بازداشت و بی‌خبری؛ پاسخ به مطالبات صنفی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آخرین وضعیت دستگیرشدگان روز کارگر

در حالیکه فعالان کارگری از ادامه بازداشت همکاران شان در روز جهانی کارگر و بی‌خبری برخی خانواده‌ها از وضعیت بستگان خود خبر داده‌اند، اتحادیه آزاد کارگران گزارش کرده که دو عضو بازداشت شده این تشکل، هنگام ملاقات با خانواده‌ها بار دیگر بر مطالبات صنفی خود تاکید کرده‌اند.

به گزارش ایلنا روز چهارشنبه، جعفر عظیم زاده و جمیل محمدی از فعالان کارگری که یک روز قبل از روز جهانی کارگر در تهران دستگیر شده بودند همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

داوود رضوی، از فعالان کارگری ایران در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی کار ایران با اشاره به نامشخص بودن مدت زمان قرار بازداشت عظیم زاده و محمدی افزوده از مازیار گیلانی‌نژاد، دیگر فعال کارگری هم که یک روز بعد از روز جهانی کارگر در شهر کرج بازداشت شده، خبری در دست نیست و خانواده‌اش نیز از وضعیت وی بی‌خبرند.

از روز دهم اردیبهشت امسال که بازداشت فعالان کارگری آغاز شد این نخستین بار است که یک منبع رسمی حکومتی دستگیری برخی از این فعالان را تائید و در خصوص وضعیت آنها اطلاع رسانی می‌کند.

جعفر عظیم زاده، جمیل محمدی روز پنج شنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه در آستانه روز جهانی کارگر در تهران دستگیر شدند.این دو به همراه پروین محمدی و سه عضو دیگر اتحادیه آزاد کارگران، فراخوانی برای برگزاری تجمعی به مناسبت روز جهانی کارگر در مقابل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تهران منتشر کرده بودند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران،در روز کارگر پروین محمدی و شاپور احسانی راد، دو عضو هیات مدیره این اتحادیه مقابل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازداشت اما ساعاتی بعد آزاد شدند.

این تشکل کارگری روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه اعلام کرد که خانواده‌های عظیم زاده و محمدی که برای پیگیری وضعیت این دو فعال کارگری به زندان اوین مراجعه کرده بودند سرانجام توانسته‌اند برای مدت کوتاهی با آنها ملاقات کنند.

این دو فعال کارگری در جریان ملاقات خود ضمن “محکوم کردن تعرض حکومت برای جلوگیری از تجمع کارگران که در روز جهانی کارگر درمحل وزارت کار که دراعتراض به اجرا نشدن ماده ۴۱ قانون کار در مورد مزد سال ۹۳ صورت گرفته بود، بار دیگر “مصرانه” برمطالبات کارگران ایران پافشاری کرده‌اند.

کارگران ایران امسال برای نهمین سال پیاپی موفق به دریافت مجوز راهپیمایی نشدند.

یک روز بعد از این مناسبت تعداد دیگری از اعضای سندیکای کارگران فلزکار مکانیک توسط ماموران امنیتی و نیروی انتظامی در روستایی در حومه برغان کرج بازداشت شدند.

این افراد به گفته یک فعال کارگری به همراه خانواده هایشان، طبق روال همیشگی این تشکل کارگری به قصد شرکت در “گلگشت” هفتگی این سندیکا در باغی در حومه برغان گرد هم آمده بودند.

شاهدان عینی این مراسم پیشتر به روز گفته بودند ماموران امنیتی و لباس شخصی در این مراسم به نیروی انتظامی برای بازداشت و ضرب و شتم کارگران و خانواده های آنها دستور می‌دادند. به گفته آنها تعداد زیادی از فعالان کارگری و خانواده‌های شان به صورت فله‌ای و غیر قانونی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

مازیار گیلانی نژاد که اینک ایلنا از بی‌خبری خانواده از وضعیت او خبر داده، از جمله اعضای بازداشت شده سندیکای کارگران فلزکار مکانیک است.

برخورد و بازداشت کارگران در تجمع‌های روز جهانی کارگر در حالی صورت گرفت که طبق اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، “تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است”.

 حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز ۱۱ اردیبهشت ماه در سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی کارگر گفته بود که شکل‌گیری تشکل‌های مدنی، مردمی و انجمن‌های خاص در میان کارگران باید آزاد و بدون مشکل باشد و کارگران بتوانند از طریق تشکل‌ها و جمعیت‌های آزادشان صدای خود را به گوش مسئولان و وزارت کاربرسانند.این در حالی بود که به راهپیمایی کارگران در روز جهانی شان، به علت همزمانی با سخنرانی وی مجوزه نداده بودند.

در واکنش به بازداشت‌های امسال، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه با انتقاد از سیاست‌های دولت در قبال کارگران خواستار آزادی فعالان کارگر زندانی شده است.