تندروهای دیروز، حامی احمدی نژاد شده اند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» روانبخش: علمای انقلابی، افراطی نیستند

در حالی که رهبر جمهوری اسلامی، از زدن برچسب “افراطی” به برخی از طلاب انتقاد کرده بود، حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه، به انتقاد از تندروی های رخ داده در سال های پیش پرداخت.

وی در گفتگویی اعلام کرد: “اغلب آن دسته‌ای که کارهایی از جمله کفن‌پوشی و… را انجام می‌دادند، همان طلاب تندرو و سوپرانقلابی امروز هستند که به آنها اشاره کردم و همان‌ها حالا جزو طرفداران دولت به حساب می‌آیند که ما در حوزه علمیه قم، از همین طلاب تندرو و فعالیت‌های‌شان نگرانیم.”

وی با اشاره به برخی حملات انجام شده در سال های اخیر به روحانیون از سوی طرفداران دولت، اظهارکرد: “برخی طلاب تندرو یا سوپرانقلابی یا خیلی تیزرو هستند که به اسم دفاع از اسلام و انقلاب، اگر مرجعی کوچک‌ترین اظهارنظری کرد یا چیزی گفت، ممکن است حدود و شؤون او را رعایت نکرده و شروع به بی‌ادبی یا تهاجم لفظی به ایشان کنند و یک نوع هتک‌حرمت و کارهای غیر اخلاقی درباره مراجع صورت بگیرد که این امر از نظر ما امری ناصحیح است.”

سخنان وی در حالی بیان شده که رهبر جمهوری اسلامی هم در قم، درهمین زمینه چنین گفته است: “باید مراقب باشد؛ نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند تهمت افراطی‌گری به او بزنند. از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد. جوانهای انقلابی بدانند؛ همان طور که کناره‌گیری و سکوت و بی‌تفاوتی ضربه میزند، زیاده‌روی هم ضربه میزند؛ مراقب باشید زیاده‌روی نشود. اگر آن چیزی که گزارش شده است که به بعضی از مقدسات حوزه، به بعضی از بزرگان حوزه، به بعضی از مراجع یک وقتی مثلاً اهانتی شده باشد، درست باشد، بدانید این قطعاً انحراف است، این خطاست. اقتضای انقلابیگری، اینها نیست.  انقلابی باید بصیر باشد، باید بینا باشد، باید پیچیدگی‌های شرائط زمانه را درک کند. مسئله اینجور ساده نیست که یکی را رد کنیم، یکی را اثبات کنیم، یکی را قبول کنیم؛ اینجوری نمیشود. باید دقیق باشید، باید شور انقلابی را حفظ کنید، باید با مشکلات هم بسازید، باید از طعن و دق دیگران هم روگردان نشوید، اما باید خامی هم نکنید؛ مراقب باشید. مأیوس نشوید، در صحنه بمانید؛ اما دقت کنید و مواظب باشید رفتار بعضی از کسانی که به نظر شما جای اعتراض دارد، شما را عصبانی نکند، شما را از کوره در نبرد. رفتار منطقی و عقلائی یک چیز لازمی است.”

گرچه آقای خامنه ای، همزمان این را نیز گفته است که: “به همه توصیه کنیم که نیروهای انقلابی را متهم به افراطی‌گری نکنند؛ بعضی هم اینجوری دوست میدارند. عنصر انقلابی، جوان انقلابی، طلبه‌ی انقلابی، فاضل انقلابی، مدرس انقلابی در هر سطحی از سطوح را متهم کنند به افراطی‌گری؛ نه، این هم انحرافی است که به دست دشمن انجام میگیرد؛ واضح است.”

نواب سخنان را در پاسخ به سئوالی این چنینی مطرح کرد:” بحث طلاب تندرو پیش آمد، بد نیست اشاره‌یی به فعالیت برخی افراد کنیم که به اسم جمعی از طلاب در زمان دولت قبل، در بعضی مواقع کفن‌پوش به خیابان می‌آمدند، اما مشاهده می‌کنیم که همین افراد در زمان فعلی درباره برخی مسائلی که اتفاقا بزرگان حوزه نسبت به آن واکنش نشان دادند بی‌تفاوت بودند.”

سخنان نواب، اما بسیار سریع با واکنش حامیان دولت مواجه شد. قاسم روانبخش، دبیر سیاسی نشریه پرتو ـ نزدیک به مصباح یزدی ـ که از وی به عنوان یکی از سردمداران تجمعات در دولت خاتمی یاد می شود، در این زمینه گفت: “در جمع بسیجیان قم، مقام معظم رهبری از این دولت انقلابی حمایت کردند. خوب است آقای نواب که خودش را مدعی ولایت می داند به بیانات رهبری توجه کند. ایشان فرمودند که دشمن می خواهد این دولت را تضعیف کند و می خواهد اوضاع را تیره و تار نشان بدهد. از سفر آقای احمدی نژاد چقدر مقام معظم رهبری تجلیل کردند؟ ایشان فرمودند این دولت شعارهای اسلام و امام و انقلاب را زنده کرده. بنابراین علیه چنین دولتی نباید کفن پوشید؛ بلکه در برابر کسانی که قصد تضعیف دولت را دارند، باید کفن پوشید.”

