رکورد هاله نور شکسته می شود؟

نویسنده
فیروزه متین

» حکایت وزیر فن آوری از سرعت امام زمان و فیبرنوری

اگر چه اظهارات خلاف عرف و منطق وزرا و مقامات دولت ایران طی سال های اخیر به رویه ای معمول تبدیل شده و دیگر کمتر موجب تعجب ناظران و مخاطبان می شود، اما هراز گاهی در بین این اظهارات که به سرعت در قالب جوک و لطیفه” در بین مردم می چرخد، برخی اظهارات از دیگران عجیب تر است.

ماجرای “هاله نور” شاید مشهور ترین این اظهارات باشد که در همان بدو روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، نشان از آغاز دوره ای جدید در ادبیات مقامات حکومتی داشت و اینک در عرض چند ساعت تشابه سرعت امام زمان با فیبرنوری رکورد هاله نور را شکست.

تفکری که در مناظره تلویزیونی مشهور میرحسین موسوی و احمدی نژاد به عنوان نشانه ای از سیطره نگاه رمالی و جن گیری در کشور، بدان اشاره شد و اصولگرایان و حتی رهبر جمهوری اسلامی به تکذیب آن پرداختند گرچه بعد ها چنان اثبات شد که جن گیر دولت را هم قوه قضاییه دستگیر کرد، اما اعضای کابینه و نزدیکان رییس دولت را به تاملی واداشت چنان که هرگز دیگر سخن از انداختن میثاق نامه به آب چاه جمکران نگفتند.

با این همه حذر، اما اخبار و گزارش هائی که در زمان خود درز کرد نشان داد که اعضای کابینه احمدی نژاد به عنوان یک فرقه یا باند هیچ گاه از گفتن جملات عجیب و نامتعارف دست برنداشتند گرچه هیچ گاه هم به پای رییس خود رسیدند. مانند اظهارات زاهدی وزیر علوم وقت درباره غذا نخوردن خود و خانواده اش، اظهارات وزیر نفت درباره پاک کردن لکه نفتی خلیج مکزیک، ادعای مشایی درباره ارتباط با امام زمان و… تنها چند نمونه از دهها نقل قول و اظهار نظر خلاف عرف اعضای دولت بوده است.
به گفته یک کارشناس سیاسی، سوی دیگر فرهنگی که احمدی نژاد وارد فضای سیاسی و عمومی کشور کرد روحانیونی هم بودند که بی پروا شدند و نکته هائی را که نزدیک صد سال بود شنیده نشده بود باز بر زبان آوردند تا به قول خود به دوران مقدس شیخ طوسی برگردند. ماجرای نسبت بی حجابی و زلزله که کاظم صدیقی در نماز جمعه مطرح کرد و موجب راه افتادن کارناوالی جهانی به نام “سینه لرزه” شد نیز نمونه ای از نوع نگاه حاکم برکشور طی سال های اخیر است.  اما “توضیحات علمی” وزیر ارتباطات ایران در باره “سرعت امام زمان” و مقایسه آن با “فیبر نوری” شاید در نوع خود بی سابقه باشد.
محمد حسن نامی، وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد که از زمان روی کار آمدن وی، کشور به شکل جدی با بحران اینترنت مواجه شده است، آنطور که خبرگزاری فارس گزارش داده، دیروز در یک مراسم دولتی که چند سفیر نیز در آن شرکت داشته اند به “نوضیح علمی در باره سرعت فیبر نوری و سرعت تصویر و صدای امام زمان” پرداخته تا شاید نام خود را در فهرست گویندگان نامتعارف ترین اظهارات در صدر لیست مقامات ایرانی بنشاند.
به گزارش فارس، وی در سخنرانی اش در “جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات”، با عنوان “ندا به اهل عالم هنگام ظهور امام زمان به لحاظ علمی توجیه پذیر شد”، گفته است: “صدا و تصویر امام زمان از لایه ای بالاتر از فیبر نوری برای تمام جهان ارسال می‌شود”. او در توضیح این کشف علمی خود، می فزاید: “تاکنون فیبر نوری بهترین ابزار برای ارسال دیتا، صوت و تصویر بود؛ اکنون ابزاری بهتر از فیبرنوری کشف شده. دو لایه در کره زمین وجود دارد. کشف کرده‌اند که یکی از لایه‌های کره زمین بهترین ابزار برای انتقال دیتا، صوت و تصویر است. زمانی که امام زمان ظهور کنند صدا و تصویر ایشان از این لایه برای تمام کره زمین ارسال خواهد شد”.
وی گفته است: “هم اکنون با ارتقای فیبر نوری لایه های مختلف جو برای انتقال دیتای صوتی و تصویری به کار گرفته می شود، صدا و تصویر آقا امام زمان از این لایه های جدید و بالاتر از فیبر نوری برای تمام جهانیان ارسال خواهد شد. بناربراین سرعت آقا امام زمان از فیبر نوری بیشتر است”.
وی در این اظهارات که بنا به گفته یک شاهد عینی با تعجب حضار همراه بود، حرف های دیگری از جمله “گرفتن مالیات از گوگل ارث” هم به زبان آورد که نشان می دهد از برخی از اطلاعات مربوط به جهان انقلاب اطلاعات هم خبر دارد اما کاربرد آن را نمی داند.
وزیر ارتباطات کابینه احمدی نژاد گفته است: “۳ پیشنهاد از سوی ایران در اجلاس اخیر جامعه اطلاعاتی مطرح شده است. اولین پیشنهاد ارائه اینترنت پاک در جهان بود؛ زیرا اینترنت در تمامی ابعاد زندگی بشر تاثیرگذار است و باید جنبه‌های غیراخلاقی که یک درصد از ۱۰۰ درصد مزایای اینترنت است از این فناوری حذف شود. پیشنهاد دوم درباره گوگل ارث بود. برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی هستند که از شرکت‌ها درآمد زیادی دارند، مانند گوگل ارث. این شرکت‌ها تاثیر بسیاری در دنیای واقعی کشورهای در حال توسعه دارند، ایران پیشنهاد کرد که این قبیل سازمان‌ها باید به ازای جذب درآمد، به کشورهای در حال توسعه مالیات بپردازند”.
وی در توضیح سومین پیشنهاد ایران هم گفته است: “چرا اینترنت باید توسط آمریکا اداره شود؟ این پرسش توسط ایران در اجلاس ژنو مطرح شد”.
او گفته است که “تمامی پیشنهادهای ایران در تمامی محافل جهانی مورد استقبال مردم دنیا قرار می گیرد و در این اجلاس نیز این پیشنهادات مورد توجه واقع شد به نحوی که در ملاقات با دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات وی اعلام کرد که من به ایران عشق می ورزم و سخنرانی های آقای احمدی نژاد را می خوانم و هیچ گاه در طول عمرم غذای غیر حلال نخوردم”.
بنا به گفته یک شاهد عینی، این اظهارات وزیر ارتباطات با تعجب حضار همراه بود به طوری که برخی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که در محل حضور داشتند، در حین سخنان وزیر مدام می خندیدند و برای تمسخر وی کف می زدند.

