احمدی‌نژاد در وضعیت قرمز

نویسنده
آزاده میررضی

» با وجود ادامه دوپینگ رسانه ملی

با آنکه نام احمدی‌نژاد علاوه بر برنامه‌های رسمی تبلیغاتی، هر روز به بهانه‌های مختلف در بخش‌های خبری رسانه ملی تکرار می‌شود، نظرسنجی‌های جدید از تضعیف جایگاه او و افزایش آرای دو رقیب اصلاح‌طلب وی حکایت می‌کند؛ به نحوی که این نتایج باعث نگرانی فعالان ستاد احمدی نژاد شده و به تغییر استراتژی تبلیغاتی آنها انجامیده است.

 

یک منبع آگاه که به ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد تردد دارد، به “روزآنلاین” خبر داد که مسئولان این ستاد در دو روز اخیر از تحولات انتخاباتی مثبت به نفع رقبا بسیار آشفته شده و تصمیم به تغییر استراتژی تبلیغاتی خود که تاکنون بر محور توزیع پول و تهدید به افشاگری بود، گرفته‌اند.

به گفته وی، علاوه بر تشدید افشاگری‌ها و رساندن حد اتهام‌زنی‌ها به بیان مصداق، تغییرات جدید قرار است در راستای بازتولید فضای سوم تیر و تاکید بر وابستگی موسوی به هاشمی، موفق جلوه دادن چهار سال اخیر و تاکید بر دستاوردهای ملی چهار ساله باشد و نیز به تغییر برخی مسئولان ستاد بینجامد.

در همین ارتباط  در دو روز اخیر علاوه بر توزیع گسترده پوستری که عنوان “محمود مردمی‌نژاد” در آن به چشم می‌خورد، بیل‌بوردهای کروبی و موسوی نیز توسط هواداران احمدی‌نژاد با اسپری مخدوش شده‌اند و روی آنها شعار جدید ستاد رئیس دولت یعنی “دزدگیر 2009 = احمدی‌نژاد” نوشته شده است.

احمدی‌نژاد در سوم تیر 1384 توانست با متهم کردن رقیب خود و هواداران او به دزدی و فساد و همچنین با ایجاد یک تصویر ساده‌زیست و مردمی از خود، بخشی از رای توده‌ ها را به سمت خود جلب کند. اینک تحولات جدید نشان می‌دهد که احیای آن نوستالژی، آخرین راه چاره‌ای است که از سوی مشاوران احمدی‌نژاد برای جلوگیری از موج ریزش آرا در چند روز اخیر برگزیده شده است.

روزنامه “اعتماد” نیز دیروز گزارش داد که در جلسه یکشنبه شب نمایندگان اصولگرا با احمدی‌نژاد، گزارش‌های محرمانه نمایندگان به احمدی‌نژاد که حاکی از کاهش محبوبیت وی و استقبال گسترده از رقبا بوده، باعث عصبانیت شدید احمدی‌نژاد شده و او تهدید کرده که در فیلم مستند انتخاباتی خود پاسخ رقبا را خواهد داد.

شاید در همین راستا بود که طبق گزارش سایت‌ها در روز دوشنبه، ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد فیلم تبلیغاتی او را از صداوسیما پس گرفت تا به تقویب جنبه‌های تهاجمی آن بپردازد و انتقادات رقبای خود در نطق‌های تلویزیونی را پاسخ دهد.

منابع خبری همچنین گزارش داده‌اند که احمدی‌نژاد قصد دارد در برنامه‌های بعدی تبلیغاتی خود، علیه دشمنان فرضی به افشاگری بپردازد و به سمت تعدادی از آنها در نظام اشاره کند. او چند روز قبل تهدید کرده بود: “در روزهای آخر تبلیغات، نام کسانی را که علیه سیستم عمل کردند، اعلام می‌کنم.”

اینها همه در حالی است که رسانه ملی با وجود گذشت یک هفته از آغاز زمان تبلیغات رسمی، همچنان به دوپینگ تبلیغاتی احمدی‌نژاد مشغول است و علاوه بر زمان‌های تعیین شده برای تبلیغات انتخاباتی نامزدها، در تمام بخش‌های خبری پنج روز اخیر، تصویر و صدای احمدی‌نژاد را به بهانه‌های مختلفی همچون اجلاس سه جانبه با افغانستان و پاکستان، نشست مطبوعاتی با رسانه‌های خارجی، تقدیر از خانواده شهدا، اجلاس شورای عالی استان‌ها و حتی همایش زندانیان مالی، در مرکز توجه بینندگان قرار داده است.

