موسوی و کروبی به زودی محاکمه می‌شوند

نویسنده
حسین محمدی

» توصیه جنتی به "اقلیت حامی نظام"

هم‌زمان با اعلام قصد هیات پارلمانی اروپا برای دیدار با موسوی و کروبی درسفرشان به تهران٬ اصول‌گرایان باز هم از “فتنه” می‌گویند: احمد جنتی سخن از وظیفه “اقلیت حامی نظام” برای حفظ آن کرده٬ و هیات اروپایی هم به نقل از محمدجوادلاریجانی گفته است که موسوی و کروبی به زودی محاکمه خواهند شد.

تاریا کرونبرگ، رییس هیات پارلمانی اروپا٬ که چندی پیش به تهران سفر کرده بود٬ در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی خبر داد که این هیات قصد داشته “با خانواده زندانیان سیاسی و با کسانی که در حصر خانگی هستند، یعنی موسوی و کروبی ملاقات کند که البته امکان نداشت”. وی همچنین از قول محمدجوادلاریجانی٬ رییس ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه٬ گفته است که “در آینده نزدیک”٬ میرحسین موسوی و مهدی کروبی محاکمه خواهند شد.

هیات پارلمانی اروپ٬ در سفر به تهران٬ علاوه بر دیدارهای رسمی٬ ملاقاتی نیز با نسرین ستوده و جعفر پناهی داشتند که با اعتراض گسترده اصول‌گرایان مواجه شد. پس از اعتراض نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی اصول‌گرا٬‌ مشخص شد که اجازه این دیدار توسط محمدجواد لاریجانی٬ داده شده است.

 دیدار این هیات با اکبر هاشمی رفسنجانی و محمدجواد ظریف هم خبرساز شد. بلند نشدن رییس این هیات در هنگام ورود هاشمی‌رفسنجانی به محل ملاقات٬ و تکرار این رفتار در عکسی که از دیدار این هیات با محمدجواد ظریف در وضعیت مشابهی منتشر شده٬ اعتراض اصول‌گرایان رابرانگیخت.

برخی از اصول‌گرایان معتقدند که این حرکت٬‌ به عمد و برای توهین به یکی از مسئولان جمهوری‌اسلامی انجام شده و مردم حامی جمهوری‌اسلامی٬‌ از این توهین ناراحت هستند و به آن اعتراض دارند.

هم‌زمان با این اعتراض‌ها٬ احمد جنتی٬‌ دبیر شورای نگهبان٬ در سخنرانی خود در جمع “سرپرستان دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات شهرستا‌‌ن‌ها”٬ گفته است افرادی که “خدمت‌گذار خدا” هستند، “ولو اینکه در اقلیت باشند”٬ وظیفه دارند نظام جمهوری اسلامی را حفظ کنند.

وی با اشاره به اعتراض‌های پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ درباره آن اتفاق‌ها نیز گفته: “فتنه ۸۸ یک هشدار و یک درس عبرت‌آموزی بود… در سال ۸۸ چند نفر پیدا شدند که با الهام از خارج و دیکته های بیگانگان، سعی کردند مملکت را به هم بزنند. عده‌ای آگاهانه و هدف‌دار با هدف براندازی نظام وارد صحنه شدند و دست به آشوب‌گری، فتنه‌انگیزی و حیثیت‌زدایی زدند و عده‌ای از مردم هم به دلیل فقدان، فریب آنان را خوردند… در ایجاد بصیرت عمومی، ما کم‌کاری کردیم. دیگر نباید این‌گونه مسائل تکرار شود. باید روشنگری صورت گیرد. این روشنگری‌ها هم باید با هدف الهی و تحت لوای خداوند متعال صورت گیرد”.

احمد جنتی اما تنها فردی از میان اصول‌گرایان نیست که در روزهای گذشته٬ درباره اعتراض‌های سال ۸۸ سخن گفته است. علی‌رضا زاکانی٬ نماینده اصول‌گرای مجلس٬ در گفتوگویی با سایت جهان‌نیوز - که نزدیک به خود اوست - به بیان برخی جزییات ملاقات هیات ۶ نفره منتخب علی لاریجانی٬ رییس مجلس هشتم٬ با اکبر هاشمی‌رفسنجانی٬ میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و محسن رضایی پرداخته است.

