لایحه تلافی جویانه نمایندگان مجلس ایران

نویسنده

» گزارش لس آنجلس تایمز

رامین مستقیم و پل ریشتر

بیش از یک سوم نمایندگان مجلس ایران لایحه شتاب دادن به برنامه های هسته ای در صورت اعمال تحریم های جدید علیه این کشور را امضا کردند.

در یک اقدام به ظاهر تلافی جویانه، صد نماینده مجلس لایحه ای را امضا کردند که به موجب آن درصد غنی سازی اورانیوم از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد می رسد. همچنین از سر گیری ساخت راکتور آب سنگین اراک که منجر به تولید پلوتونیوم، سوخت بمب اتمی،خواهد شد نیز در این لایحه مطرح شده است.

نمایندگان مجلس این لایحه را امضا کرده و به هیات رئیسه مجلس داده اند که می تواند بررسی آن را متوقف کند.

برخی از طرفداران تحریم در آمریکا معتقدند که این تهدید توخالی است. آنها می گویند به دلیل فشار های اقتصادی که غرب بر ایران وارد کرده است، این کشور نمی تواند از دور مذاکرات بعدی در مورد برنامه های اتمی اش خارج شود.

اما این لایحه شاهد دیگری است که نشان می دهد بین دو طرف همچنان تنش وجود دارد. ایران و شش قدرت جهان یک توافقنامه موقت شش ماهه را امضا کرده اند که بموجب آن ایران باید برنامه های اتمی اش را متوقف کند.

این شش کشور یک دهه است که برای محدود کردن برنامه های اتمی ایران با این کشور درحال گفتگو هستند. بسیاری از این کشور ها بیم آن دارند که ایران در پی تولید سلاح اتمی باشد؛ اتهامی که ایران همواره آن را رد کرده است.

مهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت که طبق این طرح، در صورت اعمال تحریم های جدید، برنامه های اتمی ایران شتاب می گیرد.

مقامات ایرانی می گویند که اورانیوم غنی سازی شده با درصد بالا را برای سوخت اتمی کشتی ها و زیردریایی ها تولید خواهند کرد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم گفت در صورتیکه گفتگو ها با شکست مواجه شود، ایران برنامه های اتمی اش را از سر خواهد گرفت. وی گفت که راکتور آب سنگین اراک، که یکی از نگرانی های مهم غرب بود، تا ۸۰ درصد تکمیل شده است.

با وجود لابی سنگین کاخ سفید برای تصویب نشدن تحریم های جدید، ۲۶ نماینده لایحه تحریم های جدید را امضا کرده اند که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، آن را اعمال خواهند کرد. کسی تا کنون موفق به متوقف کردن این لایحه نشده است و نمایندگان ارشد دموکرات از جمله سناتور چارلز شومر از نیویورک، سومین سناتور دموکرات ها در سنا، از آن حمایت می کنند.

همچنین، عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران روز چهارشنبه هشدار داد که عدم توافق بین ایران و شش قدرت جهان بر سر موارد کلیدی رسیدن به توافق نهایی را طولانی تر می کند.

وی همچنین هشدار داد که “هیچ تحریم جدیدی پذیرفته نخواهد شد و تشدید تحریم ها روح مذاکرات را از بین می برد.»

عراقچی گفت: “از آنجایی که قبلا نیز شاهد عدم اعتماد طرف مقابل بودیم، نمی توانیم کاملا نسبت به متعهد بودن آنها مطمئن باشیم.”

منبع: لس آنجلس تایمز، ۲۵ دسامبر