 

نتایج نظرسنجی‌ها به ضرر احمدی‌نژاد

برغم این مجموعه تبلیغات، نتایج نظرسنجی‌های جدید از رشد سریع آرای دو رقیب اصلاح‌طلب و کاهش بیش از پیش آرای احمدی‌نژاد حکایت می‌کند.

هرچند بیشتر این نظرسنجی‌هابا روش‌های علمی دقیق انجام نمی‌شود، ولی در هر حال نتایج برخی از این نظرسنجی‌ها را می توان با تقریب خوبی نشان‌دهنده تحولات گرایش انتخاباتی شهروندان دانست.

یکی از این موارد، نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی صداوسیما است که آخرین آنها حاکی از اختصاص 38 درصد آرای ده شهر بزرگ کشور به میرحسین موسوی و 34 درصد آرا به محمود احمدی‌نژاد است. در نظرسنجی تهران هم موسوی با 47 درصد پیشتاز است و احمدی‌نژاد با 43 درصد در رتبه بعدی قرار دارد. نظرسنجی قبلی این مرکز، آرای احمدی‌نژاد را 10 درصد بیشتر از موسوی برآورد کرده بود.

انتشار نتایج این نظرسنجی باعث شد برخی سایت‌های خبری گزارش دهند که نتایج نظرسنجی جدید وزارت کشور نیز نتایج مشابهی را به دست می‌دهد و این احتمال را مطرح می کند که انتخابات به صورت یک مرحله‌ای به نفع موسوی به پایان برسد. سایت آینده در این باره نوشت: “با توجه به جهش صورت گرفته،‌ در صورتی که میرحسین موسوی موفق به کسب ده درصد دیگر از آرا طی دو هفته باقی‌مانده شود، انتخابات یک مرحله‌ای شده و وی در دور نخست، هفتمین رئیس‌جمهور ایران خواهد شد.”

سایت “عصر ایران” هم از نظرسنجی دیگری خبر داده که در 30 استان کشور انجام شده و از افزایش آرای کروبی از 9 درصد به 20 درصد و افزایش آرای موسوی از 21 درصد به 27 درصد خبر می‌دهد و بر این اساس به پیش‌بینی یک عضو ستاد کروبی اشاره کرده که احتمال راهیابی موسوی و کروبی به دور دوم انتخابات را مطرح کرده است.

نظرسنجی قابل اعتماد دیگری که به شکل دقیق‌تری از کاهش آرای احمدی‌نژاد و افزایش آرای موسوی خبر می‌دهد، مربوط به سایت “رای ملت” است که توسط یک موسسه خصوصی مدیریت می‌شود و به طور تلفنی از شهروندان مناطق مختلف تهران نظرسنجی می‌کند.

نتایج مربوط به نظرسنجی این سایت در تاریخ سی‌ام اردیبهشت ماه از آرای 44.43 درصدی موسوی، آرای 39.71 درصدی احمدی‌نژاد، آرای 7.89 درصدی کروبی و رای 5.2 درصدی رضایی حکایت می‌کند. این نتایج نشان‌دهنده کاهش آرای احمدی‌نژاد و رشد آرای هر سه رقیب وی است.

دو نظرسنجی قبلی این سایت که مربوط به روزهای 16 و 24 اردیبهشت بود، رای موسوی را به ترتیب 42.87 و 43.54 درصد، رای احمدی‌نژاد را 42.21 و 41.26 درصد، رای کروبی را 6.22 و 6.27 درصد و رای رضایی را نیز به ترتیب 2.86 و 3.82 درصد برآورد کرده بود.

هرچند مشخص نیست که نتایج این نظرسنجی‌ها تا حد واقعیت دارد و نیز تا چه حد ثبات خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد این نتایج علاوه بر اینکه مورد استناد ستادهای کروبی و موسوی قرار گرفته، برای مسئولان ستاد احمدی‌نژاد نیز قابل باور بوده که به تغییر و تحول در برنامه‌های تبلیغاتی خود دست زده‌اند.