این کمیته ۶ نفره علاوه بر زاکانی٬ شامل کاظم جلالی، الیاس نادران، محمدحسن ابوترابی‌فرد، حمیدرضا کاتوزیان و علی عباس‌پور تهرانی بود. این هیات توسط علی لاریجانی تشکیل شده بود تا به بررسی اعتراض‌های رخ داده به اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ بپردازد.

زاکانی با ارائه شرحی از دیدارهای این گروه٬ گفته است که مهدی کروبی و میرحسین موسوی٬ دلیل قابل قبولی برای ادعاهای خود پیرامون تقلب در انتخابات نداشته‌اند. وی همچنین گفته است که محسن رضایی هم ادعایی درباره تقلب در انتخابات کرد٬ اما “به آقای رضایی گفتم اگر این استدلال شماست، این استدلال از پایه سست است، به دلیل اینکه الکترونیکی نیست که در لحظه اعلام شود و آقای رضایی هم پاسخی نداشت و معلوم بود استدلال غلطی را هدف‌گذاری کردند”.

به گفته زاکانی این هیات به سه کاندیدای معترض گفته است که صندوق‌هایی را که درباره‌شان تردید وجود دارد مشخص کنند تا آرای آن‌ها بازشماری شود؛ مساله‌ای که از سوی این سه تن پذیرفته نشده است.

زاکانی همچنین به دو دیدار این هیات با هاشمی‌رفسنجانی و نامه‌ای که وی درباره اعتراض‌ها نوشت٬ اشاره کرده وگفته است: “با آقای هاشمی جلسه گذاشتیم، این جلسه بعد از خطبه‌های نماز جمعه مقام معظم رهبری در ۲۹ خرداد بود و آقای هاشمی هم خیلی خوشحال بودند و می‌گفتند مقام معظم رهبری موضع ایشان را مشخص کرده‌اند. ما به آقای هاشمی گزارش دادیم که صحبتی با دوستان شد و هیچکدام دلیلی بر تقلب ارائه نکردند و فقط کلی گویی کردند، لذا ما مطالبه داریم که شما نامه‌ای یا بیانیه‌ای بدهید که محصولش این باشد که شرایط به سمت حالت غیرالتهابی می‌رود و خطاب به مردم باشد. آقای هاشمی گفت من نامه می‌دهم البته نامه‌ای که با سلیقه خودم می‌نویسم. ما گفتیم به هر حال شما موضع خودتان را اعلام کنید که بعدها شنیدیم نامه را نوشته‌اند اما خانواده مانع انتشار آن شده بودند”.

زاکانی در این مصاحبه اشاره کرده که در دیدار نخست این کمیته با هاشمی‌رفسنجانی٬ وی به این گروه گفته است: “آقای هاشمی گفت در مدتی که از انقلاب می‌گذرد از ۵۷ تا امروز در این ۳۲ سال هیچ حادثه‌ای به اندازه ی پیچیدگی این حادثه‌ای که اتفاق افتاد نیست. آقای هاشمی در همان هفته اول گفت این حادثه بسیار سختی است و بعد یک نکته‌ای را گفت که برای من خیلی جالب بود و این بود که من با شناختی که از مقام معظم رهبری دارم یقین دارم که ایشان از این حادثه، انقلاب را سالم به بیرون می‌برند و با تدبیرشان نمی‌گذارند حادثه‌ای به انقلاب برخورد کند”.

این سخنان زاکانی٬ به مناسبت روز نهم دی منتشر شده است. نهم دی ماه٬ روزی است که در آن حامیان جمهوری‌اسلامی در سال ۸۸ و پس از اعتراض‌های رخ داده در روز عاشورا٬ در شهرهای مختلف ایران تجمع کردند. تجمع‌هایی که از سوی مخالفان برنامه‌ریزی شده از سوی حکومت خوانده شد. برخی رسانه‌ها نیز همان زمان اقدام به انتشار اسنادی پیرامون برنامه‌ریزی برای این تجمع‌ها از سوی دولت کرده بودند.

در تحولی دیگر حسین شریعتمداری٬ نماینده منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در موسسه کیهان٬ در سخنرانی خود در دانشگاه تهران٬ گفته است که “علت فتنه ۸۸ انتخابات نبود؛ انتخابات فقط بهانه بود و ماجرا از سال ها قبل تدارک دیده شده بود. تحریم‌ها نتیجه شکست آمریکا در فتنه ۸۸ بود و اگر ۹ دی نبود٬ تحریم‌ها علیه ایران اتفاق نمی‌افتاد. یکی از دستورالعمل‌ها بعد از ۹ دی، معتبر کردن حمله نظامی بود و مقصود آن‌ها از معتبر کردن این بود که آنها می‌دانستند که حمله نظامی به ما فایده‌ای ندارد”.