روانبخش این سخنان رادر گفتگو با سایت رحانیوز، مطرح کرد. سایتی که حامی احمدی نژادست. این سایت در خبر خود، نواب را “مشاور فرهنگی رییس مجلس”[علی لاریجانی] معرفی کرده است.

روانبخش همچنین افزوده است: “ما البته از این خوشحالیم که کسی علیه جریان انقلابی حوزه موضع می گیرد که ضمن تاسیس مرکز ادیان در حوزه علمیه قم، پایگاهی برای جریان روشنقکری منفعل غربی ایجاد کرده است. این افتخار دارد کسی که در رأس مرکز ادیان است، نسبت به طلاب و فضلای انقلابی چنین موضعی بگیرد. فراموش نمی کنیم که مدیر مرکز ادیان با روزنامه شرق مصاحبه کرد و مسائلی را مطرح کرد که این حرف اعتراض بسیاری از فضلا، علما و طلاب حوزه را به دنبال داشت.”

وی همچنین با اشاره به حمایت نواب از میرحسین  موسوی در انتخابات سال گذشته، افزود: “افتخار می کنیم که آقای نواب که الان با جمع طلاب و علمای انقلابی مخالفت می کند، کسی است که در هشت سال اصلاحات به آقای خاتمی نزدیک بود و در سال 84 هم در ستاد آقای هاشمی کار می کرد و در سال 88 هم از هواداران موسوی بود. برخی از اساتید و اعضای هیات علمی مرکز ادیان در روز 30 خرداد در خیابان انقلاب با لباس روحانیت در صف اول فتنه گران در مقابل نظام و انقلاب ایستادند و جریان فتنه را رهبری می کردند که عکس ها و تصاویرشان در سایت ها هم آمد. البته چنین شخصیتی اگر به طلاب و فضلای حوزه چنین اتهاماتی را بزند، این جای شکر دارد نه جای ناراحتی!”

روانبخش و نقش وی در تجمعات، از سوی اصول گرایان چنین تعریف می شود: “از سال اول ریاست جمهوری آقای خاتمی، بسیاری از مردم قم و طلاب حوزه علمیه با فردی آشنا شدند که در بیشتر راهپیمایی های آن دوران در بالای ماشین مخصوص تظاهرات ها و راهپیمایی ها قرار می گرفت و شعارهای از پیش تعیین شده را اعلام می کرد. در آن روزها که بازار اعتراض به اعمال گوناگون دولت وقت به وسیله اینگونه اقدامات زیاد بود ما نمی دانستیم که اصلا ایشان خودش اینگونه تجمعات را، راه می اندازد. کم کم دوستان طلبه و مردم قم همه آقای روانبخش را شناختند و پس از مدتی اگر در یکی از تجمعات ایشان را نمی دیدند دلشان برایش تنگ می شد. یادمان نمی رود، در جریان تحصن طلاب در مسجد اعظم قم در اعتراض به کاریکاتور موهنی که به حضرت آیت الله مصباح یزدی توهین شده بود ایشان از اعضای اصلی مدیریت این تحصن بود.”

این وبلاگ نویس اصولگرا، دلیل تعطیلی تظاهرات روانبخش و یارانش را پس از انتخاب احمدی نژاد چنین بیان می کند: “می گویند این آقا از مشاورین غیر رسمی رئیس جمهور شده است. چون با اینکه سوتی های فراوانی از جانب مشاورین و معاونین رئیس جمهور داده شد مثل صحبت های آقای شمقدری در مورد علماء، حرفها و اعمال مختلف آقای مشائی و…. دیگر خبری از آن راهپیمائی ها و کفن پوشی ها نبود.”

اما روانبخش کفن پوشان را چنن تعریف و دلیل سکوت آنان در این دوره را بازگو کرده است: “طلاب و فضلای انقلابی در هشت سال دولت مدعی اصلاحات در صحنه بودند. اخیرا مقام معظم رهبری هم اشاره کردند که دوره این مسائل گذشت، مقصود همین برهه بود که به خدا و پیغمبر و قرآن و شهید و شهادت و همه چیز اهانت می کردند. در چنین شرایطی طلاب و فضلای حوزه وقتی فریاد می زدند و کسی به فریاد آنها اعتنا نمی کردند، حتی کفن پوش هم در عرصه خیابان ها حضور پیدا می کردند و در تحصن سه روزه ای شرکت کردند که علما و مراجع نیز در آن تحصن شرکت داشتند که این یک افتخار است. البته آقای نواب در این دوره هشت ساله، سابقه چنین اعتراض‌هایی را در پرونده خود ندارد. نه اعتراض به عملکرد دولت اصلاحات، نه کفن پوشی و نه در حضور در تحصن حتی هنگامی که به دین خدا و ارزش ها اهانت می شد. ما به این افتخار می کنیم که چنین شخصیتی الان به ما انتقاد می کند.”