوری اسلامی کنار کشیده اند و شرکت های بزرگ مهندسی، فروش تجهیزات و قطعات به تهران را متوقف کرده اند.

رعایت تحریم ها یک روند همه گیر نبوده است. روسیه در سال جاری به کار تأسیس اولین نیروگاه هسته ای ایران در بندر بوشهر پایان داد و کار سوختگذاری این نیروگاه از روز سه شنبه آغاز شده است. برخی شرکت های کره جنوبی نیز هنوز در طرح های انرژی ایران حضور دارند و شرکت گازپروم روسیه نیز سرگرم گفتگو برای توسعه میادین نفت و گاز ایران است.

بریتیش پترولیوم اعلام کرده در انتظار انتشار قوانین اتحادیه اروپا در خصوص ایران است تا جزئیات تحریم های جدید مشخص شود و مادامیکه این قوانین بررسی نشود، “نمی توانیم تأثیر احتمالی آن بر اقدامات خود در رام را ارزیابی کنیم.”

سخنگوی این شرکت تأکید کرد “بریتیش پترولیوم همواره به قوانین کشورهای طرف همکاری عمل می کند.”

وی گفت: “در اینجا اتحادیه اروپا از موقعیت محکم خود در دنیا به شیوه ای کاملاً صحیح استفاده می کند و در همکاری با ایالات متحده، به ارسال این پیام روشن به ایران دست زده که مذاکره بر سر برنامه هسته ای حائز اهمیت است و درصورت عدم انجام چنین مذاکراتی، فشار اتحادیه اروپا تشدید خواهد شد.”

وزارت خارجه انگلستان از ابراز نظر در خصوص احتمال تعطیلی سرمایه گذاری مشترک بریتیش پترولیوم با ایران خودداری کرد.

سخنگوی این وزارتخانه گفت “این به بریتیش پترولیوم ربط دارد که درباره نحوه رعایت قوانین در خصوص رام، تصمیم گیری کند.”

وی خاطر نشان کرد تحریم های یاد شده بر شرکت های انگیسی اثر خواهند گذاشت.

وی افزود: “با این حال، اگر ایران به فعالیت هسته ای فعلی خود ادامه دهد، هزینه احتمالی آن برای این کشور بیش از انگلستان خواهد بود.“ 

سرمایه گذاری مشترک برای عملیات در میدان گازی رام در اوائل دهه 1970 و هنگامی که ایران هنوز تحت حاکمیت شاه بود، تنظیم شده بود.

بریتیش پترولیوم اعلام کرد منابع میدان رام معادل 135 میلیون بشکه نفت و 800 میلیون فوت مکعب گاز است که درصد کمی از منابع اثبات شده 12 تریلیون فوت مکعبی گاز انگلستان را تشکیل می دهد.

از دست دادن رام، اثر ناچیزی بر درآمدهای نفتی و گازی ایران خواهد داشت. صورت حساب تنظیم شده از سوی طرف ایرانی در ماه آوریل، از درآمد 54.5 میلیون پوندی از میدان یاد شده در سال 2009 و سود 17.6 میلیون پوندی در این سال حکایت می کند. شرکت نفت ایران به عنوان زیرمجموعه شرکت بین المللی نفتیران در سال 2008، ضرر 62.7 میلیون پوندی را گزارش کرده بود.

تحریم ها همین حالا هم سبب پیچیدگی کار برای شرکت های نفت و گاز انگلستان شده اند اما هنوز اثرات چشمگیری برجا نگذاشته اند.

در گزارش سالانه شرکت بریتیش پترولیوم آمده است: “در نتیجه تحریم های ایالات متحده برای محدودیت تجارت با شرکت های وابسته به ایران، این شرکت از استفاده از تجهیزات متعلق به منابع آمریکایی و یا شرکت های تحت مالکیت آمریکا، در طرح های بعدی خود خودداری خواهد کرد و تمامی تجهیزات یاد شده را در اسرع وقت جایگزین خواهد کرد”.

 

منبع: وال استریت ژورنال- 27 اکتبر