تحریم ها و افزایش قیمت نفت

نویسنده

» تحلیل کریستین ساینس مانیتور از بازار

اتان بیلبی

قیمت نفت خام برنت روز سه شنبه به دنبال اعمال تحریم های جدید علیه ایران به 108 دلار رسید و اثر نگرانی از اقتصاد های غربی در مورد تقاضای نفت را جبران کرد.

آمریکا، بریتانیا و کانادا روز دوشنبه تحریم های جدیدی را علیه بخش انرژی ایران تصویب کردند تا برای توقف برنامه هسته ای  به این کشور فشار وارد کنند.

قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژانویه با افزایشی معادل 1.45 دلار به بشکه ای 108.33 دلار رسید. قیمت نفت برنت در سال جاری 13 درصد افزایش یافته است.

نفت خام آمریکا هم برای تحویل در ماه ژانویه با 1.52 دلار افزایش به بشکه ای 98.44 دلاررسید.

کارتسن فریتش، کارشناس کامرزبنک گفت: “با تشدید فشار بر ایران خطرات ژئو پولیتیک افزایش یافته است.” او گفت: “این امر خطر اخلال در روند عرضه نفت را، چه عرضه مستقیم نفت توسط ایران یا از طریق بسته شدن تنگه هرمز که یک سوم نفت دریایی از آن عبور می کند، افزایش می دهد.”

سرمایه گذاران نگران آن هستند که حمله علیه تاسیسات هسته ای ایران، عرضه نفت این کشور، که دومین کشور صادر کننده نفت اوپک است، را متوقف کند و تردد نفتکش ها از تنگه هرمز دچار وقفه شود.

یکی از کارشناسان نفتی می گوید: “من تصور نمی کنم اسرائیل دست به چنین حمله ای بزند؛ این بیشتر یک بازی سیاسی است.” وی گفت هدف از این سخنان جلب حمایت کشورهای غربی بیشتری برای اعمال تحریم هاست.

عدم اطمینان از وضعیت بازار و فشار بحران بدهی ها در اروپا و آمریکا، بازهم سبب افزایش قیمت نفت شده است.

عبدالله البدری، دبیر اوپک روز دوشنبه گفت بازار جهانی نفت متوازن است و قیمت ها در وضعیت آرامی قرار دارند.

ایران در پاسخ به تحریم های جدید گفته است که این اقدامات بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و مانع از صدور محصولات پتروشیمی این کشور به اروپا نخواهد شد.

بروز ناآرامی در سایر کشورهای خاورمیانه نظیر مصر و سوریه نیز بر قیمت  نفت اثر می گذارد.

نظر سنجی تحلیلگران حاکی از آن است که میزان ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته کاهش یافته است.

بورس های جهانی نیز روز دو شنبه با تردید نسبت به توانایی سیاستمداران دو سوی اقیانوی اطلس در رسیدن به توافقی برای جلب اعتماد سرمایه گذاران، نزول کرد.

کمیته متشکل از قانونگذاران آمریکایی نتوانست به توافقی بر سر برنامه کاهش کسری بودجه برسد و این در حالی بود که ریسک اوراق قرضه اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و بلژیک افزایش یافته و باعث هجوم سرمایه گذاران به اوراق قرضه آلمان شده است.

اکنون بزرگترین نگرانی آن است که آیا سیاستمداران آمریکا قادر خواهند بود خود را از رکود اقتصادی که گریبانگیر آنهاست نجات دهند.

منبع - کریستین ساینس مانیتور -  22 نوامبر 2011