محمد حسن نامی، آخرین وزیر ارتباطات دولت محمود احمدی نژاد است که از وزارت دفاع به این وزارت خانه آمده است. بنا براین گزارش، پس از برکناری رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آذرماه ۹۱ و سرپرستی علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی بر این وزارتخانه و مخالفت مجلس با سپردن سه وزارت خانه به یک نفر، محمود احمدی نژاد در بهمن‌ماه ۹۱ محمد حسن نامی معاون وزیردفاع را به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب کرد.نمایندگان مجلس در جلسه علنی ۸ اسفند سال ۱۳۹۱ محمد حسن نامی، وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را با ۱۷۷ رای موافق از مجموع ۲۴۳ رای برای تصدی این وزارتخانه انتخاب کردند. او یک مدرک تحصیلی دارد: دکترای مدیریت کشورداری از دانشگاه کیم ایل سونگ کره شمالی!
نامی از اعضای سپاه پاسداران است و قبل از آمدن به وزارت ارتباطات در وزارت دفاع حضور داشته است. سایت “همشهری آنلاین” در تشریح زندگی نامه این عضو کابینه، از علاقه وی به “پروژه گوگل ارث ملی” خبر داده است.
پروژه ای که از لحاظ غیر علمی و عملی بودن، شباهت زیادی به موضوع پایان نامه دکترای ترافیک محمود احمدی نژاد با عنوان “مونوریل ملی” دارد. پروژه ای که وی در زمان شهرداری اش وعده اجرای آن را داد اما شهردار بعدی، آنرا “طرحی در حد طنز” دانست و پایه هایش را کند و دور انداخت.
گفتنی ست علاقه اعضای کابینه احمدی نژاد در ارائه چهره علمی و “دانشمند” از خود، به رئیس دولت خلاصه نمی شود. معاون اول وی، محمد رضا رحیمی، تا سال ها با وجود نداشتن مدرک فوق دیپلم، خود را “دکتر” می نامید. علی کردان، وزیر پیشنهادی احمدی نژاد برای وزارت کشور مدعی شد که از “دانشگاه آکسفورد” مدرک دکترا دارد، موضوعی که تا ماه ها سوژه طنزپردازان و کاریکاتوریست ها بود و به نوشته دیلی تلگراف هیچ گاه آبروی کشوری چنین بازیچه نشده بود.

علی محرابیان وزیر سابق صنایع دولت احمدی نژاد نیز به دلیل سرقت و ثبت اختراع یک دانشجو مورد پیگرد قضایی قرار گرفت.
محمد رضا زاهدی، وزیر سابق علوم مدعی کشف یک “فرمول ریاضی” شد و البته چند بار در مجلس و از سوی عماد افروغ به دلیل جعل مدرک تحصیلی مورد پرسش قرار گرفت. حمید بهبهانی، وزیر برکنار شده راه هم در سال ۱۳۹۱، با پرداخت ۱۹۰ دلار به سایتی با عنوان “مرکز بین‌المللی زندگی‌نامه‌ها” برای خود مدرک “متخصص برگزیده سال” خرید. مدرکی جعلی که شرکت ملی نفتکش که او مدیر عامل آن است، جهت تبریک دریافت این مدرک به وی آگهی ای به ارزش حدود چهل میلیون تومان در روزنامه‌ها منتشر کرد.