به گفته شریعتمداری “۹ دی ایستگاه آخر فتنه بود؛ فتنه‌ای که یک فصل چند ماهه را به جای سه ماه طی کرد و مردم صبوری پیشه کردند و خشمشان را فرو خوردند… امروز سرانی که شما را فریب داده‌اند در سوراخ موش پنهان شده اند. اگر سران فتنه را آزاد کنند خود شما آنها را می‌کشید، مگر ندا آقا سلطان را شما نکشتید و مگر بر قبر خالی مرثیه نخواندید؟… بزودی در کتابی اسامی تمام فتنه گران را اعلام خواهم کرد. حامیان کنونی فتنه اگر مامور یا مرفه بی درد نباشند خیلی از نظر فکری عقب افتاده‌اند”.

انتقادهای جدید خطاب به موسوی و کروبی در حالی بیان می‌شود که دو روز پیش حسام‌الدین آشنا٬‌ مشاور روحانی٬‌ در گفت‌وگویی با نشریه اندیشه‌پویا درباره حصر چنین گفته بود: “مسئله حصر چندجانبه است. همه جوانب را که شما حل کنید باز یک جانب باقی می‌ماند و آن کسی است که تحت حصر است. او باید تصمیماتی بگیرد. اگر او نتواند و یا نخواهد تصمیم بگیرد، کار برای همگان دشوار می‌شود. اگر تصور شما این باشد که آقای موسوی مظلومی است که تحت حصر است یک جور راهبرد می‌طلبد و اگر تصور این باشد که او از باب رأفت اسلامی در خانه‌اش حصر شده یک جور دیگر درباره موضوع فکر می‌کنید. بیان این ۲ فاصله زیادی است که تا وجه مشترکی میان نگاه مظلوم و ظالم‌بین پیدا نکنید و یک مصالحه اتفاق نیفتد همیشه سئوال باقی خواهد ماند”.

سخنان آشنا چند هفته پس از انتقادهای اصول‌گرایان از مطالبه رفع حصر بیان می‌شود. طی هفته‌ گذشته بسیاری از چهره‌های اصول‌گرا٬ نسبت به این مساله موضع‌گیری و رفع حصر را غیرقابل قبول توصیف کرده بودند.

حسن ممدوحی٬ نماینده مجلس خبرگان٬ با اشاره به بحث‌های اخیر گفته بود: “صحبت‌هایی که اخیرا درباره آزادی سران فتنه می‌شود از کم فهمی و به‌ اندازه شعور گویندگان این مباحث است”. به گفته ممدوحی “فتنه‌گران با این رویداد آبروی خود را بردند و بازگشت موسوی و کروبی هم ممکن نخواهد بود. حامیان فتنه هیچ کاری در جامعه از پیش نمی‌برند، چراکه بصیرت مردم فتنه‌ها را خاموش می‌کند”.

هم‌زمان حسین فدایی٬ دبیرکل جمعیت ایثارگران٬ هم با اشاره به اعتراض‌های رخ داده پس از اعلام نتایج انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸ چنین اظهارنظر کرده بود: “نمی‌توان به بهانه حفظ وحدت اتفاقات سال ۸۸ را نادیده گرفت”٬ زیرا “واقعیتی به اسم فتنه ۸۸ رخ داده آیا جایگاه و اعتبار نظام زیر سوال نرفت؟ مردم را مقابل هم قرار ندادند؟ دشمن را نسبت به ما جری نکرد؟ منافقین و سلطنت طلبان رجز خوان نشدند. حالا ما برای وحدت بگوییم این اتفاقات نیافتاد. اتفاقا برای وحدت باید بگوییم تا این اتفاقات تکرار نشود”.

وب‌سایت ندای انقلاب هم پیش از این نوشته‌ بود که “همزمان با فشار شماری از مسئولان دولتی به دستگاه قضا برای رفع حصر سران فتنه، هفته گذشته جلسه ای با محوریت بررسی حصر سران فتنه در دفتر آقای هاشمی رفسنجانی و با حضور محمد خاتمی و تعدادی از اعضای مجمع روحانیون برگزار شده است”٬ گرچه به گفته این وب‌سایت “تاکنون دستگاه قضایی با قاطعیت دربرابر اینگونه فشارها ایستاده است”.