اولین اسیدپاشی به حکم قانون

نویسنده
نیما فرح آبادی

» گزارشی از دقت کافی در انتقام

روزنامه “تهران امروز” از “احتمال قوی” قصاص عامل اسیدپاشی بر روی صورت آمنه بهرامی نو در روز شنبه آینده خبر داد.

این روزنامه در شماره دیروز خود به نقل از “یک منبع آگاه” نوشت که “مجید متهم به پاشیدن اسید روی صورت آمنه بهرامی نو، قربانی مشهور پرونده اسیدپاشی به احتمال قوی روز شنبه از ناحیه هر دو چشم با اسید مجازات خواهد شد.”

این منبع آگاه اضافه کرده که این حکم در وهله اول توسط خود آمنه و در صورت امتناع وی “توسط متخصصان” انجام می‌شود.

به گفته او در اجرای این حکم “دقت کافی می‌شود تا ضایعاتی بیشتر از آنچه به قربانی وارد شده نصیب متهم حادثه نشود.”

در صورت اجرای این حکم، برای نخستین بار است که با دستور دادگاه، اسیدپاشی قانونی در ایران انجام خواهد شد.

تهران امروز پیش بینی کرده که این اقدام که به علت “برخورد شدید با پدیده شوم اسیدپاشی و رواج آن” در سال‌های اخیر صورت می‌گیرد “موج شدیدی از مخالفت‌ها و موافقت‌ها” را در پی داشته باشد.

قضات شعبه ‌‌۷۱ دادگاه کیفری تهران، روز ‌‌۶ آذرماه سال ‌۸۷ پس از اخذ اظهارات متهم و شاکی، حکم قصاص دو چشم به شیوه‌ مورد درخواست شاکی یعنی ریختن اسید در چشم متهم و پرداخت دیه‌ جراحات وارده پس از پرداخت تفاضل دیه از سوی شاکی را صادر کردند.

این پرونده پس از تایید رای صادره از سوی دادگاه توسط دیوان عالی کشور، روز ‌۲۱ اسفندماه ‌۸۷ به واحد اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران ارجاع شد.

دادیار اجرای احکام دادسرای امور جنایی پایتخت پیش از این گفته بود: “در صورت عدم برقراری صلح و سازش، قطعا حکم را اجرا خواهیم کرد تا بازتاب این مجازات، سبب کاهش چنین پدیده‌ای شود.”

 

پلیس گفت جرمی واقع نشده

ساعت ‌‌۳۰: ‌۱۶ یکی از روزهای اواسط آبان‌ماه سال ‌‌۸۳ اهالی خیابانی دربزرگراه رسالت متوجه داد و فریادهای دختری جوان شدند و با دنبال کردن موضوع دریافتند دختر جوانی به نام آمنه از سوی فردی مورد اسیدپاشی قرار گرفته است.

 با انتقال آمنه به بیمارستان، تلاش پزشکان برای درمان وی آغاز شد، اما عاقبت پزشکان اعلام کردند  دیگر دیر شده و چشم چپ آمنه کاملا از بین رفته است.

 آمنه در شکایت خود به دادسرای جنایی تهران گفت: “چند ماه قبل وقتی در دانشکده‌ برق مشغول تحصیل بودم متوجه شدم که یکی از دانشجویان به اسم مجید به من علاقه‌مند شده است. چند بار مادرش با منزل ما تماس گرفت اما مادر من به دلیل تفاوت‌های زیاد سنی، فرهنگی و خانوادگی ما پاسخ منفی داد که البته جواب خودم نیز منفی بود تا اینکه یکی از دوستانم پیشنهاد داد برای تمام کردن موضوع، یک بار رودررو پاسخ قطعی خود را به او بدهم. به همین دلیل یک روز که بعد از ایجاد مزاحمت‌های فراوان و تماس‌های گاه و بی‌گاه به محل کارم آمد، به او گفتم که با فردی عقد کرده‌ام و دیگر سراغ من را نگیرد.”

آمنه گفت: “مجید در مقابل این ادعای من خواست که از همسرم طلاق بگیرم و اظهار کرد که در صورت عدم جدایی از همسرم مرا خواهد کشت. من تهدیدهای او را جدی گرفتم و همان روز به پلیس اطلاع دادم اما پلیس گفت تا زمانی که جرمی واقع نشده نمی‌توان وارد عمل شد و فرد را بازداشت کرد. با گذشت دو روز از این ماجرا عصر روز حادثه زمانی که از محل کارم خارج شدم ناگهان فردی مثل سایه از پشت به من نزدیک شد و بعد روبه‌رویم ایستاد.”

او افزود: “سپس ظرفی سرخ‌رنگ را جلو آورد و مایع به شدت سوزاننده‌ داخل آن را روی صورتم پاشید. اول تصور کردم که آب‌ جوش است اما وقتی مرا به چند بیمارستان بردند، فهمیدم اسید بوده و همان ابتدا چشم چپم از بین رفت.”

به گفته آمنه: “پزشکان اقدام به تخلیه‌ چشم چپم کردند و گفتند که چشم راستم نیز در شرف نابینایی است. به همین دلیل پیشنهاد کردند که برای درمان به بارسلون بروم و آن زمان با هشت هزار یورو که بخشی از آن به صورت کمک از سوی دولت وقت به خانواده‌ام پرداخت شد، برای درمان به اسپانیا سفر کردم. در آنجا ‌‌۱۷ بار مورد جراحی پلاستیک قرار گرفتم و چشم راستم نیز مورد درمان قرار گرفت اما پزشکان اعلام کردند که اثرات مخرب اسید تا پنج سال باقی می‌ماند و به همین دلیل یک شب وقتی در خانه بودم ناگهان متوجه شدم داخل حفره‌ چشم راستم چیزی وجود ندارد و به این ترتیب چشم دیگر خود را هم از دست دادم.”

آمنه بهرامی نو و خانواده‌اش تاکنون همواره بر اجرای حکم قصاص تاکید کرده اند و به این ترتیب به گزارش تهران امروز پرونده از سوی قاضی عصمت‌الله جابری دادیار اجرای احکام دادسرای جنایی در آستانه ارسال نزد رئیس قوه قضائیه جهت استیذان و نهایتا اجرای حکم قرار گرفته است.

این در حالی است که گروه ها و فعالان مدافع حقوق بشر، با اجرای این حکم به شدت مخالفند و معتقدند حکم قصاص علاوه بر آنکه آسیب وارده به قربانی را جبران نمی کند بلکه به چرخه خشونت دامن خواهد زد.